اخباروگزارشات کارگری16 تا 25 اسفند1393

 

اخباروگزارشات کارگری16اسفند1393

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فریاد حق طلبی را خاموشی نیست!

-۳۱ کارگر معدن چادرملو ۲۰ اسفند ماه محاکمه می‌شوند

- اعتصاب کارگران پایانه و مخازن عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

- تجمع کارگران کارخانه تبریز کف در اعتراض به خلف وعده کارفرما

- تجمع کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان در مقابل فرمانداری این شهرستان

- تجمع کارگران شرکت عرف ایران  مقابل شورای شهر تهران در اعتراض به خصوصی سازی، تهدید امنیت شغلی وعدم پرداخت حق بیمه‌

- تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۴۰۰ کارگر کارخانه کشتی سازی خزر

- تجمع اعتراض آمیز اهالی روستای شریف آباد در مقابل استانداری اردبیل

- تجمع 10 اسفند معلمان و ضرورت حرکت کانون های صنفی چند گام به جلو

- معلمانی از نسل دهه شصت و روح تازه ای درکالبد جنبش معلمان

- کشته وزخمی شدن 13کارگر بر اثر ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد

- حادثه در تونل کبیرکوه استان ایلام جان یک کارگر را گرفت

- اعتصاب کارگران بزرگ ترین پالایشگاه امریکا به هفته چهارم رسید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فریاد حق طلبی را خاموشی نیست!

فلیترینگ

دستگاه مافیای سرکوب ضد حق طلبی و آزادگی کارگری یکبار دیگر چهره منفور خود را علیه کارگران آزاده و دادخواه نشان داد. سرکوبگران حق طلبان اینبار به سراغ سایت خبری سندیکای کارگران شرکت واحد آمده و با کارشکنی و فیلتر این سایت خیال باطل خاموش کردن صدای حق طلبی کارگری را در مالیخولیا خود می پرورانند.

به گواهی تاریخ مبارزات حق طلبانه کارگری که نمونه درخشان آن در مبارزات کارگران شهر شیکاگو ثبت در تاریخ شده و در اول ماه مه هر سال در روز جهانی کارگر جاویدان شده است، مشعل حق طلبی کارگری خاموش شدنی نیست و فریاد حق طلبی کارگران و زحمت کشان جاودانه به گوش می رسد. رویش تبر شکنانه جوانه ها را هر کس باور نکند سقوط حتمی خود را به گرداب نیستی و بدنامی تضمین کرده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن اعتراض و محکوم کردن این عمل بز دلانه و جاهلی از مسئولان می خواهد هر چه سریعتر نسبت به رفع کارشکنی و فیلتر علیه سایت خبری این سندیکا و همچنین آزار و اذیت و تعقیب و مراقبت اعضای این سندیکا پایان دهند.

از همه سازمان های سندیکایی کارگری جهان می خواهیم صدای اعتراض حق طلبانه این سندیکا را به گوش سازمان بین المللی کار و دیگر سازمان های معتبر بین المللی حقوق کارگری برسانند. پیشاپیش از همه همبستگی ها و پشتیبانی های راستین سپاسگزاریم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۶ اسفند ماه ۹۳

۳۱ کارگر معدن چادرملو ۲۰ اسفند ماه محاکمه می‌شوند

۲۸ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو در پی اعتراضات گسترده سال گذشته و متعاقبا شکایت کارفرما، برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده به شعبه عمومی دادگاه اردکان احضار شده‌اند.

به گزارش16اسفند ایلنا، اتهام این کارگران اخلال در نظم و آسایش عمومی و ممانعت از احقاق حق عنوان شده است.

برپایه این گزارش،طبق احضاریه دادگاه اردکان، روز ۲۰ اسفند ماه تاریخ رسیدگی به شکایت کارفرما از ۲۸ کارگر معدن چادرملو تعیین شده است و بر این اساس  تمام ۳۱ کارگر معترض که در جریان اعتراضات کارگری سال گذشته با شکایت کارفرما به دادگاه احضار شده بودند و اتهامات زیادی به آن‌ها وارد شده بود، به دادگاه احضار شده‌اند.

اگرچه تمام این کارگران در جلسات پیشین دادگاه از بیشتر اتهامات تبرئه شده‌اند اما اخیرا برای پاسخگویی به یک اتهام وارده از سوی شاکی توسط دادگاه اردکان احضار شده‌اند و قرار است ۲۰ اسفند ماه در این دادگاه حضور داشته باشند.

سه کارگر از این جمع ۳۱ نفره قبلا از تمام اتهامات تبرئه شده‌ بودند اما طبق اعلام دادگاه باید برای رسیدگی به اتهامات ۲۸ نفر دیگر که هنوز دو اتهام متوجه آنهاست در دادگاه حضور داشته باشند.

یک مورد از اتهاماتی که هنوز ۲۸ نفر از کارگران از آن تبرئه نشده‌اند، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ممانعت ازاحقاق حق به مفهوم جلوگیری از شروع به کار مجدد کارگران بوده است.

۳۱ نفر از کارگران شرکت چادرملو که کارفرما از آن‌ها شکایت کرده بود از ۶ اتهام تبرئه شدند ولی متاسفانه ۲۸ نفر از آن‌ها در ارتباط با یک اتهام که «جلوگیری از احقاق حق بود» مجرم شناخته شدند و به دلیل اصرار کارفرما بر شکایتش قرار است ۲۰ اسفند ماه محاکمه شوند.

اتهام «جلوگیری از احقاق حق» به این دلیل وارد شده است که کارفرما در دادگاه ادعا کرد کارگران معترض مانع از این شده‌اند که سایر کارگران سر کار حاضر شوند.

گفتنی است در معدن چادرملو بیش از ۲۱۷۰ کارگر است که در بخش‌های سایت صنعتی، سنگ شکن، خط کوه، بخش‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و… که تحت نظر شرکت پیمانکاری آسفالت طوس فعالیت می‌کند مشغول به کارند.

منابع کارگری می‌گویند، اوضاع در معدن چادرملو چندان مطلوب نیست. چندی پیش هم گروهی از کارگران معدن چادرملو در اعتراض به کاهش میزان کارانه‌ها برای چند ساعتی کار را متوقف کرده بودند. کارگران گفته بودند، به دلیل کاهش میزان تولید به شدت از میزان کارانه‌ها کاسته شده که این مسئله منجر به اعتراض کارگران سایت صنعتی و «خط کوه» شده است.

گفتنی است، عمده‌ترین مشکلات کارگران معدن چادرملو در دو سالهٔ اخیر، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش کارانه‌ها و درخواست بازگشت یکی ازهمکاران خود بوده است. کارگران معدن چادرملو سال گذشته نیزدر واکنش به اخراج یکی ازهمکاران خود، دست از کار کشیده بودند.

اعتصاب کارگران پایانه و مخازن عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

منابع خبری در منطقه ویژه عسلویه از اعتراض گروهی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه به دلیل پرداخت نشدن حقوق خبر می‌دهند.

به گزارش16اسفندایلنا،کارگران معترض که در واحد تعمیرات و نگهداری شرکت پایا‌نه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه کار می‌کنند گفته‌اند  از تاریخ سیزدهم اسفند ماه (چهارشنبه هفته گذشته) تا‌کنون نسبت به تاخیری که در پرداخت دستمزد بهمن، عیدی و پاداش پایان سال ۹۳ و همچنین پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ به وجود آمده است اقدام به برپایی اعتراضات کرده‌اند.

 معترضان که تعداد آن‌ها در حدود ۶۰ نفر است در روزهای سیزدهم، چهارهم و شانزدهم (امروز) به نشانه اعتراض از انجام کار خودداری کرده‌اند.

گفته می‌شود این کارگران که از طریق شرکت رامپکو در پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه مشغول کار هستند در ماه‌های اخیر نیز چند بار در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود اعتراضات مشابهی را برپا کرده بودند.

شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر عسلویه بخشی از وظیفه جابجایی، توزیع و نگهداری مواد اولیه وارداتی و فرآورده‌های صادراتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه عسلویه را بر عهده دارد.

تجمع کارگران کارخانه تبریز کف در اعتراض به خلف وعده کارفرما

شماری از کارگران کارخانه تبریز کف صبح امروز (۱۶ اسفند ماه) در واکنش به عملی نشدن وعده پرداخت ۶ ماه حقوق وسایر مزایای جانبی خود، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش16اسفند ایلنا، در آخرین تجمع کارگران کارخانه تبریزکف که در روز‌های ۲۸ و۲۹ بهمن ماه انجام شد کارفرما وعده پرداخت مطالبات کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده داده بود.

به گفته کارگران؛ با وجود اتمام مهلت هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

به گفته کارگران، این واحد تولید کننده انواع کاشی و سرامیک در بازار رقابت از فروش خوبی بر خوردار است و کارفرما مقدار زیادی از محصولات تولیدی آن را به خارج از کشور صادر می‌‌کند اما با این حال با سود سرشاری که از فروش محصولات کارخانه به جیب می‌زند نسبت به پرداخت مطالبات کارگران بی‌توجه‌ای نشان می‌دهد.

کارگران کارخانه تبریز کف میانگین مطالبات معوقه خود را حدود ۱۶ میلیون تومان ذکر کردند و در ادامه در خصوص مشکلات بیمه‌ای خود گفتند؛ علاوه بر ۶ ماه حقوق، چندین ماه است که کارفرما از پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی خوداری می‌کند.

تجمع کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان در مقابل فرمانداری این شهرستان

جمعی از کارکنان بازشنسته پتروشیمی آبادان به دلیل پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل فرمانداری آبادان تجمع کردند.

 به گزارش 16اسفند تسنیم، عده‌ای از کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان امروز به دلیل پرداخت نشدن عیدی و حقوق خود در مقابل فرمانداری آبادان تجمع کردند.

سهراب خائیز کارمند بازنشسته و نماینده تجمع کننذگان اظهار داشت: ما سال‌ها در پتروشیمی آبادان و در سخت‌ترین شرایط کار کردیم و در این سال‌ها در معرض مواد شیمیایی مضر نیز قرار گرفتیم.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی نیز در حالی که خانواده ما درگیر مشکلات مهاجرت قرار بودند ما زیر توپ و آتش دشمن سنگر را‌‌ رها نکردیم و به خدمت در این پتروشیمی ادامه دادیم .

خائیز با بیان اینکه من بعد از 34 سال خدمت و دیگر دوستان من بعد از سال‌ها کار در پتروشیمی آبادان بازنشسته شدیم، عنوان کرد: معیشت و عیدی قطع شده و هیچ کسی وجود ندارد تا پاسخگوی ما باشد.

این کارمند بازنشسته پتروشیمی آبادان اظهار کرد: وقتی پولی به ما پرداخت نمی‌شود چگونه معیشت و لباس و خوراک خانواده خود را تهیه کنیم و شرمنده خانواده خویش نباشیم.

وی گفت: به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت رجوع کردیم و به ما گفتند تا زمانی که کارفرما پول را به ما پرداخت نکند نمی‌توانیم پول شما را پرداخت کنیم. به پتروشیمی مراجعه کردیم و به ما گفتند به دیوان عدالت اداری شکایت کنید و به ما رأی حاکمیت داده است.

خائیز تصریح کرد: از رای دیوان عدالت اداری یک کپی تهیه کردیم که هم اکنون نزد من است که در آن برخلاف گفته‌های پتروشیمی آبادان نوشته که شکایت نامبرده غیر وارد تشخیص داده شده است.

وی افزود: پیش فرماندار آبادان به عنوان نماینده عالی دولت و بالا‌ترین مرجع شهرستان آمدیم که وی به ما پاسخ داد: به ما مربوط نمی‌شود.

نماینده تجمع کنندگان بازنشسته پتروشیمی آبادان عمده‌ترین خواسته جمع را پرداخت معیشت و عیدی و سرانه ورزش خواند و خواستار توجه مسئولان به بازنشستگان و معیشت آن‌ها شد.

تجمع کارگران شرکت عرف ایران  مقابل شورای شهر تهران در اعتراض به خصوصی سازی، تهدید امنیت شغلی وعدم پرداخت حق بیمه‌

حدود ۸۰ نفر از کارکنان شرکت «عرف ایران» صبح امروز شنبه در اعتراض به تاخیر در پرداخت حق بیمه و تهدید امنیت شغلی کارگران پس از تغییرات مدیریتی این شرکت، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.

به گزارش16اسفندایلنا،این کارگران می‌گویند نزدیک به ۴ ماه است که بیمه‌های آنان علی رغم اینکه از حقوقشان کسر شده به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و کارگران به دلیل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه درمانی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند.

به گفتهٔ این کارگران، علی رغم اینکه آن‌ها شرایط کاری سختی را تجربه می‌کنند و با مواد شیمیایی مختلفی سر و کار دارند اما مشمول قوانین مشاغل سخت و زیان آور قرار نمی‌گیرند و شرایط سختی کار برای آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود.

یکی از کارگران ضمن بیان این مطلب که مشکلات این شرکت از سه سال پیش و همزمان با خصوصی سازی شرکت شروع شده است، گفت: سهامدار این شرکت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است و کلیه علائم راهنمایی و فنی شهر را طی بیش از دو دههٔ گذشته این شرکت تولید کرده است.

کارگران نسبت به نحوهٔ واگذاری شرکت عرف ایران که تمام سهام آن متعلق به شهرداری تهران بوده است معترضند و می گویند مشخص نیست این واگذاری تحت نظارت چه نهادی صورت گرفته است و طبق کدام یک از استانداردهای خصوصی سازی واگذار شده است.

این کارگر معترض ادامه داد: از سه سال پیش که بحث خصوصی سازی مطرح شد شرایط کار در این شرکت دستخوش تغییراتی شد به نحوی که در این سه ساله ما با کاهش میزان کار مواجه شدیم و برخی از سوء مدیریت‌ها که اخیرا اتفاق افتاده باعث شده این شرکت که زمانی دارای شرایط مطلوبی درباره میزان سرمایه و به موقع بودن پرداخت مطالبات کارگران بود با مسائل و مشکلات متعددی مواجه شود و کارگران هم در دریافت حق و حقوقشان به مشکل برخورد کنند.

کارگران گفتند در کنار همهٔ کم کاری‌هایی که شرکت در ارتباط باتاخیر در پرداخت مطالبات کارگران انجام داده، اخیرا به پرسنل اعلام کرده چون نمی‌توانیم حق و حقوق ۳۰۰ -۴۰۰ نفر از کارکنان را بپردازیم بین خودتان تعاونی تشکیل دهید و به این ترتیب از شرکت منفک شوید و به این ترتیب سنوات کارگرانی که در این چند ساله در این شرکت بودند سرمایه کارگران در این تعاونی می‌شود.

این کارگر اضافه کرد: شرکت می‌خواهد با این کار از زیر بار پرداخت سنوات کارگران شانه خالی کند.

به گفتهٔ کارگران، شرکت می‌خواهد با این کار ضمن حفظ مجموعه با تعداد نیروی کمتر، بحث پرداخت سنوات کارگران را که رقم بالایی را شامل می‌شود، دور بزند.

کارگران نگرانند با جدی‌تر شدن این روند، شرایط کار در این شرکت به سمتی برود که شرکت سفارش کار را بگیرد و با واسطه از طریق تعاونی از پرسنل استفاده کند.

کارگران می‌گویند این روند باعث می‌شود امنیت شغلیشان تهدید شود. به گفتهٔ یکی از کارگران، «اگر قرار باشد سنوات کارگران صرف سرمایه گذاری برای تعاونی شود دیگر چه تضمینی وجود دارد که شرکت حق و حقوق ما را پرداخت کند

گفتنی است، کارکنان این شرکت که بین ۸ تا ۲۲ سال سابقهٔ کار دارند گفته‌اند، شرکت عرف ایران، ضمن قطع کردن تمام مزایا و پرداخت نکردن حق سختی کار و کاهش اضافه کاری در چند ماههٔ گذشته، با این رویکرد تصمیم دارد بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخصص خود را تا پایان سال اخراج کند.

همچنین در پی تجمع امروز، نمایندگان کارگران ضمن امضاء طوماری از اعضای شورای شهر خواستند پیگیر شرایط شغلیشان باشند.

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۴۰۰ کارگر کارخانه کشتی سازی خزر

پرداخت حقوق بیش از ۴۰۰ کارگر شرکت کشتی سازی خزر نکا در استان مازندران با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار ۳ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش16اسفندایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری صنعتی دریایی صدرا به کارهای تعمیرات کشتی، ساخت سکوهای نفتی و.. غیره در سواحل دریای خزر مشغول‌اند در ۳ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گفته کارگران؛ معوقات حقوقی نیروی کار این واحدصنعتی در ماه‌های آذر، دی و بهمن به تعویق افتاده است. همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است.

بنا به گفته کارگران، شرکت صدرا به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

کارگران می‌گویند؛ افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی باعث شده است تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران خوداری کند و دراین زمینه کارگران با مشکل روبرو شده‌اند.

کارگران با اشاره به اشتغال ۲۵۰ کارگر رسمی و حدود ۱۵۰ کارگر قرار دادی درشرکت «کشتی سازی خزر» می‌گویند: زمزمه‌هایی مبنی بر توقف کامل فعالیت‌های شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در حوزه خزر نیز به گوش می‌رسد که مقدمات آن با فروش لوازم و تجهیزات موجود در حال فراهم شدن است.

همچنین گفته می‌شود، تعداد ۵۰ نفر از کارگران قدیمی این شرکت که در ماههای آینده امکان بازنشسته شدن دارند به دلیل عدم واریز ۴ درصد حق بیمه کارفرما با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آن‌ها مشخص نیست.

کارگران شرکت کشتی سازی در بخش پایانی سخنان خود از مشکلات بازنشستگی‌شان پس از ابلاغ آئین نامه جدید بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور انتقاد کرده و گفتند؛ رویه جدیدی که سازمان تامین اجتماعی برای افزایش سهم ۴ درصدی کارفرمایان کارگاه‌های سخت و زیان‌آور در پیش گرفته کار را برای بازنشسته کردن کارگران مشمول بسیار دشوار کرده است.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کارخانه کشتیسازی صدرا در مازندران پس از3ماه کاررایگان

 کارگران شرکت کشتیسازی صنایع دریایی ایران صدرا دریای مازندران، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود کار را تعطیل کردند.

به گزارش 14اسفند بلاغ، شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در سال 47 با هدف تعمیر و ساخت انواع کشتی‌ها و شناورهای دریایی در بوشهر راهاندازی شد، پس از آن نیز هم‌زمان با رونق بنادر متعدد در شمال ایران و ارتباط با کشورهای حاشیه خزر، شعبه‌ای را در دریای مازندران در حوزه شهرستان بهشهر و معروف به شرکت کشتیسازی صدرای نکا به راه انداخت.

این شرکت، پس از تعمیر و ساخت شناورهای مختلف که مهم‌ترین آنها ساخت شناورهای پشتیبان سکوی نیمه‌شناور اکتشاف نفت (ایران‌البرز) در دریای خزر است تا حدودی فعالیت‌های خود را کم کرد چون بهدلیل نبود کار، شرکت مجبور شد تا نیروهای قراردادی و روزمزد را آرام‌آرام از لیست کارگران خارج کند.

این شرکت به پیمانکارانش بدهکار است و شواهد، حاکی از فروش برخی اقلام این شرکت از سوی مالک آن است تا بتواند بدهی‌های خود را کم کند.

این هفته شرکت کشتی‌سازی شاهد اعتراض کارگرانی بود که سه ماه حقوق نگرفتند، مالک شرکت صدرا هم قول داد تا بخشی از معوقات آنها را قبل از پایان سال پرداخت کند.

قرار بود تا با اتمام پروژه ساخت شناورهای کاسپین در شرکت صنعتی دریای خزر، پروژه جدیدی برای صدرا در مازندران تعریف شود اما به دلیل نبود منابع مالی لازم و احساس نشدن نیاز فعلی به ساخت شناورها، این مهم برآورده نشد و تبعات آن بهصورت اخراج آرام کارگران و پرداخت دیرهنگام حقوق آنها، بروز کرده است.

زمزمه‌هایی هم مبنی بر توقف کامل فعالیت‌های شرکت صنعتی دریایی ایرانصدرا در حوزه خزر نیز به گوش می‌رسد که مقدمات آن با فروش لوازم و تجهیزات موجود در حال فراهم شدن است.

این کارخانه در نزدیکی نیروگاه برق شهید سلیمی نکا، پایانه نفتی، حفاری شمال و بندر امیرآباد واقع شده است.

تجمع اعتراض آمیز اهالی روستای شریف آباد در مقابل استانداری اردبیل

اهالی روستای شریف آباد اردبیل با تجمع در برابر استانداری اردبیل ضمن حمایت از سرمایه گذاری خواستار روشن شدن تکلیف اراضی دهکده انرژی ساوالان شدند.

به گزارش 16اسفند آذرسلام، اهالی روستای شریف آباد اردبیل در اعتراض به عدم تعیین تکلیف اراضی دهکده ساوالان در مقابل استانداری اردبیل تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

معترضین با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تعیین تکلیف و حقوق اراضی خود شدند.

گفتنی است 50 هکتار از اراضی روستای شریف آباد که در 5 کیلومتری اردبیل واقع شده است جزو اراضی ملی ثبت شده و بنابه گفته اهالی این روستا برای این اراضی سند داشته و جزو چراگاه دام آنها محسوب می شود.

مردم این روستا بر حمایت جدی از سرمایه گذاری در " دهکده انرژی ساوالان" در این منطقه تاکید و خواستار جلب رضایت این روستا نشینان و تعیین تکلیف حقوق خود شدند.

تجمع 10 اسفند معلمان و ضرورت حرکت کانون های صنفی چند گام به جلو

جعفر ابراهیمی- معلم

فارغ از آنکه صداوسیما و بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و خبرگزاری‌های ریزودرشت چگونه تجمع پرشکوه معلمان را منعکس نمودند، نفس برگزاری تجمع یک گام به جلو در راستای شکستن فضای انفعال معلمان در طی چند سال اخیر محسوب می‌گردد لذا ضروری است شکوفه 10 اسفند را به ثمر بنشانیم تا ثمرات آن نظام آموزشی ایران را منقلب کند اگرچه تغییر بنیادین تابعی از رفع موانع ساختاری و تغییر بنیادین در سپهر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران است.

در این یادداشت می‌کوشم افق پیش روی جنبش نوپای معلمان را از منظر مسیر و نقشه راه آینده مورد ارزیابی قرار دهم در این متن بر نقش کانون‌های صنفی ، بخصوص کانون تهران تأکید می‌کنم.اما چرا اولین یادداشت خود را بعد از تجمع 10 اسفند به وظیفه مبرم کانون تهران اختصاص داده‌ام؟

اول: همانگونه که پیش‌تر نوشته بودم اگرکانون با غلبه بر شک‌ها و تردیدهای پیش رو با برگزاری تجمع یک گام به جلو حرکت نماید و با دلواپسان غالب و مغلوب مرزبندی کند[1] احتمالاً با اقبال عمومی و حمایت معلمان روبرو خواهد. تجمع 10 اسفند اگرچه  می‌توانست باشکوه‌تر باشد اما باندهای غالب و مغلوب در عرصه آموزش را به حاشیه راند، نه دلواپسان رانده از قدرت توانستند بر موج اعتراضات معلمان سوار شوند و نه دلواپسان دولت توانستند معلمان را از مسیر خود منحرف نمایند و دسیسه‌های آن‌ها به ثمر ننشست و اتحاد صنفی و مرزبندی معلمان و تبری آنان از باندهای قدرت ، که هر یک در تبعیض علیه معلمان نقشی داشته اند، در اعتراضات 10 اسفند عینیت یافت و بر سپهر تاریخ جنبش دموکراتیک مردم ایران نقش ‌بست.

دوم: بعد از تجمع  و با توجه به انباشت مطالبات و عدم پاسخگویی از سوی جریان‌های مسلط در قدرت ، مجلس و دولت، حسی از بی‌حرمتی را در معلمان دامن زده است و بدنه معترض خواهان پیگیری دقیق و مستمر مطالبات بر حق خود هستند پس طبیعی است در میان تشکل‌های موجود، نه مخالفان تجمع بلکه موافقان و برگزارکنندگان تجمع بایستی به اعتباری که از معلمان و حمایتشان گرفته‌اند پیگیر مطالبات باشند و اگر توان دارند مطالبات را نمایندگی نمایند و اگر قادر نیستند صادقانه اعلام نمایند تا معلمان بتوانند از فرصت به‌دست‌آمده با حفظ همبستگی خود و اتحاد سراسری حول خواسته‌هایشان اقدام نمایند.

نگارنده معتقد است کانون‌های صنفی و در رأس آن کانون تهران در صورتی قادر خواهند بود نمایندگی معلمان را کسب نمایند که ویژگی‌های یک تشکل صنفی مستقل[2] را داشته باشند. در همین راستا کانون ها بایستی منطبق بر اصل استقلال گام های اساسی زیر را برای تقویت خود بردارند:

1-کانون باید به‌صورت شفاف مرزبندی‌های سیاسی خود را با تمام جریانات اعلام نماید کانون به همان اندازه که نگران بهره‌برداری مخالفان دولت از اعتراضات دولت است باید نگران این باشد که نمی تواند بی‌محابا از دولت حمایت کند بسیاری از معضلات برآیند عملکرد دولت‌های قبلی و فعلی است. مطالبات صنفی معلمان را نمی‌توان به عملکرد دولت قبلی تقلیل داد باید با شفافیت تمام سیاست‌های غلط دولت روحانی را نقد کند و مرزبندی‌ کانون نبایستی مغشوش باشد، هرچند اعضا و هیئت‌مدیره مختارند که هر گرایش سیاسی داشته باشند اما اگر می‌خواهند مطالبه حق کنند نباید این مطالبه با چاشنی مماشات با برخی از بلوک‌ها و باندهای قدرت همراه باشد.

2-کانونی که می‌خواهد ارزش‌های یک آموزش نوین را نمایندگی کند بایستی در فرم و محتوای ساختار خود دست به تغییرات اساسی بزند و شرایط عضویت معلمان را فراتر از معلمان رسمی ، هموار نماید و اجازه دهد نیروهای جوان و فعال و نواندیش در ساختار تصمیم‌گیری کانون مشارکت فعال داشته باشند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی جدی و مستمر برای جذب نیرو توسط کانون خواهد بود و الا همین تعداد عضو جوان کانون نیز بایستی محملی جدید برای فعالیت خود مهیا نمایند.

3-کانون در مرحله پیش رو  باید برای معلمانی که به کانون اعتبار بخشیده و اعتماد کرده‌اند نقشه راه کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه نماید، کانون باید مشخص کند تا پایان سال تحصیلی جاری چه برنامه و راهکار عملیاتی با توجه به موانع عینی پیش رو برای پیشبرد مطالبات دارد. اگر روند بی توجهی دولت و مجلس ادامه پیدا کند برنامه بعدی کانون چیست؟ و چگونه می خواهد از فضای پیش رو استفاده نماید. زمان عنصر تعیین کننده ای در معادلات پیش رو است، هر نوع وقت کشی و اتلاف انرژی و بحث فرسایشی  و مخالف خوانی مخالفان تجمع 10 اسفند، با یک برنامه زمانبدی واقعی و عینی به حاشیه خواهد رفت.

4-از سوی دیگر مسئله معلمان با تمام کسانی که نیروی کارِ خود را در معرض فروش قرار می‌دهند گره‌خورده است کارگران، پرستاران و تمام کسانی که کارِمزدی انجام می‌دهند از این منظر با معلمان در یک هم سرنوشتی محتوم به سر می‌برند. از عدم اتحاد سراسری زحمتکشان، تنها فرادستان و صاحبان ثروت و قدرت سود خواهند برد.در پیوند با سایر تشکل های مستقل کارگری، زنان و .. است که کانون پشتوانه اجتماعی و مردمی می یابد با این رویکرد معلمان مردم و جامعه را در کنار خود خواهیم یافت نه در برابر خود.

5-کانون تهران که بر ساختار آموزش غیرمتمرکز تأکید می‌کند بایستی تن به یک ساختار غیرمتمرکز در سراسر کشور بدهد و انتظار نداشته باشد تصمیمات مرکز در دستور کار تمام نقاط کشور باشد. این امر مخلِ هم‌اندیشی و همفکری کانون‌ها نیست و به پویایی و تضارب آرا کمک می‌کند به‌عنوان نمونه از ابتدای سال تحصیلی فعالین صنفی مستقل و کانون ها در شهرهای کردستان در اعتراض و پیگیریِ مطالبات به‌مراتب از کانون تهران جلوتر بودند. کانون ضمن تقویت ساختار خود بایستی از تشکل یابی مستقل سایر فعالان حمایت نماید و هیچ تشکل مستقلی را رقیب خود تلقی ننماید. و ضمن تاکید بر حرکت جمعی، از هر حرکتی که مطالبات معلمان را خواستار است حمایت نماید.

نکته آخر:

هیچ تشکلی در ایران ازجمله کانون در موقعیت نمایندگی و رهبری سراسری معلمان نیست و نمی تواند باشد. پس کسانی که امروز در موقعیت فراخوان بوده‌اند لزوماً در موقعیت نمایندگی قرار ندارند. پس کانون باید بداند وزن و اعتبارش در ارتباط با 10 اسفند به خاطر همدلی و همراهی فعالان معتقد به تغییر و تمام معلمان حامی بوده است. کما اینکه کانون تا 3 اسفند نتوانسته بود با بدنه اعتراضی معلمان هم‌سطح و هم‌قدم شود اما با تأکید بر تجمع 10 اسفند با یک گام به جلو در کنار معلمان قرار گرفت و به‌واسطه برخورداری از حق فراخوان توانست حمایت بسیاری را جلب نماید. پس تجمع 10 اسفند را می‌توان برآیند همراهی و همدلی کنشگران مستقل با کانون ارزیابی نمود. هر نقدی که به تجمع 10 اسفند وارد باشد به تک‌تک فعالان نیز مربوط می‌شود به‌جز بیانیه پایانی که نقد آن مستقیم به کانون مربوط می‌شود. کانونی‌ها بیش و پیش از هرکس باید نقد از خود را شروع نمایند و از انتقاد دیگران استقبال نمایند و مرزبندی های خود را فراتر از باندهای قدرت با دنباله‌های آنان در بین معلمان مشخص نمایند. اگر کانون از موارد فوق غافل شود و از فضای همدلی و اتحاد معلمان در راستای بازسازی خود استفاده درست ننماید بی شک از حرکت بالنده معلمان عقب خواهد ماند شاید آنوقت با چند قدم به جلو هم نتواند خود را به سطح بدنه معلمان برساند.

به امید اتحاد سراسری حول مطالبات بر حق معلمان ایران

1-برای مطالعه مقاله نگارنده در مورد ضرورت مرزبندی با دلواپسان غالب و مغلوب به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://bield.info/%D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-10-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AF%D8%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D8%A7%D9%85/

2-برای مطالعه ویژگی های تشکل صنفی مستقل از منظر نگارنده به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://bield.info/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9-2/

معلمانی از نسل دهه شصت و روح تازه ای درکالبد جنبش معلمان

محمد حبیبی- فعال صنفی

اگر اعتصابهای سالهای دهه هشتاد را گامهای اولیه جنبش معلمان برای حضوری فعال درجامعه مدنی تلقی کنیم،اعتراضات گسترده ومسالمت امیز دهم اسفند ماه 93 را می توان ،سرفصل جدیدی در تاریخ جنبش معلمان به حساب آورد.

بلوغ مدنی ،انسجام جمعی وسازماندهی خودجوش با بهره گیری از شبکه های مجازی وهمراهی کانون صنفی معلمان از ویژگی های موثر این تحرک جمعی بود.گستردگی این اعتراضات در سراسر کشور به گونه ای بود که به حق می توان ،جنبش معلمان را ،پیشتاز اعتراضات مدنی در جامعه کنونی ایران تلقی کرد

.این تحرک فراگیر مدنی بردوپایه اصلی استوار است.یکی تجربه گرانقدر فعالیت های صنفی معلمان در یک دهه گذشته ودستاوردهایی است که در نتیجه اعتصابات واعتراضات مدنی در طی سالهای دهه هشتاد بدست آمده است.تجاربی که هزینه های گزافی را بر برخی فعالان صنفی معلمان تحمیل کرده است.از اخراج وتبعید وخانه نشینی وحکم های تعلیقی گرفته تا سپری کردن سالهای ارزشمند عمر،پشت میله های زندان.که از آنجمله رسول بداغی ومحمود باقری ،همچنان هزینه می دهند واز چهرهای نامدار جنبش اعتراضی معلمان به حساب می آیند.اما پایه دوم ،جمعیت عظیمی از بدنه معترض معلمان است که برامده از نسل اعتراضی دهه شصت هستند.حضور آنها روح تازه ای است در کالبد جنبش مدنی معلمان ایران.

امروز آموزش وپرورش درحال یک تحول درونی است .یک جابجایی گسترده نسلی درحال وقوع است.تحرکی که جابجایی معیارهای اجتماعی وارزشی را به دنبال دارد.نسل پیشگام انقلاب ،نسلی که ازموسسین ومدافعین اموزش وپرورش انقلابی بود،به تدریج به سن بازنشستگی می رسند وازسیستم اموزشی خارج می شوند.به جای آنها امروز نسلی که به متولدین دهه شصت معروف شده اند بخش بزرگی از بدنه آموزش وپرورش را تشکیل می دهند.بچه هایی از نیمه دوم دهه 50 تا نیمه اول دهه شصت که با تراکم بالای جمعیتی مرحله به مرحله ،موجهایی پی درپی درساختار اجتماعی ایران ایجاد کرده است.وحالا این نسل بخش بزرگی از اموزش وپرورش را دراختیار دارد.نسلی با هویت خاص وارزشهایی متفاوت.نسلی که انقلاب را درک نکرده،روزهای جنگ را درکودکی گذرانده وبا ارزشهای اجتماعی وسیاسی رسمی /حکومتی زاویه ای مشخص دارد.

حضور این نسل دربدنه جنبش معلمان فرصتی است طلایی برای خلق تحولاتی نوین.این نسل که درحال پشت سرگذاشتن سی سالگی است با اولین تجربه سیاسی خود در خرداد 76 ومیدان داری تحولات 88 ،حالا به تدریج به مرز پختگی می رسد.تحرکات اخیر وشکل گیری اعتراضات معلمان در طول چندماه گذشته با میدان داری این نسل وبه کمک شبکه های مجازی که درتسخیر آنهاست شکل گرفت.و اعتراضات دهم اسفند ماه تجربه جدید وارزشمندی برای انها بود که برای تداوم، نیازمند تثبیت نهادی است.این موج گسترده اعتراضات باید درقالب نهادهایی فراگیر شکلی متشکل به خود بگیرد.وبه نظر می رسد ،کانون صنفی معلمان ،تنها نهاد قابل اعتماد وفراگیری  است که درحال حاضر می توان به متشکل کردن معلمان در قالب آن اندیشید.

اگرچه کانون صنفی با ساختار کنونی دارای مشکلات عدیده ای است ،با این همه تصمیم شجاعانه  رهبری آن در برگزاری تجمع دهم اسفندماه،با وجود فشارهای بیرونی و مشکلات درونی ،قابل ستایش و تقدیر است.کانون با این تصمیم نشان داد که نهادی معلم محور است ودر پیگیری مطالبات معلمان آمادگی اتخاذ تصمیم های بزرگ در شرایط دشوار رادارد.

درحالیکه فشار بدنه معلمان درنتیجه افزایش مشکلات معیشتی برای اتخاذ تصمیمات اعتراضی هر روز بیشتر می شود،بسیاری از تشکلهای حزبی /سیاسی که فقط به نام ،مدعی دفاع از حقوق معلمان هستند بی توجه به خواستها ونیازهای بدنه معلمان ،به ارائه راهکارهای انتزاعی ولابی گریهای سیاسی مشغولند.و با مخالف خوانی های مکرر چه از طریق بیانیه رسمی وچه از طریق صفحات مجازی تمام تلاش خود را به خرج دادند تا  اعتراضات مسالمت  امیز ومدنی معلمان در دوماه اخیر را به انحراف بکشانند.تا جاییکه اعتراضات دهم اسفند را نوعی “حرکات خیابانی” معرفی کردند.

در این میان فقط کانون صنفی معلمان بود که در تصمیمی اگاهانه به ندای جمعی معلمان پاسخ مثبت داد و پرچمداری اعتراضات مدنی معلمان را عهده دارشد. با این حال این اقدام شجاعانه ،مسئولیت کانون را برای تعیین نقشه راه و خط مشی اینده جنبش معلمان سنگین تر می کند.چرا که انتظارات همچنان پابرجاست و امروز امید معلمان برای براورده سازی خواستهای به حقشان از طریق عمل جمعی وهمبستگی صنفی بیشتر شده است.

در چنین شرایطی کانون صنفی نیاز به بازسازی درونی وتغییر در شکل ساختارها ونحوه اداره مجموعه دارد.شکل جزیره ای کنونی که هرکدام از استانها به صورت جداگانه تصمیم گیری می کنند، پاسخگوی خیل عظیمی از معلمان جوان مشتاق فعالیت های صنفی ،نیست.بازسازی شکلی مجموعه برای تبدیل شدن به یک اتحادیه پویا وسراسری وتزریق نیروهای جوان به مرکزیت تصمیم گیریها ،می تواند ضامن موفقیت هرچه بیشتر کانون صنفی معلمان در اینده باشد.

کشته وزخمی شدن 13کارگر بر اثر ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کشته‌ شدن 2 کارگر و زخمی شدن 11 نفر دیگر در حادثه ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد خبر داد.

به گزارش16اسفند فارس،رضا وفایی‌نژاد امروز با بیان اینکه ریزش خط 2 قطار شهری جان دو کارگر را گرفت، افزو‌د: ساعت 16 امروز در تقاطع طبرسی شمالی به گاز، بر اثر ریزش خط 2 قطار شهری مشهد، 11 نفر مجروح شدند و 2 کارگر فوت کردند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هنگامی که کارگران مشغول بتن‌ریزی در حین انجام عملیات خط 2 قطار شهری بودند، ریزش آوار و داربست‌ها سبب شد تا 13 کارگر در این حادثه گرفتار شوند.

وی افزود: در نهایت با کمک آتش‌نشانی، علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط 11 نفر از کارگران به بیمارستان هاشمی‌نژاد و کامیاب مشهد منتقل و به صورت سرپایی مداوم شدند.

به گفته وی هم اکنون حال این 11 کارگر مساعد گزارش شده است.

حادثه در تونل کبیرکوه استان ایلام جان یک کارگر را گرفت

وقوع حادثه در تونل کبیرکوه در استان ایلام به مرگ یکی از کارگران منجر شد.

به گزارش16اسفندایرنا،مدیرکل راه وشهرسازی ایلام شامگاه شنبه با بیان این مطلب اظهارکرد: یکی از کارگران بخش آتش کار احداث تونل بزرگ کبیرکوه عصر امروز بر اثر سقوط سنگ ازسقف تونل جان خود را از دست می دهد.

عبدالله بهادری افزود : سقوط سنگ ازسقف تونل پس از خرج گذاری در چاله های مورد نظر برای انفجار روی داده و به محض اینکه کارگر در حال خروج از تونل بوده است به قطعه سنگی برخورد وجان خود را از دست می دهد.

وی یادآور شد: این حادثه در سمت شهرستان آبدانان تونل کبیرکوه اتفاق افتاده وتاکنون یک هزار متر از این مسیر حفاری شده است.

اعتصاب کارگران بزرگ ترین پالایشگاه امریکا به هفته چهارم رسید

کارگران سه پالایشگاه، که یکی از آنها بزرگ ترین پالایشگاه ایالات متحده است، به اعتصابی سراسری پیوسته اند، این پالایشگاه ها در مجموع 20 درصد ظرفیت تصفیه نفت ایالات متحده را به خود اختصاص می دهند.

  کارگران و پیشقراولان آنها هنوز بیرون از مجموعه شرکت های "موتیوا"، پالایشگاه نفت خام، حضور دارند، این پالایشگاه بزرگ ترین از نوع خود در ایالات متحده به شمار می آید که در "پرت آرتور" تگزاس واقع شده است.

به گزارش16اسفند تامین 24به نقل از رویترز، کارگران سه پالایشگاه، که یکی از آنها بزرگ ترین پالایشگاه ایالات متحده است، به اعتصابی سراسری پیوسته اند، این پالایشگاه ها در مجموع 20 درصد ظرفیت تصفیه نفت ایالات متحده را به خود اختصاص می دهند.

اعتصاب اتحادیه کارگران پالایشگاه ها پس از شکست مذاکرات در رسیدن به توافق با "رویال داچ شل" وارد هفته چهارم شده است. اعتصاب کارگران- که نخستین بار از سال 1980 به این سو است- در اولین روز ماه فوریه آغاز شد و تا هفته چهار ادامه یافته است. اتحادیه برگزار کننده اعتصاب بیش از 30 هزار کارگر دارد که در کارخانه های نفتی و بیش از 200 پالایشگاه کار می کنند، کارگران پالایشگاه پورت آرتور از کارگران تگزاس نیز خواسته اند که به اعتصاب سراسری آنها بپیوندند.

اتحادیه مذکور در اعلامیه خود آورده است: «این پالایشگاه که از سرمایه گذاری مشترک و نصف نصف میان کمپانی نفتی شل و پالایش عربستان ("Saudi Arabia ") ساخته شده، در روز بیش از 600 هزار بشکه، تولید دارد».

اتحادیه کارگری امریکا در اعلامیه خود از طرح هایش برای اعتصاب های دیگری در لوئیزیانا سخن گفته است. دو پالایشگاه در لوئیزیاناو کارخانه شیمایی شل در نورکو، از جمله این طرح ها هستند. مطبوعات در این باره نوشته اند: «ظرفیت در این سازه ها 235 و 238 هزار بشکه در روز است. این پالایشگاه ها نیز به طور مشترک توسط "رویال داچ شل" و "پالایش عربستان" ("Saudi Arabia ") به بهره برداری رسیده اند».

براساس این گزارش،پس از این که اتحادیه هفت قرارداد پیشنهادی از سوی شل را رد کرد، بیست پالایشگاه و سه سازه پتروشیمی در کالیفرنیا نیز به اعتصاب پیوستند؛ شل اصلی ترین مذاکره کننده است که نمایندگی "اکسان موبیل" و "شورون" را نیز بر عهده گرفته است. اتحادیه کارگران با برخوردار بودن از بیشتر از 5 هزار و 200 کارگر، تصمیم دارد به اعتصاب خود ادامه دهد تا به توافق مطلوب دست یابد.

"لئو دبلیو جرارد" مدیر اتحادیه کارگری در این باره گفته است: «صنایع در تلاش اند از اقدامات ایمنی مورد نظر ما سر باز بزنند و با چانه زنی به اهداف خود برسند اما در این صورت ما توقف فعالیت های خود را ادامه خواهیم داد». "گری بیورز" معاون اتحادیه کارگری نیز معتقد است: «اعضای ما با صدای بلند و شفاف صحبت می کنند. اگر آنها می خواهند محل کارشان امن تر شود، این اتفاق باید صورت پذیرد».

شل با توجه به حجم بالای کار خود و تأمین سهم قابل توجهی از سوخت ایالات متحده نمی تواند شاهد ادامه این وضعیت باشد. "ری فیشر"، سخنگوی "شل" در مصاحبه با "بلومبرگ" گفته است که کمپانی "داچ" به دنبال فراخوان اعتصاب های بیشتر به شدت مأیوس شده است.

شانزدهم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری17اسفند1393(همراه باضمیمه ویژه8مارس روزجهانی زن)

گرامی باد8مارس روزجهانی زن

- در محکومیت بازداشت کوروش بخشنده فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

- احضار و تهدید محمد عبدی پور از اعضای کمیته هماهنگی

- میلاد درویش را آزاد کنید

- مرحله دوم اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام از صبح امروز آغاز شد

- گزارش کارگر فلزکار از تجمع امروز معلمان

- اعتصاب کارگران معدن زمستان یورت برای چهارمین روز متوالی

- تجمع کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

- تجمع کارگران کارخانه ساریت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود

- کارگران کشتی‌های نگین سبز خاورمیانه دوماه حقوق نگرفته‌اند

- تنها 3.5 درصد بیکاران بیمه بیکاری می‌گیرند

- جان باختن 2کارگرپیمانی براثربرق گرفتگی دراهواز

- برخورد پراید با گاردریل میانی جاده منجر به مرگ کارگر 45 ساله شد

- انفجار بشکه گریس در کارخانه ای در شهرک صنعتی گرمسار کودک کاررا به کشتن داد

- حال ۳ کارگر مصدوم قطار شهری مشهد وخیم است

- تظاهرات هزاران پرتغالی بدعوت کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال علیه تدابیر ریاضتی دولت

اطلاعیه شماره ۳۶ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

در محکومیت بازداشت کوروش بخشنده فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

در ادامه احضار ، تهدید و بازداشت فعالین کارگری در شهر سنندج روز گذشته شنبه شانزدهم اسفند ماه کوروش بخشنده از فعالین کارگری شهر سنندج عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و همچنین عضو هیات اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل گردید .

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکومیت بازداشت کوروش بخشنده و تهدید و احضار دیگر فعالین کارگری خواستار آزادی بدون قید و شرط کوروش بخشنده و دیگر کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است .

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

هفدهم اسفند ۱۳۹۳

احضار و تهدید محمد عبدی پور از اعضای کمیته هماهنگی

بنا بر خبر دریافتی، شامگاه شنبه 16 اسفند 93 محمد عبدی پور از اعضای کمیته هماهنگی در شهر سقز به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت که وی در این بازجویی ها از کمیته هماهنگی و فعالیت هایش دفاع کرده است. بازجویان اداره اطلاعات نسبت به برگزاری مراسم 8 مارس در شهر سقز و توسط اعضای کمیته هماهنگی هشدار داده و اعلام کرده اند در صورت برگزاری مراسم  در خیابان و در سطح عمومی در شهر با تجمع کنندگان برخورد امنیتی خواهد شد.

همچنین عبدی پور در مورد توزیع تراکت توزیع شده در شهر سقز در ارتباط با دستمزد و نیز حضور وی در منزل افشین ندیمی پس از آزادی وی از زندان مورد سوال قرار گرفته است.

محمد عبدی پورکه تهدید به تبعید و حبس شده است  در این بازجویی ها از فعالیت های خود و اعضای کمیته هماهنگی در راستای دفاع از حقوق طبقاتی کارگران دفاع کرده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعلام پشتیبانی از اعضای خود،هرگونه احضار و برخورد امنیتی با اعضای خود و دیگر کارگران و فعالین کارگری را محکوم می کند و برگزاری مراسم هایی نظیر 8 مارس روز جهانی زن و نیز اول ماه مه روز جهانی کارگر و حق تجمع و اعتراض را برای تمامی کارگران و فعالین کارگری را جزو حقوق بدیهی و اولیه آنان می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

93-12-16

میلاد درویش را آزاد کنید

یکشنبه ۱۰ اسفند در مقابل مجلس تجمع اعتراضي معلمان در سکوت كامل، برگزار شد. اين تجمع كه اعتراض معلمان نسبت به حقوق خويش و نيز اعتراض به سهم آموزش و پرورش از بودجه سال 94 بود به دستگيري «میلاد درویش»، مستند ساز و فعال اجتماعی، منجر شد. نيروهاي امنيتي و انتظامي به جاي انتقالِ پيام تجمع اعتراضي معلمان به مسوولان جامعه، فعالان اجتماعي را تحت فشار قرار مي دهند. اعتراض از بديهي ترين حقوق اجتماعي ست كه حتي در قانون اساسي كشور هم بدان صحه گذاشته شده است.

با حمایت همه‌جانبه از خواسته ي معلمان، خواستار آزادي «میلاد درویش» هستيم. به برخورد امنيتي نسبت به «اعتراض مدني» اعتراض داريم و آزادی هر چه سریعتر و بدون قید و شرط همه ي فعالان اجتماعي را خواهانيم.

كانون متحد كارگری «کمک»

11 اسفند 93

مرحله دوم اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام از صبح امروز آغاز شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال اعتصاب دو روزه کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام در روزهای دهم و یازدهم اسفند ماه که با وعده های مدیریت پتروشیمی و اولتیماتوم کارگران اعتصابی برای رسیدگی به خواستهایشان پایان گرفت، این کارگران بار دیگر از صبح امروز بطور متحدانه و گسترده ای دست به اعتصاب زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در دومین روز اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام در روز یازدهم اسفند ماه، مدیریت پتروشیمی طی جلسه ای با نماینده های  کارگران اعتصابی از آنان خواست تا مهلت دو روزه ای را برای رسیدگی به خواستهای شان بدهند و کارگران اعتصابی نیز ضمن موافقت با این درخواست اعلام کردند چنانچه تا روز شنبه 15 اسفند ماه خواست هایشان محقق نشود بار  دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

بنا بر این گزارش، صبح دیروز بطور غیر رسمی به این کارگران اعلام شد کارفرما قصد دارد مطالبات آنان را در قراردادشان با شرکتهای پیمانکاری قانونی کند به همین دلیل آنان دیروز دست به اقدامی نزدند اما از آنجا که تا پایان وقت اداری این مسئله بطور رسمی اعلام نگردید، کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام از صبح امروز طبق اولتیماتوم قبلی دست به اعتصاب زدند و اعلام کردند تا تحقق خواستهای شان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام از ماهها قبل برای دستیابی به مطالبات بر حق شان بطور مرتب با مدیریت پتروشیمی مذاکره و کشمکش داشته اند. در ادامه این کشمکشها و مذاکرات بود که  نهایتا مقرر شد مطالبات این کارگران از جمله مزایای قانونی حق جذب ، بدی آب وهوا، حق کثیفی کار، حق کار در ارتفاع و سایرمزایای مرتبط با شغلشان، همراه با عیدی امسال در دستمزدهای پرداختی اسفند ماه به حساب آنان واریز شود. اما مدیریت پتروشیمی به وعده خود عمل نکرد و خبری از واریز کردن این مزایا و عیدی در اوایل اسفند ماه نشد. به همین دلیل این کارگران روز دهم و یازدهم اسفند ماه دست به اعتصاب زدند و خواهان تحقق خواستهای خود شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 اسفند ماه 1393

گزارش کارگر فلزکار از تجمع امروز معلمان

بیش از ۴۰ نفر از کارکنان آموزش و پرورش به دلیل کمی دستمزد هم اکنون جلو وزارت کار تجمع کرده اند که ، در پی آن درب ورودی وزارتخانه توسط چهار تن از ماموران انتظامی بسته شد .

معترضین مقابل وزارت کار همپنان به صورت نشسته و نصب پلاکارد بر روی نرده ها منتظر پاسخگویی مسئولین می باشند .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۷

اعتصاب کارگران معدن زمستان یورت برای چهارمین روز متوالی

کارگران بخش شمال غرب معدن زغال سنگ زمستان یورت صبح امروز با تجمع در محوطه معدن برای چهارمین بار طی پنج روز گذشته، خواستار پرداخت مطالبات معوقه‌شان شدند.

به گزارش17اسفند ایلنا، این کارگران که از سه شنبه هفته گذشته (۱۲ اسفند ماه) در اعتراض به تاخیر در پرداخت نیمی از حقوق اردیبهشت ماه و پرداخت نشدن حقوق ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن سال جاری و همچنین عدم دریافت حق عیدی و سنوات پایان سال در اقدامی اعتراضی، کار در بخش‌های مختلف معدن را متوقف کرده‌اند، صبح امروز نیز با تجمع در محوطه معدن خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

کارگران معدن زمستان یورت می‌گویند، روز گذشته نیز (16 اسفند ماه) در محوطه معدن تجمع کرده بودیم اما همچون تجمعات گذشته پاسخ قانع کننده‌ای از کارفرما نگرفتیم.

به گفته آنان، در پی تجمعات روزهای سه شنبه و چهارشنبه در هفته گذشته، کارفرما روز پنجشنبه که معدن به طور رسمی تعطیل بود، یک ماه حقوق آبان ماه کارگران را پرداخت کرد. در حال حاضر مطالبات کارگران به سه ماه نیم تغییر کرده است.

کارگران معترض در آستانه پایان سال می‌گویند، پرداخت حق عیدی، سنوات و پاداش پایان سال کارگران که هر ساله در همین ایام پرداخت می‌شد امسال به تاخیر افتاده است.

به گفته کارگران، مشکل عمده این معدن با آخرین تغییرات مدیریتی از یکسال پیش آغاز شده است و این مدیران سعی دارند با حداقل نیروی کار بیشترین بازده را در تولید زغال سنگ داشته باشند.

کارگران معدن زمستان یورت گفتند حقوق دریافتی‌شان به صورت حداقلی محاسبه می‌شود و هیچگونه مزایای شغلی برای افزایش حقوق حداقلی ندارند.

کارگران این واحد معدنی به نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز معترض‌اند چرا که حقوقشان پس از اجرای این طرح هیچ تغییری نکرده است.

تجمع کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی در پاسخ به درخواست های کارگران گفت:به هرکجا خواستید مراجعه کنید .

حدود 60 نفر از کارگران طرف قرارداد شرکت های پیمانکاری وابسته به شرکت زغال سنگ البرز شرقی در شاهرود روز یکشنبه خواستار دریافت حقوق معوقه خود شدند.

به گزارش17اسفند ایرنا، این کارگران خواستار دریافت حقوق معوقه از آذر ماه سال 1393 و نیز مزایا و عیدی و پاداش خود شدند.

یکی ازاین کارگران گفت: تعدادی از کارگران امروز به فرمانداری شاهرود مراجعه کردند، اما پاسخ قانع کننده دریافت نکردند.

وی اضافه کرد: مسئولان شرکت های پیمانکاری در پاسخ به درخواست های کارگران مبنی بر پرداخت حقوق اظهار می دارند، شرکت زغال سنگ البرز شرقی پولی به ما پرداخت نکرد، تا به شما پرداخت کنیم.

کارگری دیگری گفت: شرکت مذکور حقوق کارکنان رسمی و قرارداد معین خود را پرداخت کرده اما خانواده های کارگران در آستانه نوروز در انتظار حقوق، مزایا، پاداش و عیدی هستند.

وی تعداد کارگرانی که با پیمانکاران طرف قرار داد با شرکت البرز شرقی همکاری دارند، حدود 150نفر ذکر کرد.

وی ادامه داد: مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی در پاسخ به درخواست های کارگران اظهار می دارد، به هرکجا خواستید مراجعه کنید .

مسئولان شرکت زغال سنگ البرز شرقی به تلفن خبرنگار ما پاسخ ندادند.

سالانه حدود 400 هزار تن محصول زغال سنگ در این شرکت تولید و روانه بازار مصرف می شود.

در این شرکت حدود سه هزار نفر مشغول کار هستند.

تجمع کارگران کارخانه ساریت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود

به گزارش17اسفندفارس،شب گذشته کارگران شرکت ساریه شمال(ساریت) شرق مازندران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق، مطالبات و معوقات خود در این شرکت تجمع کردند.

آنها مدیر شرکت را به تجمع در مقابل "صندوق ایرانیان سبز ساری" که مدیریت آن نیز با مالک شرکت ساریت است، تهدید کردند.

کارگران کشتی‌های نگین سبز خاورمیانه دوماه حقوق نگرفته‌اند

۱۵۰ کارگر شرکت پیمانکاری نگین سبز خاورمیانه در بندر عباس که تحت نظارت سازمان بنادر وکشتیرانی استان هرمزگان فعالیت دارند حدود دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش17اسفندایلنا،این کارگران که در عرشه کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) سواحل و بنادر شهر بندر عباس کار می‌کنند علاوه بر دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته، حق بیمه‌شان نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گفته کارگران، از ابتدای مرداد ماه سال ۹۰ تا پایان اسفندماه‌‌‌ همان سال و در مرحله دوم از ابتدای دی‌ماه سال ۹۱ تاکنون حق بیمه کارگران از حقوق آن‌ها کسر شده اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

کارگران می‌گویند با وجود اطلاع شعبه یک تامین اجتماعی بندر عباس و اداره کار از مشکلات چند ساله بیمه‌ای این تعداد کارگر، این نهادهای دولتی تعاملی جهت رفع مشکل بیمه‌ای کارگران انجام نمی‌دهند.

طبق گفته کارگران، شرکت پیمانکاری نگین سبز هر ماه حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند و در حال حاضر حقوق نیروی کار بخش لایروبی از دی ماه پرداخت نشده است. این کارگران که دارای سوابق کاری ۱۰ تا ۱۲ساله در بخش‌های مختلف کشتی‌های لایروبی چون عرشه و موتور خانه هستند، نسبت به وضعیت شغلی‌شان معترض‌اند.

این تاخیر مداوم در پرداخت حقوق کارگران در حالی اتفاق می‌افتد که با نزدیک‌تر شدن به پایان سال، کارگران منتظر پرداخت پاداش‌ها و عیدی و سنوات آخر سال هستند.

همچنین کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه می‌گویند پیمانکار هر ماه به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر خودداری می‌کند و این در حالیست بخش زیادی از صورت وضعیت‌های مالی شرکت نگین سبز توسط سازمان بنادر بابت بدهی شرکت به سازمان کسر شده است.

کارگران با بیان اینکه سازمان بنادر وکشتیرانی بندر عباس نظارتی بر کار شرکتهای پیمانکاری همانند نگین سبز ندارد تصریح کردند: انتظار داریم مسئولان در این استان نظارت خود را بر شرکتهای پیمانکاری و نحوه فعالیتشان بیشتر کنند.

تنها 3.5 درصد بیکاران بیمه بیکاری می‌گیرند

بنا بر اعلام مرکز آمار 96.5 درصد بیکاران قبلا شاغل در سال 1392 از بیمه بیکاری استفاده نکرده اند و فقط 3.5 درصد از این جمعیت شامل بیمه بیکاری بوده‌اند.

به گزارش 17اسفندایسنا، در سال 1392، 35.9 درصد از اقدامات انجام شده برای جست‌وجوی کار به پرس و جو از دوستان و‌ آشنایان 19.4 درصد به درج آگهی در روزنامه و یا مطالعه آگهی استخدامی، 12.6 درصد به ثبت نام یا پیگیری در مراکز کاریابی غیر دولتی ،11.5 درصد به تماس با کارفرما و 9.8 درصد هم به ثبت نام و یا پیگیری در مراکز خدمات اشتغال وزارت کار اختصاص داشته است.

 

بر اساس این گزارش در سال 1392، 96.5 درصد بیکاران قبلا شاغل، از بیمه بیکاری استفاده نمی کردند و تنها 3.5 درصد آنان از بیمه بیکاری استفاده می کردند.

لازم به ذکر است از بیکاران قبلا شاغل در بخش کشاورزی 1.3 درصد، در بخش صنعت 5.3 درصد و در بخش خدمات 2.2 درصد از بیمه بیکاری استفاده می کردند.

در سال 1392 از میان جمعیت شاغل 10 ساله و بیشتر 20.1 درصد را صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط ، 15.9 درصد را کارگران ساده و 15.2 درصد را کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری تشکیل می دادند.

همچنین این نسبت‌ها در جامعه برای مردان به ترتیب 20.1 درصد، 17.5 درصد و 14.5 درصد بوده و برای زنان 19.9 درصد ، 6.4 درصد و 19.7 درصد بوده است.

در سال 1392 از جمعیت شاغل 10 ساله و بیشتر 82.9 درصد را کارکنان بخش خصوصی یعنی کارفرمایان، کارکنان مستقل، حقوق بگیران بخش خصوصی و تعاونی‌ها و کارکنان فامیلی بدون مزد و 17.1 درصد را حقوق بگیران بخش عمومی تشکیل می دادند.

این نسبت‌ها در جامعه مردان به ترتیب 84.5 درصد و 15.5 درصد، در جامعه زنان این میزان 73.6 درصد و 26.4 درصد بوده است. در سال 1392 20.1 درصد شاغلان در گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوطه مشغول به کار بوده اند.

همچنین در مرتبه بعدی 15.9 درصد در گروه شغلی کارگران ساده و 15.2 درصد نیز در گروه شغلی کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری مشغول به کار بودند. در بخش کشاورزی گروه کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری با 82.4 درصد بوده است.

در بخش صنعت گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوطه با 50 درصد و همچنین در بخش خدمات گروه شغلی کارکنان خدماتی و فروشندگان فروشگاه‌ها و بازارها با 25.2 درصد بیشترین درصد از گروه های شغلی مربوطه را به خود اختصاص داده‌اند.

جان باختن 2کارگرپیمانی براثربرق گرفتگی دراهواز

مدیرروابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: دو مامور پیمانکاری برق صبح یکشنبه در اهواز بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش17اسفندایرنا،مقصود حق شناس یکشنبه اظهار کرد: این حادثه در ساعت 9 و 24 دقیقه در منطقه زیتون کارمندی اهواز اتفاق افتاد.

وی افزود: فوت شدگان که از ماموران پیمانکاری برق بودند هنگام کار، براثر برخورد با کابل های فشار قوی دچار برق گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.

جزییات بیشتری از این حادثه در دست نیست.

برخورد پراید با گاردریل میانی جاده منجر به مرگ کارگر 45 ساله شد

سرپرست ایستگاه 9 شهدا سازمان آتش نشانی مشهد از برخورد یک دستگاه پراید با گاردریل میانی جاده و مرگ کارگر شهری در جاده کمربندی خبر داد.

به گزارش17اسفندایرنا،سید محمد رجایی شامگاه یکشنبه افزود: این حادثه عصر امروز به ستاد فرماندهی اعلام و مامورین سازمان به محل حادثه واقع در پل غدیر اعزام شدند.

وی تصریح کرد: این خودرو هنگام حرکت در مسیر پل غدیر به سمت جاده کمربندی به علت نامعلومی از مسیر منحرف و ضمن برخورد با گاردریل میانی جاده به کارگر فضای سبز که مشغول گل کاری بود، برخورد می کند.

رجایی با اشاره به اینکه این کارگر در دم جان خودرا از دست داده بود، افزود : راننده خودرو نیز بر اثر این برخورد مصدوم و روانه بیمارستان شد.

انفجار بشکه گریس در کارخانه ای در شهرک صنعتی گرمسار کودک کاررا به کشتن داد

کارگر 15 ساله افغانی در یک واحد صنعتی در گرمسار استان سمنان، روز جمعه بر اثر انفجار ناشی از بازکردن بشکه گریس در دم جان باخت.

به گزارش17اسفندایرنا،بنقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، این حادثه ساعت 12 و 40 دقیقه روز جمعه در کارخانه ای در شهرک صنعتی جنت آباد در شهرستان گرمسار رخ داد.

کارگر متوفی در حال باز کردن درِ بشکه 220 لیتری گریس با هوابرش، بر اثر انفجار ناشی از آن به شدت زخمی شد و در دم جان باخت.

حال ۳ کارگر مصدوم قطار شهری مشهد وخیم است

منابع کارگری گزارش کرده‌اند که وضعیت دست کم ۳ کارگر از ۱۱ کارگری که عصر دیروز (شنبه ۱۶ اسفند) بر اثر ریزش سقف بخشی از مسیر خط دو قطار شهری مشهد مصدوم شده بودند وخیم است .

به گزارش17اسفندایلنا،دیروز ریزش سقف بخشی از مسیر خط دو قطار شهری مشهد در حد فاصل تقاطع بلوار طبرسی اول و خیابان گاز به مرگ دو کارگر و جراحت ۱۱ کارگر دیگر منجر شد .

یک مقام مسئول در بخش حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساعاتی پس از وقوع این حادثه اعلام کرد که مصدومان به بیمارستان امدادی شهید کامیاب منتقل شده‌اند .

برپایه این گزارش،حادثه هولناک عصر دیروز به دلیل  عدم توجه پیمانکار به ایمنی کار در تونل یاد شده به وقوع پیوسته است.

بنا بهمین گزارش بر اساس یک خبری دریافتی ، پیمانکار قطار شهری مشهد یک نهاد نظامی است.

تظاهرات هزاران پرتغالی بدعوت کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال علیه تدابیر ریاضتی دولت

هزاران تن از مردم پرتغال روز شنبه در اعتراض به سیاست های ریاضتی و شرایط بد اقتصادی، در شهرهای اصلی این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای دولت راستگرای پدرو پاسوس کوئلیو شدند.

به گزارش8مارس یورونیوز،این تظاهرات به دنبال فراخوان «کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال» (CGTP)، برگزار شد.

در لیسبون، پایتخت، حدود دو هزار تظاهرکننده سیاست های دولت را که به گفته آنها باعث بیکاری و ایجاد فقر و محرومیت اجتماعی شده محکوم کردند.

در این حال، نخست وزیر پرتغال با موضوع جنجالی دیگری نیز روبرو شده است. برخی رسانه ها گفته اند وی بیمه اجتماعی و مالیات خود را به موقع و به طور کامل پرداخت نکرده است.

پدرو پاسوس کوئلیو، نخست وزیر پرتغال این اتهامات را رد کرده و گفته است: «من هیچ بدهی به اداره مالیات ندارم. اگر در گذشته، برایم پیش آمده که مالیاتم را بعد از مهلت پرداخت کنم، در اینصورت مانند هر شهروند دیگری، جریمه و بهره اضافی را پرداخت کرده ام

با این حال بر اساس گزارش برخی رسانه ها، او هنوز حدود پنج هزار یورو به اداره مالیات بدهکار است.

هفدهم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

ضمیمه اخباروگزارشات کارگری17اسفند1393(ویژه روزجهانی زن)

 

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: به مناسبت روز جهانی زن - 8مارس2015

- مصاحبه سایت اتحاد با مریم محمدی به مناسبت روز جهانی زن

- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک،سندیکای کارگران نقاش استان البرز:۸ مارس ؛ روز جهانی زن گرامی باد!

- کانون متحد کارگری«کمک»: روز جهانی زن؛ زمستان ۱۳۹۳

- کانون نویسندگان ایران:گرامیداشت هشت مارس روز جهانی زن

- بیانیه اتحاد بین المللی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن

- اشتغال زنان در عصر نولیبرالیسم

- برگزاری گردهمآیی ها و تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: به مناسبت روز جهانی زن - 8مارس2015

سالی که گذشت سالی پرنشیب و فراز برای همه مردم دنیا و به ویژه زنان بود. در این سال، سرمایه بحران زده و هار، همه جا را لگدکوب قدم های منحوس خویش نموده و گروه ها و جریانات مرتجع و بنیاد گرا را تحت عناوین و نام های مختلف در این جا و آن جا علم کرد و به جان مردم انداخت تا به قیمت کشتار و تجاوز وحشیانه توده های مردم و در صدر آن زنان برایش سود و سرمایه به ارمغان بیاورند و در هرکجا که امکانش وجود داشته باشد جای پایی برایش باز کنند.

لین متن کامل:

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2095:-----82015&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

مصاحبه سایت اتحاد با مریم محمدی به مناسبت روز جهانی زن

سایت اتحاد: روز جهانی زن، یکی از روزهای اعتراضی جهانی به ستم و نابرابری است. ستم به زنان در سرتاسر دنیا از پیشرفته ترین تا عقب مانده ترین آنها، همچنان بخشی از ساختار فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سیاسی حاکم بر جهان امروز است و علیرغم گذشت بیش از یکصد سال از اعلام 8 مارس به عنوان روز جهانی زن که با هدف پایان دادن به هر گونه ستمی بر زنان صورت گرفت هنوز این ستم با وجود پیشرویهای عظیم جنبش زنان در کشورهای پیشرفته و صنعتی به اشکال مختلفی ادامه دارد و تا آنجا که این مسئله به کشورهایی مانند کشورهای منطقه خاورمیانه و ایران مربوط میشود ستم بر زنان و تبعیض جنسیتی بخشی از قوانین حقوقی حاکم بر این کشورهاست. به همین دلیل نیز در این کشورها و بویژه ایران، جنبش زنان یکی از عظیم ترین جنبشهای اجتماعی است و در صحنه تحولات اجتماعی این کشورها حضور و نقش تعیین کننده ای دارد. واقعیت این است که ستم بر زنان و تبعیض جنسیتی نه از روز اول با بشر زاده شده است و نه در مناطق مختلف دنیا و دوره های مختلف تاریخ زندگی بشر به یکسان وجود داشته است. به این معنا ستم بر زنان و تبعیض جنسیتی همیشه تابعی از مناسبات اقتصادی سیاسی حاکم بر زندگی بشر بوده و ریشه در جامعه طبقاتی و منافع طبقات حاکم برای حفظ سلطه طبقاتی شان داشته است. در این زمینه نگاهی به زندگی زنان در ایران خود گویای همه چیز است. مریم محمدی یکی از فعالین جنبش زنان که همدوش با همکارانش فعالیت برابری طلبانه ای را با صدائی تحت  "ندای زنان ایران" انجام میدهند و خود به دلیل موقعیت شغلی اش در بسیاری از کارخانه ها شاغل بوده است طی گفتگوئی با سایت اتحاد با تبریک روز جهانی زن و ابراز مسرت و خوشحالی از فرا رسیدن 8 مارس به عنوان روزی که فرصتی را برای سخن گفتن از زنان فراهم کرده است در رابطه با موقعیت زنان کارگر در کارخانه ها و مراکز تولیدی اظهار داشت:

لین متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4269

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک،سندیکای کارگران نقاش استان البرز:۸ مارس ؛ روز جهانی زن گرامی باد!

روزجهانی زن ۸ مارس ( ۱۷ اسفند ) یادآور زندگی سراسر مبارزه زنان هم دوش مردان برای ساختن جامعه ای انسانی و بدون تبعیض و جنگ است.ما زنان سراسر جهان در همه لحظات پرمخاطره زندگی ِمان در کنار همسران زحمتکش مان ، ستم دیده و برای رهایی از استبداد و سیستم سرمایه داری رزمیده ایم. زن زحمتکش اولین کسی است که سفره بی نان خانواده اش را می بیند و رنج می کشد. اوست که باید با دستمزد ناچیز خودش و همسرش خانواده ای را سیر کند و بالیدن بی رمق فرزندان را در هیکل نحیف شان ببیند .

لینک متن کامل: http://sfelezkar.com/?p=602#more-602

کانون متحد کارگری«کمک»: روز جهانی زن؛ زمستان ۱۳۹۳

هشت مارس را گرامی می داریم.

عیار آزادی و برابری در هر جامعه با وضعیت زنان همان جامعه قابل سنجش است.

مرحله ی نوین مبارزه زنان علیه تبعیض های چند گانه، در ٨ مارس١٨۵٧توسط کارگران زن آغاز شد. گروهی از کارگران زن در نیویورک با اعتراض به دستمزد اندک خود دست به تجمع اعتراضی زدند. در این اعتراض که با وحشی گری پلیس سرمایه داری به خاک و خون کشیده شد، درخت دادخواهی کارگران زن با خونشان آبیاری شد. اما این آغاز با تلاش پیگیر فعالان کارگری و برابری خواهان و حمایت جدی آزادی خواهان جهان، در سال ١٩١١ به ثمر نشست و نهایتا روز 8 مارس به عنوان روز جهانی زن تثبیت شد. این درخت تناور، امروز چنان ریشه ای در زمین برابری طلبی یافته که هیچ مبارز آزادی خواهی در جهان را نمی توان یافت که از آزادی دم بزند و از برابری حقوقی و رفع تبعیض از زنان نگوید. چنان که امروزه به حق، میزان دموکراسی و برابری در هر جامعه ای را با وضعیت زنان آن جامعه محک می زنند. یعنی پذیرفته شده که بدون برابری حقوقی زنانِ جامعه، دموکراسی و آزادی دروغی بیش نیست، از همین روست که فعالان کارگری در همه ی جهان برای تحقق اهداف برابری خواهانه و مطالبات آزادی خواهانه ی زنان، نقشی جدی برای خود قائلند.

لینک متن کامل: https://kmkoomak.wordpress.com/2015/03/08/61/

کانون نویسندگان ایران:گرامیداشت هشت مارس روز جهانی زن

 از آن هشت مارس که زنان کارگر بافنده ی نساجی در نیویورک به اعتصاب و اعتراض دست زدند و توسط پلیس سرکوب شدند، نزدیک به یک ونیم قرن می گذرد. خواست آنها افزایش دستمزد و بهتر شدن شرایط کار بود. در فاصلهی این یک ونیم قرن زنان در کشورهای مختلف و به درجات گوناگون توانسته اند به بخش هایی مهم از مطالباتشان دست یابند، با این همه هنوز مورد ستم مضاعف، تبعیض و نابرابری قرار دارند. همین ماهِ پیش بود که در مراسم اسکار یکی از زنان برنده ی جایزه از پشت تریبونی که میلیون ها تن در سراسر جهان بیننده و شنونده ی آن بودند، خواستار برابری دستمزد زنان و مردان شد و مورد تشویق فراوان قرار گرفت. در شرایطی که در کشورهای پیشرفته ی صنعتی برابری دستمزد زنان و مردان هنوز از مطالبات جنبش زنان است، می توان نتیجه گرفت در دیگر کشورها وضع به مراتب بدتر است. به ویژه در یک سال اخیر نظام واپس گرای مردسالار توحش خود را در اوجی تازه به نمایش گذاشت. در مناطق آشوب زده ی خاورمیانه و آفریقا زنان به اسارت درآمدند، مورد تجاوز جمعی قرار گرفتند و جلوی چشم مردم دنیا ، همچو برده، در بازار خرید و فروش شدند.

در ایران جنبش برابری طلبی زنان که بخشی از جنبش جهانی زن و هشت مارس نماد آن است، حضوری نیرومند و پردامنه دارد. حتی اسید پاشی های زنجیره ای نتوانست آن را از مطالبات خود که در کلی ترین بیان چیزی جز حقوق انسانی و برابری نیست، دور کند. اقشار مختلف زنان به صورت های گوناگون مورد ظلم و تبعیض قرار می گیرند. از جمله زنان هنرمند همچنان در ابراز هنر خود با موانع و تبعیض های بسیار مواجه هستند؛ صدای آنها ممنوع است و مورد انواع و اقسام سانسورها قرار دارند.

هشت مارس روز زنان و مردانی است که به این ستم ها و تبعیض ها اعتراض دارندو خواهان برابری انسان ها در تمامی عرصه ها از جمله عرصه ی هنر و ادبیات هستند. قوانین و رفتارها باید به نفع این برابری تغییر کند.

کانون نویسندگان ایران هشتم مارس را به تمامی زنان به ویژه زنان نویسنده و هنرمند سراسر جهان تبریک می گوید.

کانون نویسندگان ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۳ (۵ مارس ۲۰۱۵ )

بیانیه اتحاد بین المللی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن

  مسئله زنان در دوران معاصر از همان آغاز، مسئله جنبش کارگری بوده است. با عروج سرمایه داری بویژه با انقلاب صنعتی در اوایل قرن نوزده در انگلستان و گسترش صنعت در دیگر کشورها، زنان هر چه بیشتر به فروشندگان نیروی کار، به صفوف  مزدبگیران، پیوستند که خود فاقد  کمترین حقوق سیاسی و اجتماعی بودند. آنان برای آنکه  تشکل خود را ایجاد کنند و به عنوان یک طبقه در مقابل بورژوازی عرض اندام نمایند، هنوز مبارزات سخت و طولانی در پیش رو داشتند. زنان کارگر اما از همان آغاز در موقعیت بدتری نسبت به همکاران مرد خود  بسر می بردند.  دستمزد آنها کمتر بود و این نه تنها بطور مستقیم برای بورژوازی سود دار بود بلکه  ابزاری بود که این طبقه می توانست با  استفاده از آن و دامن زدن به رقابت بین کارگران زن و مرد و بهره گیری از دیدگاه های مرد سالارانه در جامعه و در میان کارگران ، سطح دستمزدهای کل طبقه کارگر را پایین نگاه دارد.

لینک متن کامل:

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/17_Esfand_93_bayanieh_zan.html

اشتغال زنان در عصر نولیبرالیسم

نابرابری جنسیتی همچون دیگر نابرابری‌های اجتماعی ریشه در جهانی‌سازی و تحولات چند دههٔ اخیر ندارد و پیش از آن نیز وجود داشته است. اما روند جهانی‌شدن نولیبرالیسم، همچون دیگر عرصه‌های نابرابری، بر نابرابری جنسیتی نیز تأثیر داشته ‌است. با یک رویکرد کمی گرا، اگر چه اشتغال زنان نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته، اما این افزایش محصول تنگناهای اقتصادی است که زنان را مجبور کرده در مشاغلی با دستمزد‌های پایین و شرایط شغلی نامناسب خدمت کنند.

آثار جهانی‌سازی بر زنان پیچیده و اغلب متناقض است. گروهی از پژوهش‌گران، با تأکید بر ابعاد مثبت جهانی‌سازی، معتقدند زنان عمدتاً منافع بسیار از اصلاحات اقتصادی و سیاست‌های تعدیل ساختاری به دست آورده‌اند. از دیدگاه آنان، اگر چه جهانی‌سازی روند قطبی‌شدن را تشدید کرده اما به طور فزاینده‌ای موجب افزایش درآمد و اشتغال زنان نیز شده‌ است.

 

از دههٔ ۱۹۵۰ تا پایان دههٔ ۱۹۹۰، نسبت زنان شاغل بین ۲۰ تا ۵۹ سال تقریباً از یک سوم به یک دوم افزایش یافت. در بسیاری از موارد، نرخ مشارکت نیروی کار زنان همگام با مردان افزایش یافته‌ است.

بر طبق آمار، نیروی کار زنان در سطح جهانی از ۳۶ درصد در سال ۱۹۶۰ به بیش از ۴۰ درصد در ۱۹۹۷ رسید. جهانی‌سازی، با تسریع روند صنعتی‌شدن، موجب جذب بیشتر نیروی کار زنان در بخش صنعت و در کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه شد.

از ۱۹۷۰ بدین‌سو در زمینه‌های بهداشت و آموزش، با کاهش شکاف‌های جنسیتی روبرو هستیم. برای مثال، نسبت ثبت‌نام دختران در دبیرستان در سراسر جهان از ۳۶ درصد در سال ۱۹۹۰، به ۶۱ درصد در سال ۱۹۹۷ رسید، همچنین نرخ فعالیت اقتصادی زنان در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، از ۳۴ درصد تا ۴۰ درصد رشد کرد.

در بسیاری از نقاط دنیا زنان بیشتری وارد بازار کار شدند. برای مثال در اروپای غربی از دههٔ ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ حدود یک ملیون مرد بیکار شدند، در حالی که تعداد زنان شاغل به ۱۳ میلیون نفر افزایش یافت. به‌علاوه از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ متوسط دستمزد کارگران زن در کشورهای شمال از ۴۳ درصدِ دستمزدِ مردان تا ۵۴ درصدِ آن افزایش یافته ‌است.

استفاده از اینترنت به عنوان یکی از مظاهر جهانی‌شدن فرصت‌هایی برای زنان در تجارت الکترونیک ایجاد کرده‌ است. برای مثال در هندوستان از طریق بازاریابی با استفاده از عکس‌های دیجیتالی تولیدات، بیش از ۶۰۰۰ زن روستایی توانسته‌اند تولیدات خود را به بازار عرضه کنند.

چنین فرایندی به عرضهٔ مستقیم تولیدات با حذف واسطه‌ها و دلال‌ها می‌انجامد و زنان منابع بیشتری از فروش تولیدات را به‌دست می‌آوردند. همچین بسیاری از تجربیات جهانی نشان می‌دهد که افزایش صادرات کالاهای صنعتی در کشورهای در حال توسعه با افزایش تقاضا برای اشتغال زنان همراه بوده‌ است.

زیرا صنعتی‌شدن در شرایط بین‌المللی در کشورهای در حال توسعه‌ به نیروی کار زنان وابسته است. برای مثال، تعداد کارخانه‌های نساجی در بنگلادش از چهار کارخانه در ۱۹۷۸ به ۲۴۰۰ کارخانه در ۱۹۹۵ با ۱/۲ میلیون کارگر رسیده که ۹۰ درصد آنان را زنان زیر ۲۰ سال تشکیل می‌دهند.

تحقیقاتی که بر آثار مثبت جهانی‌سازی در زمینهٔ برابری جنسیتی و بهبود شرایط زندگی زنان تأکید دارند، نشان می‌دهند که در دوران جهانی‌سازی اشتغال زنان موجب افزایش درآمد آنان، در نتیجه، افزایش دسترسی زنان به امکانات اجتماعی همچون آموزش و بهداشت و درمان و در مجموع بهبود شاخص توسعهٔ انسانی شده است.

همچنین شواهد تجربی در این تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش اشتغال زنان جوان، درآمد، استقلال مالی و در نتیجه قدرت انتخاب آن‌ها افزایش یافته ‌است. اما با وجود تمامی این پیشرفت‌ها در زمینهٔ برابری‌های جنسیتی، هنوز کاستی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که قابل چشم‌پوشی نیست.

 

برای نمونه، وقتی پژوهش‌گران شاخص توسعهٔ انسانی جنسیتی را محاسبه کردند در هیچ یک از ۱۳۰ کشور مورد بررسی، زنان از فرصت‌های مساوی با مردان برخوردار نبودند. همچنین بر اساس همین گزارش در اغلب کشور‌ها زنان برای کار یکسان با مردان دستمزد مساوی دریافت نمی‌کنند.

در کشورهای کمونیستی سابق نیز موقعیت زنان به طور کلی ـ هم به معنای مطلق و هم در مقایسه با مردان ـ از نطر فرصت‌های استخدام، مسئولیت، مشارکت و امکانات در دوران زایمان افت کرده ‌است.

در دههٔ ۱۹۹۰ تقریباً ۷۰ درصد فقرای دنیا را زنان تشکیل داده‌اند و درصد بالایی از زنان جوان در کشورهای جنوب هنوز به آموزش رسمی دسترسی نداشتند. زنانه‌شدن فقر پی‌آمد ناگوار دسترسی نابرابر زنان به فرصت‌های اقتصادی است.

بر اساس همین گزارش شمار زنان روستایی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند طی دو دههٔ گذشته نزدیک ۵۰ درصد افزایش یافته و به طور فزاینده‌ای فقر تصویری زنانه پیدا کرده است. بر اساس گزارش توسعهٔ انسانی سازمان ملل بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۵ نرخ مشارکت زنان در نیروی کار تنها ۳/۹ درصد افزایش داشته است.

اما در زمینهٔ میزان اشتغال زنان در کشورهای کم‌توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته تفاوت‌های معناداری وجود دارد. در کشور‌های کم‌توسعه سن کار به طور متوسط از ۱۲ سال (و حتی کمتر از آن) در میان زنان شروع می‌شود.

نرخ اشتغال تقریباً در سن ۲۷ سالگی به اوج می‌رسد و سپس در سن‌های بالا‌تر پایین می‌آید. در این کشور‌ها زنان جوان فعال با توان جسمی بالا را، با دستمزد کم‌ به کار فرا می‌خوانند زیرا این‌گونه اشتغال برای سرمایه‌گذاران متضمن ارزش افزودهٔ بیشتری است و همچنین از کار کودکان نیز استفاده می‌شود.

اما در کشورهای پیشرفته سن اشتغال از ۱۸ سالگی شروع می‌شود (در موارد کمیاب از ۱۶ سالگی) و تا سن ۵۰ تا ۵۵ سالگی همچنان بالا می‌ماند زیرا در این کشور‌ها دستمزد زنان و قوانین بازنشستگی، جدی و نهادینه شده‌ است. نکته‌ی مهم دیگر این است که نرخ اشتغال در کشورهای توسعه‌یافته در همهٔ سنین بالا‌تر از کشورهای کم‌توسعه است.

در بررسی مقطعی‌ای که «ویم دیرکسن» (۲۰۰۰) دربارهٔ رابطهٔ بین درصد بیکاران جمعیت فعال، و نسبت دستمزد زنان به دستمزد مردان در کشورهای مختلف جهان انجام داده ‌است، مشاهده می‌شود که هر چه درصد بیکاران مرد بیشتر شده ‌است. نسبت دستمزد زنان به مردان نیز بالا رفته ‌است.

از این بررسی و نتایج حاصل از آن می‌توان این نتیجه را گرفت که در پی تحولات دو دههٔ اخیر و در دورهٔ جهانی‌سازی، اشتغال زنان به‌خصوص در بین اقلیت‌های قومی، ساکنان مناطق دورافتاده که به کارهای غیرحرفه‌ای با دستمزدهای بسیار کم و طبیعتاً بهره‌کشی بیشتر به‌کار گرفته می‌شوند، رابطهٔ مستقیم با افزایش بیکاری مردان دارد.

همچنین بر اساس نمودار زیر که نرخ مشارکت نیروی کار بر اساس جنسیت در آمریکا را نشان می‌دهد، میزان مشارکت نیروی کار در میان زنان افزایش و برای مردان کاهش یافته است.

http://tamin24.ir/files/fa/news/1393/12/13/5195_735.png

 

 

مأخذ: (Borchers, Andrea T and M. Eric Gershwin (2012

گرچه بسیاری این افزایش اشتغال در میان زنان را پدیده‌ای مثبت ارزیابی می‌کنند، اما در بخش‌های غیر رسمی اقتصاد جهانی هنوز هم گرایش‌های آشکاری در زمینهٔ الگوی استخدام مبتنی بر استثمار نیروی کار زنان وجود دارد.

مشاغل غیررسمی به طیف گسترده‌ای از مشاغل موقت یا زیرزمینی ایجادشده در مناطق شهری کشورهای درحال‌توسعه اطلاق می‌شود، از ویژگی‌های بارز این‌گونه مشاغل، ورود آسان به آن‌ها، سطح پایین مهارت، سرمایه و فناوری و روش‌های تولیدی کاربر در آن‌هاست.

برخلاف مشاغل رسمی که فعالیتشان در جهت سودآوری است، این‌گونه مشاغل ناظر بر تأمین معیشت هستند و از این‌رو ضمن این‌که تحت حمایت قانون کار قرار ندارند، محل جذب آسیب‌پذیر‌ترین اقشار جامعه و محیطی مناسب برای شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی هستند.

در زمینهٔ جایگاه مشاغل غیررسمی و سهم آن در اشتغال کل جامعه، به دلیل ماهیت نامنظم، بی‌قاعده و مخفی این‌گونه مشاغل و همچنین تعاریف و طبقه‌بندی‌های متفاوتی که سازمان‌ها و دولت‌ها ارائه کرده‌اند، مقایسهٔ بین‌المللی در این زمینه دشوار است و بایستی حداکثر احتیاط به کار گرفته شود.

با این حال، داده‌های مربوط به این بخش نشان می‌هد که در بیشتر کشورهای جهان، بخش غیررسمی در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. برای مثال در آمریکای لاتین، برمبنای برآوردهای انجام شده، سهم نیروهای کار در فعالیت‌های غیر رسمی از ۱۶/۹ درصد در سال ۱۹۷۰ به ۱۹/۳ در ۱۹۸۰ افزایش یافت و از ۱۹۸۰ به این طرف افزایش سهم مشاغل غیررسمی به‌ویژه در شهر‌ها شتاب بیشتری گرفته است.

به طوری که بین ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ نیروی کار غیر رسمی در نواحی شهری آمریکای لاتین از ۲۵/۶ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یا طی همین دوره، در کشورهای آفریقایی جنوب صحرا ۶۰ درصد نیروی کار شهری در سال ۱۹۸۵ در بخش غیر رسمی فعال بوده‌اند و در کل در کشورهای در حال توسعه بین ۳۶ تا ۶۰ درصد نیروی کار و حتی ۲۰ تا ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی را سهم شاغلین غیر رسمی برآورد می‌کنند.

بازارهای جهانی گسترده، در بخش کارگران خانگی و کارگران جنسی، شغلی وسیعی برای زنان فراهم کرده‌اند. برای مثال، از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ حدود ۲۸۶ هزار زن فیلیپینی و ۵۰ هزار زن تایلندی به عنون «سرگرم‌کننده» وارد ژاپن شده‌اند.

بسیاری از کارگران خانگی زن مهاجر مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و به کارهای طاقت‌فرسای غیر قابل‌قبول گمارده شده‌اند، اما این مشکلات تاکنون در مقیاس جهانی به طور نظاممند به اثبات نرسیده‌اند.

سید رضا نقیب‌زاده (۱۳۸۱) در مقاله‌ای که بررسی وضعیت زنان در دوران جهانی‌سازی پرداخته ‌است چنین نتیجه‌گیری کرده ‌است که ۶۷ درصد از ساعات کار در جهان به زنان تعلق دارد، ولی زنان کمتر از یک درصد از دارایی جهان را در اختیار دارند.

این فرایند نشان دهندهٔ افزایش اشتغال زنان از لحاظ کمّی و وضعیت ناگوار کیفیت مشاغل و دستمزدهای پایین آنان نسبت به مردان است. یکی از عوامل این مسئله را می‌توان تمایل ذاتی نظام سرمایه‌داری و ایدئولوژی نولیبرالیسم در استفاده از کار ارزان برای افزایش ارزش اضافی دانست.

در دوران اخیر با اجرای برنامه‌های موسوم به «ریاضت اقتصادی»، ‌ دولت از وظایف اجتماعی خود در جهت تأمین بخشی از رفاه و عدالت اجتماعی برای اکثریت جامعه عقب‌نشینی می‌کند و با واگذاری سازوکار اقتصادی و به تبع آن اجتماعی جامعه به دست نظام بازار، موجب تنزل سطح معیشت این اقشار و طبقات و باعث می‌شود افراد بیشتری از اعضای خانواده الزام به کار کردن داشته باشند.

با توجه به فشارهای معیشتی موجود، یکی از عوامل افزایش اشتغال زنان را می‌توان نتیجهٔ اجبار بیرونی برای تأمین و حفظ سطح معیشت خانواده دانست.

به عبارت دیگر «برنامه‌های تعدیل ساختاری هزینه‌هایی را از بخش عمومی به خانواده‌های جوامع کوچک منتقل ساخته است، ‌ ولی این هزینه‌ها در آمار رسمی موجود نیست و به همین علت سیاست‌های تعدیل ساختاری از لحاظ اقتصادی در تراز پرداخت‌ها سودآور هستند در صورتی که اما این سودآوری با کار بیشتر زنان صورت می‌گیرد».

بنابراین افزایش میزان اشتغال در این مورد صرفاً نتیجهٔ افزایش دسترسی برابر زنان به فرصت‌های شغلی و همچنین افزایش میزان توانمندی‌های آنان نیست بلکه نشان دهندهٔ الزام بیشتر آن‌ها برای ورود به بازار کار و فروش نیروی کارشان است.

البته بدیهی است چنین تحلیلی به معنای انکار حق اشتغال زنان نیست، بلکه مدعی است در دوران سرمایه‌داری متأخر که در آن به‌سر می‌بریم، اشتغال زنان، به‌ویژه زنان خانوار، خلاف آنچه در تبلیغات رسمی اعلام می‌شود، بیش از آنکه محصول برابری جنسیتی باشد، ‌ محصول تنزل سطح معیشتی خانوار و اجبار بیرونی آن‌ها برای ورود به بازار کار است.

 

آمارهای مربوط به افزایش اشتغال غیر رسمی زنان، سطح دستمزد و کیفیت شغلی پایین این گونه مشاغل در میان زنان، شاخص مناسبی برای تأیید چنین نظری است. در زمینه‌های غیر از اشتغال نیز نابرابری جنسیتی مشابهی بین مردان و زنان وجود دارد که بعد از رواج جهانی‌سازی بازتولید شده و شکل جدیدتری به خود گرفته ‌است.

برای مثال، در مورد ارتباطات جهانی، بررسی‌های گوناگون نشان داده‌اند که تقریباً در همهٔ کشور‌ها (به استثنای چند کشور معدود مثل فرانسه و ترکیه) اکثریت استفاده‌کنندگان از اینترنت را مردان تشکیل می‌دهند.

در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ زنان در آمریکا ۳۸ درصد، در برزیل ۲۵ درصد، در روسیه ۱۶ درصد و در کشورهای عربی ۴ درصد استفاده‌کنندگان از اینترنت را تشکیل داده‌اند. از سوی دیگر برخی شواهد نشان می‌دهند که دست‌کم در آمریکا شکاف جنسیتی در دسترسی به اینترنت در حال از بین رفتن است.

زنان همچنین در پست‌های مدیریتی هنوز به برابری کامل با مردان نرسیده‌اند و اکثر زنان برای رسیدن به مناصب باید کارکردهای مردانه از خود نشان دهند و هویتی وارونه‌ای از خود جلوه دهند تا بتواند پست‌هایشان را در مراتب بالا‌تر اشغال کنند.

زنان در رهبری سازمان‌های جهانی نیز وضع مشابهی نسبت به کشور‌ها و دولت‌هایشان دارند. برای مثال، در سال ۱۹۹۷ در صندوق بین‌الملی پول ۳۱ زن، که ۱۰ درصد کارکنان مدیریتی را تشکیل داده‌اند، وجود داشت. در حالی که ۵۹۳ زن، ۸۶ درصد کارکنان پشتیبانی‌ بودند.

خلاصه آن‌که جهانی‌شدن معاصر، تأثیرات متفاوتی بر نابرابری جنسیتی داشته است. در گزارش‌هایی که با رویکرد علم اقتصاد و مبتی بر روش‌شناسی کمّی و پوزیتیویستی ارائه می‌شود شاهد افزایش میزان اشتغال زنان بدون توجه به وضعیت کیفی این گونه مشاغل هستیم.

اما جهانی‌سازی هزینه‌های سنگینی بر دوش زنان وارد کرده ‌است و موجب دسترسی نابرابر زنان نسبت به مردان، به فضا‌ها و قلمروهای جهانی و متحمل شدن هزینه‌های بیشتر برای آنان شده‌ است. بیشتر زنان کارگر شرایط نامطلوبی دارند و هزینه‌های بازسازی اقتصادی جهانی نولیبرالی به طور نامتناسبی بر زنان تحمیل شده است.

در دورهٔ اخیر تعداد مزدبگیران در بخش‌های خدماتی و ورود زنان در فعالیت اقتصادی افزایش بسیار یافته است. اما ورود زنان به بازار کار بیش از همه (به میزانی کمتر یا بیشتر برای تمام کشورهای سرمایه‌داری صحیح است) در بخش‌های غیر صنعتی رخ داده است که از مهارت‌های کمتر برخوردارند (خرده فروشی، کارهای اداری، خدمات، حال آنکه نسبت زنان در مناصب مدیریت کم و بیش پایدار مانده است) و در جایگاه‌های نسبتاً زیر دست در سلسله مراتب اقتدار واقع شده‌اند.

همچنین زنان نه‌ تنها قربانی اصلی بازتولید تقسیم کار درون کارمزدی غیرمولدند بلکه این امر در مورد آنان با اشکال گوناگون ستم جنسی در فرایند کار، در روابط استثمار و سلطهٔ سیاسی- ایدئولوژیک، تکمیل می‌شود. این عنصر نقش خاص خود را ایفا می‌کند؛ نقشی مشابه پدیدهٔ نژادپرستی که کارگران مهاجر از آن رنج می‌برند.

بنابراین باید به این نکته توجه داشت که اگر چه اشتغال زنان به خودی خود و بدون توجه به متن ساختاری که در آن ایجاد می‌شود، پدیده‌ای مثبت در راستای برابری جنسیتی و امکان استقلال‌پذیری بیشتر آنان است، اما هنگامی که ساختار نابرابر موجود و شرایط و علل آن را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه‌گیری می‌رسیم که اجبار به کار کردن، آن هم مشاغلی غیر تخصصی و با کیفیت کاری و دستمزد بسیار پایین، ‌ که صرفاً ناشی از حفظ بقا و معیشت حداقلی است، نه تنها موجب رشد و شکوفایی استعدادهای زنان نمی‌شود، بلکه زمینه‌های فرسودگی جسمی و روانی آن‌ها و بیگانگی از کار در میان آن‌ها را فراهم می‌کند.

بدین ترتیب هر چند افزایش کار مزدی زنان موجب افزایش درآمد شخصی و نیز قدرتشان در خانواده می‌شود، اما از آنجا که هنوز بخش عمده‌ای از انجام خدمات درون منزل بر دوش زنان می‌باشد، پیشرفت شغلی آن‌ها با هزینهٔ زیاد فشار روانی و فرسایش همراه است.

این تحلیل و توجه به سویه‌های مختلف آن باید از دقت و موشکافی زیادی برخوردار باشد چرا که بی‌توجهی به این امر می‌تواند به مخالفت با حق زنان برای اشتغال و حضور پویا در جامعه سوء تعبیر شود.

ملخص کلام آنکه «علم اقتصاد» (و نه اقتصاد سیاسی) با بهره‌گیری از روش‌‌شناسی مرسوم خود و ارائهٔ آماری دال بر افزایش نرخ اشتغال زنان، به سازوکارهای قدرت و نظام سیاسی ـ اقتصادی موجود بی‌توجه است و با رویکردی غیر تاریخی، غیرانضمامی و غیرانتقادی به مسائل، صرفاً با اتکا به آمار و میزان افزایش کمّی آن به نتیجه‌ گیری‌های دلخواه خود نائل می‌شود.

خسرو صادقی بروجنی

برگرفته ازتامین24

منابع:

- استنفورد، جیم (۱۳۹۱). اقتصاد به زبان خودمان (۲- بنیان‌های نظام سرمایه‌داری)، ترجمهٔ مریم بیرمی، انتشارات پژواک.

- بهرامی تاش، رکسانا (۱۳۸۹). چالش با اقتصاد نولیبرالیسم (جنسیت و جهانی سازی در آسیای جنوب شرقی)، ترجمه غلامحسین فتح اله نوری، انتشارات سمت.

- پولانزاس، نیکوس (۱۳۹۰). طبقه در سرمایه‌داری معاصر، ترجمه حسن فشارکی و فرهاد مجلسی‌پور، نشر رخدادنو.

- رئیس دانا، فریبرز (۱۳۸۳). جهانی‌سازی قتل عام اقتصادی، چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه.

- شولت، یان آرت (۱۳۸۲). جامعهٔ مدنی و دموکراسی در مدیریت جهانی، ترجمهٔ پویه میثاقی، فصلنامه اقتصاد سیاسی، سال اول، شماره سوم، صص ۶۲- ۳۷.

- صادقی بروجنی، خسرو (در دست انتشار). جهانی سازی و نابرابری، نشر پرسش.

- نقیب‌زاده، سیدرضا (۱۳۸۱). وضعیت زنان در روند جهانی‌شدن، فصلنامه کتاب زنان، شماره ۱۱.

 

- Borchers, Andrea T and M. Eric Gershwin (2012). Sociological differences between women and men: Implications for autoimmunity, Autoimmunity Reviews, Volume 11, Issues 6–7

- Colin, C. Wiliams and Windebank (1998). Informal Employment in the Advanced Economies, Routledge Publication.

- Gilbert. A (1999). The LatinAmericanCity, Latin American Bureau.

- IMF (1998). Annual Report 1998, Washington Dc, IMF

- Lake. H (1994). Wipeout in Cyberspace, Amnestry, Campaign Journal for Amnestry International British Section, No.70.

- Pettman. J, J (1996). An international Political Economy of Sex? , In E. Kofman and G. Youngs (eds), Globalization: Theory and Practice. London: Pinter. pp. 191-208

.Razavi, Shahra (2001). Globalization, Employment and women’s Empowerment

. Simai, M ‌(1995). The politics and Economics of Global Employment, Vo.1, London: Zed

- Sobhy, Hoda (2003) «Women and Globalization«, Paper presented to Fourth Annual Conference: Globalization and Equity. January 21, 2003,Cairo (Global Development Network),http://www1.aucegypt.edu/src/globalization/Documents/Sobhy_paper.pdf

 UNDP (1999). Human Development Report 1990, New York: Oxford University Press

برگزاری گردهمآیی ها و تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن

روز یکشنبه هشتم مارس به مناسبت روز جهانی زن، گردهمآیی ها و تظاهرات بسیاری در سراسر جهان برگزار شد. در برخی کشورها این مراسم از روزهای جمعه و شنبه آغاز شده بود. از جمله در شیلی، فلسطین، بنگلادش، هونگ کونگ و افغانستان گروه هایی از زنان و مردان با شرکت در راه پیمایی ضمن اعتراض به نابرابری های جنسیتی، خواهان اصلاح قوانین تبعیض آمیز شدند.

به گزارش8مارس یورونیوز،در شیلی روز جمعه صدها تن از زنان در سانتیاگو پایتخت این کشور از دولت خواستند تا به سقط جنین جنبه قانونی بدهد.

یک زن شرکت کننده در این راهپیمایی گفت: “من اینجا آمده ام تا از حق تصمیم گیری زن دفاع کنم، از تصمیم در مورد نحوه لباس پوشیدن تا تصمیم در مورد بدن خودمان. این حق ماست.”

درکابل پایتخت افغانستان نیز گروه هایی از زنان و مردان در اعتراض به آزار جنسی زنان دست به تظاهرات زدند.

کبری خادمی، زن هنرمند، در ارتباط با آزار جنسی زنان در افغانستان گفت: “آزار جنسی در خیابان به طور روزمره اتفاق می افتد و من آنرا می بینم، اما بسیاری از زنان در این باره صحبت نمی کنند.”

در این تظاهرات، تعدادی از مردان به نشانه دفاع از حقوق زنان و اعتراض به آزار جنسی آنها بورقع پوشیده بودند.

هفدهم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری18اسفند1393

 

- تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد در مقابل وزارت کار برای افزایش دستمزد!

- دستگيري فعالان كارگري در آستانه روز جهاني زن

- تجمع اعتراضی کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

- دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های  ۱۵ و ۱۶ عسلویه

- بیکارشدن 300کارگر کارخانه فولاد میانه

- احتمال بیکارشدن 400کارگرباتغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز

- خروج 40 درصد کارخانجات لبنی از چرخه تولید

- خیمه‌سنگین بیکاری در بازار کار

- پیام سندیکا 35 منتشر شد

- شماره پنجم نشریه علیه بیکاری منتشرشد

- یک کارگر پروژه مشهد مال بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان باخت

- مرگ خاموش یک نگهبان کارخانه در فراهان

تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد در مقابل وزارت کار برای افزایش دستمزد!

رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به در خواست سندیکای کارگران شرکت واحد امروز ۱۸ اسفند ماه در مقابل وزارت کار برای تعیین دستمزدی عادلانه دست به تجمع اعتراضی زدند ،این تجمع در حالی در مقابل وزارت کار انجام شد که کمتر از دو هفته بپایان سال نمانده و هنوز سرنوشت مزد کارگران در سال ۹۴ از سوی شورای دستمزد تعیین نگردیده و زمزمه های ۱۵ تا ۱۶ در صد جهت افزایش مزد کارگران از سوی وزارت کار شنیده می شود  .این تجمع از ساعت ۱۱و ۳۰ صبح شروع و تا ساعت ۱۵ عصر ادامه داشت حضور لباس شخصی ها و عوامل نیروی انتظامی در این تجمع پررنگ بود اماپایان این تجمع که تا ۳عصر ادامه داشت بدون هیچ درگیری به اتمام رسید . در پایان دبیر شورای عالی مزد آقای ماندی با تعدادی از تجمع کنندگان دیدار و گفتگو کرد که از صحبت های ایشان می شود نتیجه گرفت که دسمزد ۹۴ زیر ۲۰ درصد تعیین خواهد شد .

منبع:رسانه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

درهمین رابطه:

*تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مقابل وزارت کار-باتصاویر

تعدادی از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه امروز هجدهم اسفندماه به در خواست سندیکای کارگران شرکت واحد جهت تعیین مزد عادلانه در مقابل وزارت کار دست به تجمع اعتراضی زدند .این اعتراضات از ساعت یازده و نیم صبح شروع و تا ساعت 3 عصر ادامه داشت ،که در تمام مدت رانندگان با شعارهایی همچون کارگر کارگر اتحاد اتحاد ،دستمزد عادلانه حق مسلم ماست ،هزینه ها دلار ء حقوق ما ریال ء،کارگر اخراجی شاغل باید گردد،در طول این اعتراضات حضور پلیس امنیت و عوامل انتظامی پررنگ بود و از عکاسی و فلیمبرداری مردم حاضر جلوگیری بعمل می آوردند واین تجمع بدون در گیری بپایان رسید و بعد از تجمع دبیر شورای مزد آقای ماندی با تجمع کنندگان گفتگو کرد و قول رسیدگی دادند .این تجمعات برای تعیین نرخ عادلانه دستمزد بوده که امیدورایم تاثیری بر تعیین دستمزد بگذارد هر چند که دبیر شورای مزد از گفته هایش به نظر میرسید که بیش از 17درصد حقوق کارگران افزایش نخواهد یافت.

Photo de Davood Syndica.

Photo de Davood Syndica.

Photo de Davood Syndica.

Photo de Davood Syndica.

Photo de Davood Syndica.

 

Partager

 

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica

*تجمع کارگران سندیکای شرکت واحد در مقابل وزارت کار

حدود ۱۵۰ نفر از کارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در اعتراض به افزایش حقیرانه دستمزد ۹۴ در مقابل وزارت کار تجمع کردند .

کارگران با در دست داشتن پلاکارد و پرده نوشت شعار سر می دادند که :

زندگی شایسته حق مسلم ماست

دستمزد عادلانه حق مسلم ماست

اشتغال و ایمنی حق مسلم ماست

پیگیری حقمان حق مسلم ماست و

به گزارش رسیده متن پرده نوشت ها نیز از این قرار است :

شکنجه اقتصاد خانوار کارگری را پایان دهید !

کارگران را قربانی مافیای ثروت دلالی نکنید !

فرار مالیاتی غارتگران اقتصادی را از مزد کارگران بر ندارید و

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۸

*ساعتی پیش جمعی از کارگران شرکت‌ اتوبوسرانی در مقابل ساختمان وزارت کار در خیابان آزادی تهران اعتراض کردند و درخواست افزایش حداقل مزد با توجه به کاهش قدرت خرید طی سال‌های گذشته شده‌اند.

براساس این گزارش، این کارگران نسبت به کاهش قدرت خرید طی سال‌های گذشته و نحوه تعیین حداقل مزد کمتر از میزان تورم سالانه بوده است، اعتراضاتی را مطرح کردند.

یکی از کارگران به نام رضوی 53 ساله خواسته اصلی این کارگران را پایین بودن حداقل مزد سالانه عنوان می‌کند و خطاب به هفده تن معاون وزیر کار گفت، قدرت خرید کارگران به یک سوم طی 10 سال گذشته کاهش یافته و سال گذشته با همه این تفاسیر باز هم حداقل حقوق 10 درصد کمتر از تورم تعیین شد.

از سال گذشته تا کنون قیمت تمام اقلام و کالاها دو یا سه برابر شده‌اند، اما ببینید که چقدر دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده است؛ هر ساله نمایندگان کارگری و کارفرمایی در نشست‌های شورای عالی کار حداقل دستمزد را با افزایش 15 تا 16 درصدی تصویب می‌کنند، اما طبق آمار قدرت خرید بیش از آن چیزی است که دستمزد تعیین می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

این کارگران پلاکاردهایی در دست خود گرفته‌اند که روی آن عناوینی همچون دستمزد عادلانه حق مسلم ماست، زندگی شایسته حق مسلم ماست و عدالت دستمزدی قید شده است.

در این میان فردی به نام بیرام‌زاده خود را کارشناس روابط کار معرفی کار می‌کند و می‌گوید از کارگران می‌خواهیم در نشستی با آقای ماندنی دبیر شورای عالی کار مشکلات خود را بیان کنند.

یکی دیگر از این معترضان به نام ابراهیم مددی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی می‌گوید: این افراد اعلام می‌کنند که برای رایزنی و مذاکره با آقای ماندنی صحبت کنیم، اما ایشان هیچ گونه رأی و نفوذی در شورای عالی کار ندارد و تنها دبیر شورای عالی کار است.

قدرت خرید کارگران به یک سوم کاهش پیدا کرده و میلیون‌ها خانواده کارگری به سختی و با مشقت زندگی می‌کنند.

یکی دیگر از معترضان می‌گوید: تشکیلات نماینده‌ای کارگری را قبول نداریم، چرا که طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند، حقوق واقعی کارگران را از دولت و کارفرمایان بگیرند و هر ساله با برگزاری نشست‌های به خواسته‌های آنان تن می‌دهند.

این کارگر می‌گوید، مشکلات اخراج و دیگر مسائل را می‌پذیریم، اما نباید از حقوق کارگران چیزی کم شود، اکنون علاج واقعی رسیدن به مشکلات واقعی کارگران است.

کارگر دیگری با اشاره به اینکه ساختمان بزرگ وزارت کار با پول کارگران ساخته شده است، می‌گوید: در این ساختمان صدها کارمند از معاون، مدیرکل و مدیر گرفته تا کارمند ساده وجود دارد، اما کدامیک به مشکلات کارگری رسیده‌اند، ما خدمتگزار ملت هستیم و خواهان عدالتیم.

در این میان فردی به نام سیدهاشم موسوی که ظاهرا سابقه سکته دارد، از ما می‌خواهد مشکلاتش را بنویسم، وی می‌‌گوید 51 سال دارم و 14 سال در سامانه 9 شرکت اتوبوسرانی کارگری می‌کنم؛ یک ماه پیش سکته مغزی کردم، اما پول نداشتم بیشتر از آن که درمان شوم، در بیمارستان بمانم اکنون دو فرزند دختر دارم و هیچ کدام از مسئولان به سراغ من نیامده‌اند و تمام مخارج بیمارستان را به سختی و تنهایی تأمین کرده‌ام.

وی در حالی که گریه می‌کند، می‌گوید، نصف صورت و دست‌وپایم بی‌حس شده است و مسئولان به من گفته‌اند که در کارواش کار کنی در حالی که توانایی جسمی ندارم و بر اثر مشکلات زیاد سکته کرده‌ام و هیچکدام از مسئولان از مشکلات ما خبری ندارند.

هم‌اکنون در وزارت کار 5 نفر از نمایندگان این کارگران و دبیر شورای عالی کار نشستی برگزار کرده‌اند و در مورد مشکلات و مسائل خود و حداقل دستمزد اعتراضات خود را مطرح می‌کنند.

منبع:فارس-18اسفند

دستگيري فعالان كارگري در آستانه روز جهاني زن

دستگير كورش بخشنده در استانه روز جهاني زن

كورش بخشنده فعال كارگري در سنندج در آستانه روز جهاني زن دستگير شد . اين فعال كارگري كه از اعضاء كميته دفاع از كارگران مهاباد بود به دنبال دستگيري هاي قبلي فعالان كارگري در سنندج بدون هيچ تو ضيحي دستگير ميشود .

در چند ماه گذشته فعالان كارگري در سنندج تحت فشار زيادي قرار داشته اند و پس از دستگيري فردين ميركي و زانيار مرادي اين چندمين دستگيري اين فعالان است . فردين ميركي و زانيار مرادي پس مدتي بازداشت بدون دليل با و ثيقه هاي سنگين آزاد شدند و هيچ گونه دليل مو جهي براي دستگيري اين فعالان كارگري تا كنون ارائه نشده است .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

تجمع اعتراضی کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش18اسفندایلنا،کارگران حاضر در تجمع امروز که تعدادشان ۱۰۰ نفر گزارش شده، گفته‌اند: سوابق بیمه‌ای ۱۸۶ نفر از کارگران معدن سنگرود، از تاریخ ۱ بهمن ماه سال ۸۳ تا ۱۰ تیر ماه سال ۸۵ در دوره‌ای که این واحد معدنی به بخش خصوصی واگذار شده بود با عنوان مشاغل سخت وزیان آور ثبت نشده است. به همین دلیل این تعداد کارگر که پیرو مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۸ آبان ماه به پیشنهاد وزارت خانه‌های کار و صنعت - مبنی بر بازنشستگی تا پایان ۹۴ و ۹۵ - امکان بازنشستگی زود هنگام را در آینده نخواهند داشت.

بنا بر اظهارات کارگران، این کارگران که تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ مشمول بازنشستگی می‌شوند با شرایط ویژه‌ای که هیئت وزیران برای این کارگران در نظر گرفته‌ است توانسته‌اند مدارکشان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبار ارسال کنند اما هنوز این مقرری به دلیل آنکه حدود 19 ماه از سوابق شغلیشان به صورت کارگر عادی به تامین اجتماعی ارسال شده، هنوز برقرار نشده است.

کارگران معدن سنگرود گفته‌‌اند؛ به موجب تصویب نامه هیات وزیران که به استناد اصل یکصد و و سی هشتم قانون اساسی تنظیم شده است، کارگران شاغل معدن زغال سنگ سنگرود که مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری‌اند می‌توانند بعد از اتمام دوره دریافت مقرری با محاسبه ایام بیکاری با قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند. با این وجود محاسبه ایام بیکاری با قانون مشاغل سخت وزیان آور که امکان بازنشستگی کارگران را مهیا می‌سازد هنوز کارگران به دلیل درج نشدن عنوان سختی کارشان در طول این 19 ماه دچار مشکل هستند.

کارگران گفتند امروز به تهران امده‌ایم تا همانند گذشته مسئولان وزارت کار به خواسته ما کارگران معدن سنگرود رسیدگی کنند .

گفتنی است پیش از این در تاریخ ۶ مهر ماه سال جاری حدود ۱۵۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی)  به تهران سفر کرده و مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند. سر انجام پس از ماه‌ها اعتراض کارگری در معدن زغال سنگ سنگرود (البرز غربی) ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور امکان بازنشسته شدن پیدا کردند که مراحل بازنشستگی انان در حال انجام است. همچنین حدود ۵۱ نفر از کارگران این واحد معدنی تعطیل شده که تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای‌شان به سایر معادن زیر مجموعه شرکت تهیه تولید همانند معدن پروده طبس انتقال داده شده‌اند.

دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های  ۱۵ و ۱۶ عسلویه

دور جدید اعتراض کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در واکنش به پرداخت نشدن دو تا پنج ماه مطالبات مزدی‌ که دیروز آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

به گزارش18اسفندایلنا،به دنبال اقدام اعتراضی که در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری از سوی گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه صورت گرفت، گروهی از این کارگران صبح روز گذشته با اجتماع در پشت درب ورودی سایت تاسیسات پتروشیمی از حضور در محل کار خودداری کردند.

این منابع خبری می‌گویند: صبح امروز نیز مانند اقدام اعتراضی روز قبل (17 اسفند) کارگران برای ساعتی از حضور در محل کار خودداری کردند اما در ‌‌نهایت با وعده پیمانکار در محل کار خود حاضر شدند.

گفته می‌شود بیشتر کارگرانی که در این اقدام اعتراضی شرکت کرده بودند از طریق شرکت‌های پیمانکاری «ارش مکانیک»، «توانمند»، «تلاش‌گستر» و «پناه سازان» در پروژه‌های رو به اتمام فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه مشغول به کار هستند و برخلاف دیگر کارگرانی که در استخدام سایر شرکت‌های پیمانکاری هستند هنوز مطابات معوقه آن‌ها پرداخت نشده است.

در پی اولین دور این اعتراض برخی شرکت‌های پیمانکاری معادل یک تا دو ماه از معوقات مزدی کارگران معترض را پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر به کار مشغولند اما سایر کارگرانی که هنوز بابت معوقات طلبکار هستند در اقدامات اعتراضی دو روز گذشته شرکت کرده‌اند.

پیش از این فعالان کارگری در منطقه ویژه عسلویه گفته بودند که در دور اول اعتراضات که روز ششم اسفندماه آغاز شد، دست‌کم کارگران پنج شرکت پیمانکاری «آذران گسترس‌»، «ارشک مکانیک»، «توانمند»، «ونوسان» و «ژرفا» به مدت چهار روز در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌ بودند.

آن‌زمان کارگرانی که از نزدیک شاهد این اقدام اعتراضی بودند گفته بودند که معترضان با بستن درب ورودی کمپ کارگری، از ورود و خورج هرگونه خودرو به داخل کمپ خودداری می‌کنند اما رفت و آمد از سایر ورودی ‌های سایت جریان دارد.

بر اساس این اطلاعات در جریان این اقدام اعتراضی درب‌های کمپ جز برای ورود و خروج ماشین حامل غذا و یا در موارد خیلی ضروری دیگری مانند اعزام آمبولانس بسته شده بود و کارگران شرکت‌هایی که بابت معوقات مزدی طلبکار بودند از ورود و خروج ماشین‌ها به داخل کمپ خودداری می‌کردند؛ بطوری که این وضعیت حتی باعث شده بود تا معدود شرکت‌های پیمانکاری که مطالبات کارگران خود را پرداخت کرده‌اند نیز برای نقل و انتقال کارگران به محل پروژه با مشکل مواجه شوند.

 براساس اطلاعاتی که به تازگی بدست آمده است در پی اولین دور این اعتراضی برخی شرکت‌های پیمانکاری مانند «آزمون فلز»، «ونوسان» و «آذران گس‌تر» معادل یک تا دو ماه از معوقات مزدی کارگران معترض را پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر به کار مشغولند اما سایر کارگرانی که هنوز بابت معوقات طلبکار هستند در اقدامات اعتراضی دو روز گذشته شرکت کرده‌اند.

بیکارشدن 300کارگر کارخانه فولاد میانه

ایرنابتاریخ18اسفند بنقل از معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه،ازبیکاری300کارگرکارخانه فولادمیانه ،خبرداد.

براساس این گزارش،اسماعیل حیدری آزاد روز دوشنبه گفت: شاغلین فولاد 241 نفر اعلام شده و 300 نفر تولید کننده اصلی کارخانه از کار بیکار شده اند.

وی همچنین موضوع اشتغال و کاهش بیکاری را از مسایل و چالش های مهم شهرستان اعلام و تنها صنعت شهرستان را فولاد خواند و گفت: بیکاری بالای 300 نفر از کارگران مشکلی بر مشکلات شهرستان افزوده که سازمان خصوصی سازی و خریداران باید پاسخگو باشند.

فرماندار ویژه میانه گفت: بلاتکلیفی 250 نفر از قبولین آزمون استخدامی این کارخانه از سال 91 نیز بر مشکلات افزوده که باید وضعیت این افراد مشخص شود.

شهرستان میانه با 180 هزار نفر جمعیت در 178 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

احتمال بیکارشدن 400کارگرباتغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز

مهربتاریخ18اسفند ازتغییرکاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز واحتمال بیکارشدن400کارگرش خبرداد.

برپایه این گزارش،قرار است پروژه مشارکتی «آتا سنتر» در زیربنایی حدود ۵۵۰ هزار متر مربع در ۱۵ طبقه و سه طبقه زیرزمین در محل سابق کارخانه بنیان دیزل تبریز احداث می شود

شرکت بنیان دیزل یکی از قدیمی ترین واحدهای صنعتی تبریز است که در منطقه غربی این کلانشهر قرار گرفته و بیش از ۴۰۰ کارگر در این واحد مشغول به کار هستند.

بسیاری از فعالان صنعتی بر این باور بودند که بنیان دیزل واحد صنعتی مادر تبریز بوده و تغییر کاربری آن به منزله تعطیلی این واحد و بیکار شدن کارگران آن است.

 بنیان دیزل یکی از مجموعه های بزرگ صنعتی در غرب کلان شهر تبریز است که در دهه ۵۰ بنیان گذاری شده و تحت لیسانس درمن دیزل انگلستان به تولید موتورهای دیزلی می پرداخت.

خروج 40 درصد کارخانجات لبنی از چرخه تولید

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع لبنی درباره تعداد کارخانجات لبنی تعطیل شده،گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حدود 40 درصد کارخانجات لبنی کشور تعطیل و از چرخه تولید خارج شده اند.

به گزارش18اسفندایرنا وی افزود: طبق آخرین آمار به دلیل تعطیلی برخی کارخانجات و کاهش توان تولید، ورودی شیر کارخانجات لبنی به یک سوم تقلیل یافته به طور مثال کارخانه ای که ورودی شیر آن در روز 100 تن بود هم اکنون ورودی آن به 30 تا 40 تن شیر در روز رسیده است.

وی اضافه کرد: البته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مقرر شده بود 30 درصد درآمدهای ناشی از این قانون به تولید اختصاص یابد، اما تاکنون این مسئله عملیاتی نشده و صنایع لبنی نیز به دلیل ریسک تولید و هزینه های تمام شده تحت فشار قرار دارند.

خیمه‌سنگین بیکاری در بازار کار

طبق آمار جدید ، بیکاری زیر ۳۰ سال ۲۴درصد و حدود ۲.۵ برابر بیکاری عمومی و جمعیت در مرز بیکاری و اشتغال نیز به۱.۹میلیون نفر رسید. سهم کشاورزی از اشتغال کاهش یافته و ۴۰درصد افراد هم اضافه کاری می کنند.

به گزارش 18اسفندمهر، مرکز آمار ایران گزارش بیکاری سال ۹۲ کشور را در واپسین روزهای سال جاری ارائه کرد که بر اساس آن مقایسه ای بین عملکرد سال های ۹۱ و ۹۲ درباره وضعیت بیکاری و اشتغال نیروی کار کشور صورت گرفته است.

بر پایه این گزارش رسمی دولت، نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های نشان دهنده میزان تحرک اقتصادی یک کشور در ایران نشان می دهد که در فاصله سال های ۹۱ تا پایان ۹۲، این شاخص تنها ۲ دهم درصد بهبود یافته است؛ در عین حال، کارشناسان بازار کار و اقتصادی معتقدند این شاخص در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین است و باید دستکم به ۶۰ درصد برسد.

با وجود اینکه طبق آمارها نرخ بیکاری از ۱۲.۱ درصد سال ۹۱ به ۱۰.۴ درصد سال ۹۲ رسیده، اما این وضعیت برای گروه سنی اصلی جوینده کار کشور یعنی گروه سنی زیر ۳۰ سال، قابل تامل و بحرانی است. مرکز آمار اعلام کرده نرخ بیکاری کارجویان جوان از ۲۶.۸ درصد سال ۹۱ به ۲۴ درصد در سال گذشته رسیده است.

۴۰ درصد کل شاغلان به دنبال اضافه کاری

وضعیت اشتغال ناقص به معنای اینکه افراد در هفته کمتر از میزان استاندارد به کار اشتغال دارند نیز گویای آن است که جمعیت قابل توجهی از نیروی فعلی کار کشور در این وضعیت به سر می برند که به عقیده کارشناسان بازار کار مرزی بین بیکاری و اشتغال است.

تعداد افراد دارای اشتغال ناقص از یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۵۰۷ نفر سال ۹۱ به یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۱۶۹ نفر در پایان سال گذشته افزایش یافته که نشان دهنده نامتعادل بودن شرایط اشتغال در بازار کار ایران و خطر از دست رفتن فرصت های شغلی در برخی حوزه ها است. در عین حال، اشتغال ناقص نمی تواند تامین کننده نیازها و منابع مالی مورد نیاز خانوار باشد.

جمعیتی بالغ بر ۴۰.۱ درصد کل شاغلان بازار کار ایران در سال گذشته بیشتر از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند که نشان دهنده تمایل نزدیک به نیمی از جمعیت شاغل کشور به انجام اضافه کاری به منظور تامین نیازهای مالی است. این مسئله بر این نکته تاکید دارد که سطح دستمزدها در بازار فعلی کار ایران برای حدود ۵۰ درصد شاغلان ناکافی است و آنها مجبور می شوند برای تامین مخارج خود اضافه کاری کنند.

بر پایه این گزارش، اشتغال زایی در بخش کشاورزی طی سال گذشته نسبت به سال ۹۱ کاهش یافته و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد کل بازار کار ایران در این حوزه فعال است . طبق اعلام مرکز آمار، بخش کشاورزی در سال ۹۱  میزان ۱۹.۴ درصد  اشتغال   ایجاد کرده بود که این میزان در سال گذشته به ۱۸.۳ درصد کاهش یافت.

ریزش نیروی کار در بخش کشاورزی

مجموع اشتغال زایی بخش کشاورزی از ۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۱۷ نفر در سال ۹۱ به ۳ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۴۱۲ نفر در سال گذشته کاهش یافته است. بخش صنعت در سال ۹۱ به میزان ۳۳.۴ درصد اشتغال کل کشور و در سال گذشته نیز ۳۴.۳ درصد اشتغال زایی داشته است.

با وجود اینکه در بخش کشاورزی، میزان اشتغال زایی در فاصله ۹۱ تا ۹۲ اندکی کاهش یافته است، اما در حوزه صنعت اشتغال زایی از ۶ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۰۱ نفر سال ۹۱ به ۷ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۶۹ نفر در سال گذشته رسید.

خدمات در شرایط فعلی، بالاترین میزان اشتغال زایی کشور را دارد. در سال ۹۱ به میزان ۴۷.۲ درصد و در سال گذشته نیز ۴۷.۴ درصد کل اشتغال کشور از بخش خدمات ایجاد شد. ۹ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۷۶۴ نفر در سال ۹۱ و ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۹۷ نفر در سال گذشته از طریق خدمات به کار اشتغال داشته اند.

طبق آمارهای موجود، تعداد جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۴۶۲ نفر سال ۹۱ به ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ نفر در سال گذشته افزایش یافته است. در نقطه مقابل، تعداد جمعیت دارای اشتغال ناقص کشور نیز از یک میلیون و ۸۳۳ هزارنفر به یک میلیون و ۹۰۹ هزارنفر افزایش یافت.

پیام سندیکا 35 منتشر شد

پیام سندیکا ؛ پیام آور سندیکاهای کارگری ایران در دو نسخه چاپی و الکترونیکی منتشر شد .

در این شماره می خوانید:

سرپیام

فراخوان کارگران و نیروی کار در ایران در اعتراض به مقررات زدائی از قانون کار

اعتصاب در معدن زغال سنگ سنگرود!

با بی توجهی به خواستهای بر حق کارگران، باد می کارید و توفان درو خواهید کرد!

تکذیبیه!

از اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف حمایت می کنیم!

اعتصاب صدها تن از رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری تهران 17 دیماه 1393

با وجود هشدار اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران سه کارگر پارس جنوبی بر اثر تنفس “گاز ترش” مسموم شدند

از اعتصاب کارگران ایران خودرو حمایت می کنیم.

شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثی کنیم!

اعتصاب و اعتراض 1000 کارگر کارخانه واگن پارس اراک

کارگران ساختمانی صاحب نشریه شدند.

حمایت “ایندیستریال” از کارزار سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

سازمان تامین اجتماعی بر علیه منافع اقتصادی کارگران

پولهای سازمان تامین اجتماعی چه شده است؟

فساد نتیجه سیستم سرمایه داری

چگونه مردم ایران غارت میشوند!

حمایت از زنان کارگر در دستور کار مسئولان نیست!

شیردختری که یکصد و دو 102 داعشی را جهنم فرستاده.

اگر بخواهیم، میتوانیم!

قطع زندگی برای سودجوئی بیشتر!

نابغه های ایرانی در سازمان فضائی ناسای آمریکا

بانوی ایرانی در فهرست چهره های برتر سال 2014

کارگری فصلی در دهلران به سبب عدم مساعدت مالی نهادهای دولتی از صرف هزینه نگهداری فرزندانش ناتوان گشته است.

عضو کانون معلمان خبر داد: تعویق سه ماه “اضافه تدریس” قریب به نیم میلیون معلم

اعتصاب یک میلیون نفر در اندونزی پس از افزایش قیمت سوخت

در اعتراض به افزایش کرایه حمل و نقل، اتحادیه های دانشجوئی و کارگری فردا در شیلی اعتصاب میکنند

نقش کارگران معادن در جنبش کارگری ایران

کارت تبریک ارسالی فدراسیون جهانی سندیکاها به سندیکای فلزکار مکانیک به همراه شادباش سال نو 2015 میلادی

کارگران و سندیکا

سازمانهای مردم نهاد و کارکردهایشان

نقش تشکلهای کارگری در تدوین و اصلاح قانون کار از دیروز تا به امروز

طبقه کارگر ایران برای قانونی کردن امتیازات به دست آورده مبارزه میکند.

آنچه پیشروان سندیکائی باید بدانند!

محمد علی معلم طبرسی، مبارز پیش کسوت جنبش سندیکائی زحمتکشان ایران

جلوگیری از ورود 5 کارگر “واگن پارس” به کارخانه  / اعتصاب به دهمین روز رسید

بگو بابا چرا تاخیر کرده؟

سه شعر از فلزبان

تسلیت به شاهرخ زمانی

برای خواندن نسخه پی دی اف:

http://sfelezkar.com/wp-content/PayamSendika35.pdf

” هیئت تحریریه ” و ” روابط عمومی ” سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

شماره پنجم نشریه علیه بیکاری منتشرشد

پنجمین شماره نشریه علیه بیکاری درتبریخ16اسفند در12صفحه منتشرشد.

دراین شماره آمده است:

خفت!روی برنگردانیم، دعا نه، کاری کنیم

طبقه کارگر و مذاکرات هسته ای

جنبش کارگری“مردانه“ و زنان کارگر

بیچاره رضا شاه! نگاهی به سوگواری برای ورشکستگی نساجی ها

ایجاد تشکل کارگری شاخ و دم ندارد، دارد

طنز: پوست اندازی مذهبی در ایران - پیشروی با چراغ خاموش

لینک نشریه: http://www.a-bikari.com/1pdf/AleyheBikari5.pdf

یک کارگر پروژه مشهد مال بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان باخت

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یک کارگر مشغول به کار در مشهد بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان خود را از دست داد.

به گزارش18اسفندایرنا،ابوالحسن کاملی روز دوشنبه افزود: این حادثه دیروز در پی شکستن و سقوط بازوی جرثقیل بر روی کارگری 30 ساله بوقوع پیوست.

وی گفت: هم اکنون پرونده این حادثه در حال بررسی کارشناسی به منظور تشخیص مقصر و تعیین رابطه کاری قربانی با پیمانکار و پروژه برای ارائه به دادگاه است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به مواد 171و 176 قانون کار افزود: با مشخص شدن درصد تقصیر پروژه مشهد مال، مجری بین 200 تا 500 برابر حداقل دستمزد مندرج قانون کار جریمه می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، پرداخت دیه به خانواده قربانی از سوی مجری پروژه قطعی است.

پروژه مشهدمال که در زمینی به وسعت هشت هکتار با زیربنای حدود ۵۰۰ هزار مترمربع اواخر سال 1391 آغاز شد و مدت زمان اجرای آن پروژه پنج سال و نیم پیش بینی شده شامل 23 طبقه فضای تجاری، هتل، برج اقامتی و 17 طبقه اداری، فضای تاسیساتی و توقفگاه در حاشیه بلوار خیام شهر مشهد است.

مرگ خاموش یک نگهبان کارخانه در فراهان

فرمانده انتظامی شهرستان فراهان، از مرگ خاموش یک نگهبان بر اثر گاز گرفتگی در یکی از واحدهای صنعتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش18اسفندایرنا بنقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ صفر علی روشنایی افزود: قربانی این حادثه شامگاه گذشته به دلیل نشت گاز مونواکسید کربن از طریق نقص فنی در مسیر دودکش آبگرمکن محل کار ، جان خود را از دست داد.

وی توضیح داد: با اطلاع از مرگ این نگهبان ، تحقیقات در این خصوص آغاز شد و در بررسی های اولیه بی احتیاطی در خصوص نصب غیر استاندارد وسیله گازسوز عامل این حادثه شناخته شد.

هیجدهم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری19اسفند1393

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:زندگی شایسته با مزدی عادلانه حق مسلم ماست

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون خمیه شب بازی تعیین حداقل مزد

- دستگیری و تهدید کارگران معترض به اخراج

- بيانيه كانون مدافعان حقوق كارگر به منا سبت روز زن

- برگزاری مراسم 8 مارس در شهر اندیمشک

- اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام پایان گرفت

- گزارش کارگر فلزکار از پارس خودرو

-90 کارگر کارخانه فراورده های تزریقی و داروئی ایران اخراج شدند

- تجمع چندین‌باره کارگران ذوب‌آهن اردبیل درپی وعده های مکرر توخالی

- تجمعات کارگران پارس جنوبی، این بار در پتروشیمی جم بدنبال نگرانی از مخدوش شدن سوابق کار

- آغازدورجدید اعتراض صدها کارگر کارخانه تبریز کف مرند

- کارگران شرکتی مخابرات پلدختر در انتظار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

- عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد

- حقوق آبان ماه کارگران شهرداری بروجردهنوزپرداخت نشده است

- اخراج گسترده کارگران کارگاه های کوچک در سمنان

- حداقل‏‌های کارگری در سکون، رکود و سکوت فعلی

- از اعتراف نماینده وزارت کار تا قانونی که رعایت نمی‌شود

- مرگ دردناک کارگری جوان براثر سقوط سنگ در معدن شن شهرضا اصفهان

- یک کولبر دیگر براثر شلیک نیروهای سپاه جان باخت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:زندگی شایسته با مزدی عادلانه حق مسلم ماست

در حالی که در یک سوی اجتماع اقلیتی نوکیسه و تازه به دوران رسیده از برج داران و بانک دارن و کلان تاجران وارد کننده و بزرگ دلالان اقتصاد انگلی دست در دست مافیای زر و زور مرتبط با شبکه اقتصادی فساد اداری قدرت مدار به کوه ثروت های باد آورده رسیده و با خودروهای چند میلیاردی و قصر و خانه های شکوهمند چند ده میلیاردی همچون شیوخ پولدار عرب خلیج فارس بر فراز برج های سر به فلک کشیده، با سفرهای پرهزینه و گران قیمت در ویلا های شخصی مناطق خوش آب و هوای ایران و جهان زندگی شاهانه و فوق اشرافی برای خود ترتیب داده و با عیش و نوش سلطنتی روزگار می گذرانند. و به اعتراف مسئولان مالیاتی صاحبان همین شبکه های اقتصاد غارتی سالیانه فقط حدود دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی به جیب زده و به یغما می برند و اضافه بر این به گفته معاون اول رئیس جمهور سیستم فساد اقتصادی شکل گرفته در دستگاه ها رکورد دار همه ی دوران ها شده و نمونه های بابک زنجانی و رحیمی و مرتضوی تنها مشتی نمونه از هزاران خروار است.

و اما با تاسف بسیار در سوی دیگرهمین اجتماع، اکثریت چند ده میلیونی کارگران و زحمت کشان شهری و روستایی و حقوق بگیران پایین دستی همچون بیشتر بازنشستگان کارگری و غیر کارگری و معلمان و پرستاران و خرده پایان اقتصادی و مستمری بگیران فرو دست و بی پناه هان اجتماعی همچون هزاران هزار کودکان کار و خیابان و زنان بی سرپرست و بی خانمانان زیر فشار گرانی، تورم، بیکاری و تعبیض ها و ناروایی های گسترده دیگر روزگار را با سختی و رنج می گذارنند و البته صدای ناله و فریاد اعتراضی به آسمان رسیده شان به گوشی نرسیده است.

دراین میان هزینه و بودجه های بر باد رفته از جیب مردم و ریخت و پاش های آنچنانی دستگاه ها و سازمانهای بی سر و ته و بی بو و خاصیت بیرون از نظارت همگانی مردم و سمینار ها، همایش ها و کنفراس ها ی بی ثمر بار زندگی را بر دوش مردم این سرزمین سنگین و سگنین تر می-کند.هوشیاران دلسوز اجتماعی با نگرانی از این تنور داغی که مقصران داخلی لاف زن دوستی با مردم، برای پختن نان قدرت های جهان سرمایه داری بوجود آورده اند، تنها راه برون رفت از این گرداب نابسامانی های عدالت سوز را به درستی دگرگونی های بنیادین بر پایه گسترش دادگری و عدالت اجتماعی و رعایت حقوق عمومی مردم دانسته و از آن میان تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران و زحمت کشان و دیگر اقشار آسیب دیده را سرآمد این حقوق مسلم مردمی می دانند. در این راستا سندیکای کارگران شرکت واحد چون دیگر کارگران و زحمت کشان این مرز و بوم رفع ریشه ای بی عدالتی های اجتماعی و تعیین دستمزدی عادلانه بر اساس تامین زندگی آبرومند و شایسته برای کارگران و زحمت کشان و بازنشستگان کارگری و عموم حقوق بگیران خواستاربوده و تلاش و پیگیری و اعتراض جمعی در این باره راحق خود و همه ی کارگران و عموم مردم ایران می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۹اسفند ۱۳۹۳

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون خمیه شب بازی تعیین حداقل مزد

تحمیل حداقل مزد فلاکت بار، کارگران ایران را بر سر معیشت به اعتراضاتی زیر و  رو کننده خواهد کشاند

شرایط معیشتی فلاکتبار میلیونها خانواده کارگری و اعتراضاتی که کارگران ایران با طومار 40 هزار نفری برای افزایش حداقل مزد از سال 91 آغاز کردند، امروزه  چنان ابعادی را بر خود گرفته است که بیش از هر زمان دیگری دولت و صاحبان سرمایه و نهادهای دست ساز کارگری را در تعیین حداقل مزد سال 94 به تکاپو واداشته است. طوریکه در روز 13 اسفند ماه در اقدامی کم سابقه، وزرای اقتصاد، صنایع، کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی با حضور در جلسه شورایعالی کار در صدد بر آمدند تا این بار در چنین سطحی از تصمیم گیری دست به تحمیل حداقل مزدی خفت بار بر طبقه کارگر ایران بزنند.

اما با توجه به روند رو به گسترش اعتراضات کارگری و احتمال خیزشهای کارگری غیر قابل پیش بینی در اعتراض به ستم معیشتی، دولت و صاحبان سرمایه قادر نشدند براحتی از بالا و همچون سالیان گذشته اقدام به دیکته کردن افزایش 15 درصدی حداقل مزد در جلسه 13 اسفند ماه بکنند و مجبور شدند کار را بیش از پیش بدست نماینده ها و تشکلهای دست ساز کارگری بسپارند تا در فرصت باقی مانده به پایان سال، خطر اعتراضات کارگری نسبت به تحمیل ستم معیشتی بر میلیونها خانواده کارگری را علی الحساب هم که شده خنثی نمایند. از همین رو هم بود که پس از این جلسه، صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر، امضا نکردن حداقل مزد پایین از سوی نماینده های به اصطلاح کارگری را با این بهانه که در این صورت میشود شکایت کرد مطرح نمود و در ادامه طرح شکایت در سازمان جهانی کار از سوی برخی دیگر از نهادهای دست ساز کارگری مطرح شد و اخیرا مهدی نجف پور از اعضای هیات مدیره نهاد موسوم به اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اعلام کرد بعید است نماینده های کارگری زیر بار امضای زیر 25 درصد افزایش مزد بروند و به موکلان خود خیانت کنند؟!!

چنین درجه وقیحانه ای  از خیمه شب بازی برای چپاول و غارت سفره های خالی کارگران ایران در شرایطی صورت میگیرد که دیگر، دنیا  دنیای 35 سال پیش نیست. اما همه غارتگران دسترنج ما کارگران ایران، چنان غرق در استیلای چپاول گرانه خود هستند  که چشمان شان بر روی واقعیتهای موجود کور شده است و قادر به درک این مسئله نیستند که 40 هزار امضای کارگری در ایران یعنی یک راهپیمائی میلیونی کارگری در خیابانهای پاریس و تجمع 50 – 60 نفره کارگران امضا کننده طومار و کارگران شرکت واحد تهران در مقابل مجلس و وزارت کار یعنی محاصره کاخ سفید توسط صدها هزار کارگر امریکائی در قلب جهان سرمایه داری.

ما اصراری برای درک این واقعیت انکار ناپذیر از سوی صاحب منصبان وزارت اقتصاد و صنایع و کار و رئیس تامین اجتماعی و کل حکومتگران و کج فهمان ایدئولوژیک مدعی طبقه کارگر نداریم.

اما در پاسخ به وضعیت فلاکتبار موجود و تلاش بی وقفه دولت روحانی و صاحب منصبان رنگ وارنگ  حکومتی در شورایعالی کار برای تحمیل گرسنگی بیشتر بر میلیونها خانواده کارگری اعلام میداریم:

ما کارگران ایران مطلقا تن به خودکشی تدریجی نخواهیم داد. اگر دیروز کارگران ایران با چهل هزار امضا خواهان پایان دادن بر ستم معیشتی شدند و امروز معلمان و پرستاران و کارگران صنایع خودرو سازی و دیگر صنایع  ریز و درشت کشور با خواست تامین شرافتمندانه معیشت شان دست به اعتراض میزنند، معنایش این است که دیگر دوره تحمیل گرسنگی و فلاکت بر کارگران و زحمتکشان ایران به سر رسیده است. لذا ما با بر حذر داشتن دولت روحانی و فرو مایگان لم داده بر نهادهای دست ساز کارگری از تحمیل دستمزدی خفت بار بر طبقه کارگر ایران، بر تحقق تامین سبد هزینه یک خانوار کارگری در تعیین حداقل مزد طبق نظر خود کارشناسان حکومتی که بالای سه میلیون تومان اعلام شده است پای می فشاریم.

بی تردید هر سیاست عوامفریبانه ای برای گذر از این خواست بر حق  میلیونها کارگر، ما کارگران و زحمتکش شان مزد بگیر  در سراسر کشور را به مصافی تعیین کننده با وضعیت موجود خواهد کشاند و شرایط پیش رو در کشور را به صحنه اعتراضات میلیونی کارگران بدل خواهد نمود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 اسفند ماه 1393

دستگیری و تهدید کارگران معترض به اخراج

بر اساس خبر ارسال شده به کمیته هماهنگی،  روز دوشنبه 18 اسفندماه 93 پاسگاه انتظامی( پلیس) کرخه در محور اندیمشک-شوش تعداد 8 کارگر معترض به اخراج خود را دستگیر و در پاسگاه آنان را تهدید و مجبور به سپردن تعهد برای پیگیری نکردن حقوق خود کرد. کارگران که به اخراج خود از شرکت " پدیده دوکوهه" به بهانه ی پایان پروژه جاده سازی اعتراض کرده بودند توسط پاسگاه تهدید شدند که در صورت ادامه اعتراض خود، با برخورد امنیتی و قضایی مواجه خواهند شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18/12/93

بيانيه كانون مدافعان حقوق كارگر به منا سبت روز زن

در حالي كه بيش از يك صد سال از تعيين روزي به عنوا ن سالگرد مبارزات زنان كارگر براي آزادي و حق زندگي ميگذرد ،اما هم چنان حقوق زنان در سراسر جهان پايمال ميشود . او لين بار در سالهاي 1907و1909 بود كه در كشور هاي امريكا و آلمان به پاسداشت قر با نيان كشتا رزنان كارگر در نيويورك در 8 مارس 1875 اين روز را به عنوان روز زن گرامي داشتند

اكنون از ان سالها بيش از يك قرن ميگذرد و در اين يك قرن جامعه انساني تحولات زيادي را از سر گذرانده است . پيشرفت هاي زيادي در علم و تكنو لو ژي به و جود امده است و دست اوردهاي بزرگي در زمينه ارتباطات و نزديكي جوامع انساني را مشاهده ميكنيم كه اين دست اوردها محصول كار زنان و مرداني است كه همچنان در زير يو غ نظام سر مايه داري روزگار ميگذرانند .

به رغم انكه اين دست اوردهاي جامعه بشري محصول كار و تلاش شبانه روزي زنان در همه عر صه هاي اجتماعي است اما نظام سر مايه داري همچنان بر انكار حقوق زنان پاي ميفشارد و با تقويت افكا رمتحجرانه و زن ستيزانه تلاش ميكند تا از نيرو ي كار آنان به شديد ترين و جه در جهت سود اوري سر مايه هاي خود استفاده كند . ا

اين نظام با تقويت بنياد گرائي در منا طق مختلف جهان و بستن چشم خو به جنايات انجام شده عليه زنان براي حفظ منافع حقير خود هم چنان حقوق زنان وكارگران را پايمال ميكند و ميخواهد از جوانه هاي ازادي و شرافت انساني به هر تر تيب جلو گيري كند . . اين نظام با خصوصي سازي ها و تحميل فقر به كارگران و زحمتكشان انان را وادار ميكند تا نيروي كار خودشان را به ارزانترين و جه ممكن در اختيار نظام سر مايه داري قرار دهند و به درو غ هم از گرامي داشت زنان حرف ميزند و تلاش ميكند كه روز گرامي داشت زنان را نيز از محتواي اصلي خود كه حفظ شرامت انساني است تهي كند .

ما ضمن گرامي داشت اين روز از همه زنان و مردان كارگر و زحمتكش گه سازندگان واقعي تمدن بشري هستند ميخواهيم با اتحاد و همبستگي و فشرده تر كردن صفوف خود عليه تمام ظلم و ستم و استثمار تحميلي نظام سر مايه داري متحد شده تا جامعه اي عاري از پايمال شدن حقوق انساني به و جود آورند كه در ان زنان و مردان و كودكان وهمه افرا د انساني با برابري و دو ستي و عشق در كنا ريكديگر زندگي كنند .

برگزاری مراسم 8 مارس در شهر اندیمشک

بر اساس  خبر دریافتی،  روز یکشنبه 17 اسفندماه 93 به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن مراسمی در شهر اندیمشک برگزار شد. در این مراسم که به ابتکار جمعی از فعالین کارگری و اجتماعی در منزل یکی از آنان برگزار شد جمعی از زنان و مردان حاضر در مراسم که از شهرهای شوش و اندیمشک گردهم آمده بودند به مدت دو ساعت به بزرگداشت روز جهانی زن پرداختند.

قرائت تاریخچه ی 8 مارس و صحبت های تنی چند از زنان در ارتباط با مسایل و حقوق زنان، قرائت بیانیه ای توسط یکی از زنان به مناسبت این روز ، خواندن سرود " من یک زنم" به صورت دسته جمعی، سخنرانی یکی از فعالین کارگری در ارتباط با روز جهانی زن و مسایل کارگری و زنان از جمله برنامه های این مراسم بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18/12/93

اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام پایان گرفت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در دومین مرحله اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام که از صبح روز یکشنبه 17 اسفند ماه آغاز شده بود این اعصاب دیروز دوشنبه با موفقیت این کارگران پایان گرفت.

 

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی اعتصاب مرحله دوم کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام، کارفرمای این پتروشیمی برای پایان دادن به اعتصاب کارگران ناچار شد به منظور اثبات اقدامات در دست اجرا برای تحقق خواست کارگران، کار گروهی را از تهران به بندر ماهشهر اعزام کند.

بنا بر این گزارش، این کار گروه اجرائی دیروز دوشنبه طی جلسه ای با نمایندگان کارگران در حضور ریاست حراست پتروشیمی دیدار و آنان را در جریان اقدامات انجام شده جهت تحقق خواست کارگران قرار داد. در این دیدار و مذاکره، هیات مذکور نماینده های کارگران را در جریان تحقق مطالبات کارگران اعتصابی در چهارچوب اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که مراحل مختلف آن پایان گرفته است قرار داد. بنا بر این مذاکرات  و تعهد کار گروه اجرئی از آنجا که تاریخ قرارداد کارگران شرکتهای پیمانکاری با توجه به پایان سال در حال اتمام است، قراردادهای جدید در چهار چوب این طرح منعقد خواهد شد و بر این مبنا  امکان گنجاندن خواسته های مطرح شده از سوی کارگران  به لحاظ قانونی میسر خواهد شد.

بنا بر اظهار کارگران اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندر امام، آنان در پی این جلسه خواهان انتشار رسمی و علنی مذاکرات و توافقات صورت گرفته شدند. در پی این خواست از سوی کارگران مقرر شد انتشار رسمی این موضوع پس از طی مراحل اداری آن تا اواخر اسفند ماه انجام گیرد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اعتصابی پتروشیمی بندر امام بدنبال گزارش نماینده های خود از جلسه، طی تصمیمی جمعی به اعتصاب خود تا عقد قرارداد جدید که در  پایان اسفند ماه صورت خواهد گرفت خاتمه دادند.

کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرده اند چنانچه در تجدید قراردادشان در پایان اسفند ماه وعده های کار گروه اجرائی محقق نشود اعتصاب و اعتراض خود را با شدت بیشتری از سر خواهند گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 اسفند ماه 1393

گزارش کارگر فلزکار از پارس خودرو

کارگر فلزکار از پارس خودرو گزارش می دهد:

امسال به خاطر رکود که به دلیل تحریم ها بود حدود ۶۰۰ کارگر کارخانه پارس خودرو را بازخرید کردند و همچنین مبلغ کارانه تولید یا همان آکورد را از ۱۰۰ هزار تومان سال گذشته به ۲۰ هزار تومان رساندند. الان مدت ۲ ماه هست که مبلغ کارانه ما را به ۶۰ هزار تومان رسانده اند. که آن هم به خاطر فروش ال ۹۰ است. در حال حاضر کارخانه تکنولوژی ساخت یکی از محصولات بی ام و را وارد کرده و پیش فروش این محصول را که از سال آینده تولید خواهد شد را شروع کرده به قیمت ۵۰ میلیون تومان. کارگران امیدوارند که سال آینده تولید با این پیش فروش ها بالا باشد که حداقل بازخرید و اخراج نداشته باشیم.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۹

90 کارگر کارخانه فراورده های تزریقی و داروئی ایران اخراج شدند

نزدیک بر نود کارگر قرار دادی کارخانه «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» واقع در شهرستان ری طی دو ماه گذشته پس از اتمام قرارداد کارشان در آستانه سال نو بیکار شدند.

آقای مهندس فرهادی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت فرآورده های تزریقی و دارویی ایران هم پس از اخراج کارگران در تاریخ ۹۳/۸/۲۸ در همایش ملی کارآفرینی و تولید ملی به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب و معرفی گردیدند.

خبر ایمیل شده به سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع چندین‌باره کارگران ذوب‌آهن اردبیل درپی وعده های مکرر توخالی

این چندمین باری است که کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می‌کنند تا شاید با احقاق حق‌شان شب‌عیدی، شرمنده اهل و عیال نشوند.

به گزارش 19اسفند سبلانه، این چندمین باری است که امسال کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می کنند و خواستار حل مشکلات معوقاتی و نابسامانی کارخانه ذوب آهن می شوند.

 11 بهمن ماه امسال آخرین تجمع اعتراض آمیز چند ساعته کارگران ذوب آهن اردبیل در مقابل استانداری انجام شد، که در پی آن برخی از مسئولین از جمله مصطفی افضلی فرد نماینده مجلس ازاردبیل در کارخانه ذوب اهن حضور یافت و اعلام کرد که به‌زودی مشکلات این کارخانه رفع می شود.

کارگران ذوب آهن اردبیل امروز هم در مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند تا شاید مشکل حقوق و معوقات‌شان حل شود.

برخی از کارگران  تجمع کننده ذوب آهن اردبیل با یادآوری وعده های مسئولین مبنی بر حل مشکلاتشان گفتند: با وجود تمام وعده های داده شده هنوز هم حقوق 10 ماهه و عیدی سال 93 را هم دریافت نکرده‌ایم.

 تجمع کارگران معترض کارخانه ذوب آهن اردبیل هم اکنون مقابل استانداری اردبیل ادامه دارد تا استاندار و مسئولین به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

 28 مردادماه امسال، یک روز قبل از سفر رئیس‌جمهور به اردبیل بود که کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری این شهر تجمع کردند؛ این تجمع با قول مساعد مسئولان استانداری و مدیرعامل کارخانه ذوب آهن پایان یافت اما کارگران امید چندانی به وعده های داده شده نداشتند و امیدوار بودند با آمدن رئیس جمهور به اردبیل و ایجاد اعتباری ویژه روزنه امیدی برای کارخانجات اردبیل و بویژه راه آهن اردبیل ایجاد شود.

تجمعات کارگران پارس جنوبی، این بار در پتروشیمی جم بدنبال نگرانی از مخدوش شدن سوابق کار

با حضور یکی از مدیران پتروشیمی جم در میان معترضان که شمار آنها حدود 150 نفر بوده، آنها متقاعد شدند به تجمع خود پایان داده و تا پایان هفته جاری به مسئولان برای رفع نگرانی شان فرصت دهند.

تجمعات کارگری هفته های اخیر در برخی فازهای پارس جنوبی که عمدتا درباره تاخیر چندماهه در دریافت حقوق بوده، روز دوشنبه کارگران پتروشیمی جم نیز دست به تجمع  اعتراضی زدند.

به گزارش 19اسفند خلیج فارس، شرکت پتروشیمی جم یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده اتیلن در جهان است که سال 86 راه اندازی شده و سهام آن متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری می باشد.

تجمع کنندگان نگران‌اند که در نتیجه جابجایی پیمانکار پتروشیمی جم سوابق سخت و زیان‌آور شغلی آن‌ها مخدوش شود.

یک منبع آگاه گفته: در حال حاضر بیش از هزار کارگر از طریق شرکت پیمانکاری «جم صنعتکاران» در پتروشیمی جم مشغول کارند که به تازگی از سوی مدیریت پتروشیمی جم به آن‌ها ابلاغ شده تا برای سال جدید با یک شرکت پیمانکاری دیگر به نام «پادکو» قرارداد کار خود را امضا کنند.

وی ادامه داد: کارگران پیمانکاری پتروشیمی جم نگرانند با جابجایی پیمانکار تکلیف سوابق سخت و زیان آور آن‌ها مبهم شده و بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند که در صورت جابجایی پیمانکار، به طور مستقیم با شرکت پتروشیمی جم طرف قرارداد شوند.

این منبع شاغل در منطقه ویژه پارس گفت: به گفته این کارگران، شرکت پیمانکاری «جم صنعت‌کاران» حداقل از هفت سال پیش مسئولیت تامین خدمات نیروی انسانی بخش‌های مختلف پتروشیمی جم را برعهده داشته است و در این مدت کارگران شاغل در واحدهای فنی و تعمیرات مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گرفتند.

کارگران که معتقدند با توجه به ماهیت فعالیت مجتمع پتروشیمی و نیز شرایط آب و هوایی منطقه تمامی کارگران اداری و فنی نیز مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند، می‌گویند: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام داده‌اند در صورت جابجایی پیمانکار ممکن است در سابقه سخت و زیان آور آن‌ها اخلال ایجاد شود.

اشاره این کارگران باید به شرایط قانونی باشد که به موجب آن کارفرمایان مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور موظفند تا بابت بازنشستگی پیش از موعد کارگران دارای سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور به ازاء هر سال سابقه ۴درصد بیشتر حق بیمه پرداخت کنند.

نگرانی این کارگران پیمانی زمانی معنا پیدا کرد که متوجه شدند مطابق مقررات تامین اجتماعی این حق بیمه اضافه باید توسط آخرین کارفرما و در زمان تایید سابقه سخت وزیان آور متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

کارگران پیمانی پتروشیمی جم با توجه به مشکل مشابه همکاران‌شان در سایر مجتمع‌های پتروشیمی، نگرانند پیمانکار بعدی در زمان بازنشستگی آن‌ها حاضر به پرداخت چنین هزینه سنگینی نشود.

به گفته این منبع آگاه، با حضور یکی از مدیران پتروشیمی جم در میان معترضان که شمار آنها حدود 150 نفر بوده، آنها متقاعد شدند به تجمع خود پایان داده و تا پایان هفته جاری به مسئولان برای رفع نگرانی شان فرصت دهند.

آغازدورجدید اعتراض صدها کارگر کارخانه تبریز کف مرند

پس از عدم تحقق چندین وعده پشت سر هم مدیران کارخانه تبریز کف، نماینده کارگران از آغار تحصن در محوطه کارخانه خبر داد.

به گزارش 19اسفندپیام مرند، صدها کارگر و پرسنل کارخانه تبریز کف شهرستان مرند که ماهها حقوق و مزایای خود را طلب دارند پس از محقق نشدن وعده ای که مدیر کارخانه و مدیرعامل شرکت در مهرماه در حضور فرماندار مرند داده بودند، در اواخر بهمن ماه امسال طی بازدید هوشنگ فاخر مالک کارخانه از روند فعالیت شرکت، از خروج وی از کارخانه ممانعت کردند و این اقدام نزدیک به ۲۴ ساعت طول کشید تا اینکه فاحر مهلت ۱۵ روزه خواست و از این ماجرا رها شد.

روز شنبه ۱۶ اسفند ماه کارگران در محل کارخانه به نشانه اعتراض تجمع کردند و این تجمع نیز با حضور و سخنرانی و وعده سه روزه یکی از مسئولین شهرستان پایان یافت.

نماینده کارگران دقایقی پیش در گفتگوی تلفنی گفت: با توجه به اینکه وعده ها پشت سر هم محقق نمیشوند و علی رغم اینکه یقین داریم مسئولین شهرستان برای احقاق حقوق ما تلاش میکنند اما برای کسب نتیجه از امروز ۱۹ اسفند ماه در محوطه کارخانه تحصن خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در طول این تحصن روند تولید ادامه خواهد داشت و فقط شیفتهای تعطیل به جمع متحصنین می پیوندند و چرخ تولید وقفه ای نخواهد داشت.

نماینده کارگران تبریز کف افزود: در آستانه سال جدید و ده روز مانده به تحویل سال حتی ریالی بعنوان حقوق یا عیدی نگرفته ایم و ماهها حقوق و مزایمان نیز معوق است.

کارگران شرکتی مخابرات پلدختر در انتظار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران شرکتی شرکت مخابرات از دسته این کارگران هستند که هنوز مشمول ماده36قانون کار که به منظور اجرای تساوی مزدی برای کار هم ارزش با شرایط یکسان در قالب طرح طبقه بندی مشاغل در مورد پیمانکاران طرف قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی نشده اند.

به گزارش19اسفندبیان روز،علی حیدریان از کارگران شرکتی ،شرکت مخابرات پلدختر با انتقاد از عدم اجرایی شدن قانون طبقه بندی مشاغل در مخابرات افزود:مدت15سال که در قسمت های مختلف اداری و فنی شرکت مخابرات مشغول به کار هستم ولی تا به حال تبدیل وضعیت نشده ام.

وی بیان کرد:این در حالی است که پایه حقوقی کارگران شرکتی براساس قانون کار ماهیانه750هزار تومان است ولی درمقابل حقوق کارمندی که همان شغل انجام می دهد بیش از یک میلیون تومان است که این بی عدالتی در قانون کار را از لحاظ پرداخت حقوق و دستمزد را می رساند.

طبقه بندی مشاغل در مخابرات

وی  با بیان اینکه در شرکت مخابرات پلدختر 22نفر کارگر شرکتی مشغول کار است اظهار کرد:عدم اجرای ماده36قانون کار در مورد طبقه بندی مشاغل فقط مربوط به لرستان نیست بلکه سایر همکاران ما در سایر استان های کشور هم از این عدم توجه گلایه مند هستند.

حیدریان اظهار کرد:آیا سزاوار است پس از 15سال سابقه کار در آزمون های استخدامی شرکت مخابرات شرکت کنیم.

حسین دارایی دیگر کارگر شرکتی مخابرات پلدختر قانون گریزی را علت عدم اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل عنوان می کند و افزود:قانون یک برنامه مشخص که نیاز به سواد بالایی نمی خواهد و هر کس حروف الفبایی را لاد باشد می تواند قانون را مطالعه کند.

وی بیان کرد:مدت7سال که نیروی شرکتی مخابرات در بخش های مختلف اداری و خرابی تلفن فعالیت کرده ام  و دارای مدرک تحصیلی عمران هستم.

وی تصریح کرد:هم اکنون در قسمت های روابط عمومی و نماینده حقوقی شرکت مخابرات پلدختر مشغول به فعالیت هستم این در حالی که این قسمت های اداری را قبل از من دو نیروی رسمی با حقوق ماهیانه 4میلیون تومان اداره می کردند ولی ما با حقوق ماهیانه750هزار تومان در این بخش ها مشغول به فعالیت هستیم.

کارگر دیگر شرکتی مخابرات پلدختر با سابقه11سال فعالیت ،مشخص نبودن سرنوشت خصوصی و دولتی در مخابرات را عمل دیگر این ناهماهنگی ها در پرداخت عنوان می کند .جواد خدایی در این رابطه اضافه کرد:زمانی که خبری از پول است پای نیروهای رسمی به میان می آید ولی در مقابل اگر زحمت یا کاری است نیروهای شرکتی باید وارد عمل شوند که این سردرگمی سیستم را می رساند که هنوز تکلیف خصوصی یا دولتی بودن مخابرات معلوم نیست.

جواد خدایی  با بیان اینکه نیروهای شرکت مخابرات تهران به بهانه پرداخت 500هزار تومان حقوق اضافه راضی می کنند تصریح کرد:نیروهای شرکتی مخابرات کشور اگر یک زمانی اعتراض کنند 50هزار تومان به حقوق آنها اضافه می کنند تا اعتراضات خاموش شود و پس از آن هم مبلغ کمکی را حذف می کنند.

عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد

به گزارش 19اسفند کردپرس، حدود 200 کارگر شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد که کارخانه‌های «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» را شامل می شود، شش ماه است حقوقی دریافت نکرده اند.

در این ارتباط جعفرکتانی فرماندارمهاباد روز سه شنبه (19 اسفند)  اظهار داشت: چند ماه است که کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد با مشکل دریافت حقوق مواجه اند که به طور جدی پیگیر حل این مشکل هستیم.

اما مشکل این کارگران به همین پرداخت حقوق در چند ماه گذشته ختم نشده است، چرا که شرکت‌های چهار گانه سرمایه گذاری سبز از فرمانداری مهاباد درخواست کرده اند که  به هدف طرح نوسازی و بازسازی دست کم برای یک مدت معین این شرکتها تعطیل و قرارداد کارگران تعلیق شود، که  کتانی از عدم موافقت فرمانداری با این درخواست خبر داد.

این شرکتها در سال 86 و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شدند و مشکلات از آن زمان آغاز شد، چرا که به گفته فرماندار مهاباد روند واگذاری شرکتهای چهارگانه سرمایه گذاری به بخش خصوصی از ابتدا ناردست بوده است.

حقوق آبان ماه کارگران شهرداری بروجردهنوزپرداخت نشده است

روزهای بروجردطی گزارشی بتاریخ 19اسفندازعدم پرداخت حقوق آبان ماه گارگران شهرداری بروجردخبرداد.

براساس این گزارش شهرداربروجرد وعده پرداخت حقوق آبان ماه این کارگران را در روزهای آینده داده است!

حقوق ماه های آذر،دی،بهمن واسفند کارگران شهرداری معلوم نیست کی پرداخت خواهدشد؟

اخراج گسترده کارگران کارگاه های کوچک در سمنان

موج اخراج کارگران درکارگاه های کوچک استان سمنان از یکماه پیش آغاز شده است  وکارفرمایان این کارخانجات به دلیل آنکه زیر بار پرداخت عیدی و سنوات کارگران قرار دادی نروند از یک ماه پیش با وعده استخدام دوباره بعد از تعطیلات نوروز، آنان را با چند ماه حقوق معوقه اخراج کرده‌اند.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ19اسفند،از اخراج گسترده کارگران کارگاه های قطعه سازی در سمنان خبرداد.

برپایه این گزارش، مالکان این واحدهای صنعتی به بهانه عدم دریافت مطالبات خود از کارخانه‌های خودروسازی، شروع به اخراج کارگران قراردادی کرده‌اند.

بنا بهمین گزارش،اخراج ها درشرایطی صورت می گیرد که بسیاری از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق مناسب با مشکلات فراوان مالی روبرو هستند و برخی کارفرمایان نیز به بهانه ترس از شکایت کارگران به مراجع قانونی، با آن‌ها قراردادهای یکسویه سفید امضاء منعقد کرده و به همراه آن تعهدات محضری نیز اخذ می‌کنند.

براساس این گزارش،موج اخراج کارگران درکارگاه های کوچک استان سمنان از یکماه پیش آغاز شده است  وکارفرمایان این کارخانجات به دلیل آنکه زیر بار پرداخت عیدی و سنوات کارگران قرار دادی نروند از یک ماه پیش با وعده استخدام دوباره بعد از تعطیلات نوروز، آنان را با چند ماه حقوق معوقه اخراج کرده‌اند.

حداقل‏‌های کارگری در سکون، رکود و سکوت فعلی

در یک بررسی دربارهٔ شرایط زندگی کارگران ایران که با عنوان «الاکلنگ بر دوش کارگران» در همین سال ۱۳۹۳ در چند سایت منتشر شد، نتایجی را در مورد دستمزد‌ها واقعی و وضع طبقه ‏ی کارگر به دست آوردم. واقعیت ‏های بعدی برآوردهای مرا به طور کلی و با دقتی قابل قبول تأیید کردند.

فریبرز رئیس دانا - اقتصاددان

در سال ۱۳۹۳ حداقل دستمزد و دریافتی واقعی برای شاغلان کارگری عبارت از چیزی بود که در جدول شماره ۱ آورده ‏ام. در این جدول کل دریافتی‏‌ها (شامل حداقل دستمزد، یارانه‏‌ها، ضریب سابقه‏ ی کار، خواربار، کمک عائله‏ مندی، درصد افزایش برای سایر دریافتی‏‌ها و غذا و سرویس و ایاب و ذهاب و بالاخره عیدی و پاداش) در این سال آمده است.

اما هم چنین ارقام برحسب نرخ‏‌های تورم سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ تعدیل شده ‏اند تا کل دریافتی واقعی بر پایه‏ ی قیمت‏‌های سال ۱۳۹۱ به دست آید. این تعدیل هم با نرخ ‏های تورم مورد نظر من (۴۴ و ۴۰ درصد برای سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳) و هم با نرخ‏های تورم مورد نظر دولت (۴۴ درصد و ۲۰ درصد برای همین سال‌ها) محاسبه شده است

http://tamin24.ir/files/fa/news/1393/12/19/5342_238.jpg

جدول ۱- متوسط، حداکثر و حداقل دریافتی کارگران در ایران: ۱۳۹۳۱ و ۱۳۹۳ (ارقام به هزار تومان)

در جدول شماره ۱ ملاحظه می‌‏کنیم که براساس برآوردهای من کل انواع دریافتی توسط کارگران به قیمت ‏های واقعی در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۹۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۱ در حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است.

اگر ارقام را با نرخ‏های تورم رسمی دولتی محاسبه کنیم رقم متوسط به ۶۹۰ تومان می‌‏ رسد که باز هم در حدود ۷/۵ درصد کمتر از سال ۱۳۹۱ است (رقم ‏های حداقل و حداکثر نیز از رقم ‏های سال ۱۳۹۱ کم‏ تراند)، به هر حال با توجه به امکان نادرست بودن ارقام رسمی می‌توانیم بگوئیم وضع متوسط شاغلان کارگری در سال ۱۳۹۳ بین ۷/۵ تا ۲۹ درصد و به طور متوسط ۱۵ درصد پایین‌تر از سال ۱۳۹۱ است.

نرخ بیکاری بنا به آمارهای رسمی در حدود ۱۲ درصد گزارش می‌شود. رقم مورد ارزیابی من آمد با استدلال کافی در مقاله‌ها «سال ۹۳: بدآیند کارگران» و «میراث داران بحران در سال ۱۳۹۲» آورده‌ام از رقمی در حدود ۱۸/۵ درصد حکایت دارد که هیچ نشانه‌ای هم از کم شدن آن در دست نیست.

بیایید با رقم متوسط کار کنیم. در این صورت برای محاسبه باید در نظر بگریم ۱۵ درصد از کارگران بیکارند. اگر چنین باشد طبقهٔ کارگری که به بازار می‌آید یا شغل متزلزلی دارد به طور متوسط با احتمال ۸۵ درصد یافتن کار رو به رو است.

در حدود ۶۰ درصد از کارگران شاغل وضعی متزلزل یا به شدت متزلزل دارند و به سختی به آن دریافتی کل متوسط (که در جدول بالا نشان داده‌ایم) دست می‌یابند (به مقالهٔ «سال ۹۳، بدآیند کارگران» مراجعه کنید.)

بدینسان میزان دریافتی متوسط در حدود ۵۲ درصد از کارگران با توجه به احتمال بیکاری و یا واقعیت بیکاری‌های فعلی و ساختاری و اصطکاکی، که‌‌ همان دریافتی متوسط یا کمتر از آن را دارند باید دریافتیشان به طور متوسط در عدد ۰/۸۵ (یا احتمال دست یابی به کار) ضرب شود و بدین سان ۱۵ درصد کم‏‌تر از رقم محاسباتی است.

 

البته هر چه وضع شغلی کارگران بهتر باشد این رقم احتمال دست یابی به کار کمتر می‌شود و به سمت عدد ۱ می‌رود و بر عکس هر چه وضع شغلی کارگران متزلزل‌تر باشد رقم کوچک‌تر و مثلن به سمت ۰/۷۵ می‌رود.

به ارقام زیر نیز نگاه کنیم. رقم تقریبی ۱۳/۲۵ میلیون نفر کارگر به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند (ارقام تقریبی است).

بیکاران و بیکاران دائمن موقت: ۲۶ درصد.

با دریافتی به شدت کمتر از حداقل رقم کل دریافتی: ۱۵ درصد.

با دریافتی حداقلی ۲۲/۵ درصد.

با دریافتی متوسط: ۱۷ درصد.

با دریافتی بالا‌تر از متوسط: ۱۲ درصد.

با دریافتی خیلی بالا‌تر از متوسط: ۷/۵ درصد.

بنابراین در حدود ۶۰ درصد از طبقهٔ کارگر دریافتی کلشان یا صفر است یا کمتر از ۱/۲۱۵ میلیون تومان در ماه (که معمولن بسیار کمتر از آن و در حدود ۶۰ درصد این رقم است).

در نگرش طبقاتی این دریافتی‌ها باید در واقع در عددهای ۰/۷۵ یا ۰/۹ ضرب شود. اما گرانی‌هایی که فقط در دو سال اخیر ۶۵ تا ۸۵ درصد تورم را به کارگران تحمیل کرده‌اند موجب شده است که حتی رقم متوسط حداکثری نیز برای ۸۵ درصد کارگران ناکافی باشد.

از طرف دیگر برآورد هزینهٔ متوسط خانوار شهری در بهترین برآورد‌ها برای سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در سال (برای خانوار ۳/۴ نفری) بوده است. این به معنای دریافتی ۱/۶۷ میلیون تومان در ماه است.

اما در حدود ۷۵ درصد از خانوارهای شهری رقمی کمتر از این مقدار را دریافت می‌‏دارند (در حدود ۶۵ درصد از خانوار‌ها زیر خط فقر نسبی‌اند) در نگرش طبقاتی باید اضافه کنم که حتی با توجه به مقدار متوسط شاغلان در خانوار (در حدود ۱/۱ نفر در خانوار، یعنی ۲۰ درصد بیش از دریافتی‌های محاسباتی پیشین) این رقم خط فقر نسبی به بالای ۷۰ درصد جمعیت کارگری می‌رسد.

در حدود ۳۷/۵ درصد از خانوارهای شهری زیر خط فقر مطلق قرار دارند (البته تعریف خط فقر مطلق بستگی به معیار‌ها هم دارد). با توجه به بیکاری‌ها و دریافتی‌هایی که پیش‌تر اشاره کردم رقم خط فقر مطلق برای کارگران شهری به بالای ۴۰ درصد از خانوار‌ها (با متوسط ۳/۴ نفری) می‌رسد.

برای سال ۱۳۹۳ برآورد من این بود که حتی با قبول فلاکت و وضع بد سال ۱۳۹۱ برای آنکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ وضع به‌‌ همان سال ۱۳۹۱ بماند کل دریافتی متوسط باید به ۱/۴۳ میلیون تومان در ماه برسد که به ۱/۲۱ میلیون تومان رسید. (مقاله «حداقل دستمزد: حد مجاز برای بقا» اسفند ماه ۱۳۹۲).

 

اما چنان که دیدیم رقم واقعی سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۵۹۰ هزار تا ۶۹۰ هزار تومان بود که آن هم باید در عدد ۰/۸ (ضریب احتمال اشتغال) ضرب شود.

بنا به برآوردهای پیشین من خط فقر مطلق و خط فقر نسبی در سال میانهٔ ۱۳۹۲ به ترتیب ۱/۴ میلیون تومان و ۱/۶۸ میلیون تومان در ماه بود («میراث داران بحران در سال ۱۳۹۲»).

این رقم با توجه به نرخ‌های تورم (۴۴ درصد در سال ۱۳۹۲، ۳۰ تا ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۳ و برآورد ۱۲/۵ درصدی تا میانه سال ۱۳۹۴) باید در میانهٔ سال ۱۳۹۴ به بیش از ۷۰ درصد ارقام یاد شده برسد:

خط فقر مطلق در میانهٔ سال ۱۳۹۴: ۲/۳ میلیون تومان برای خانوار ۳/۵ نفری

خط فقر نسبی در ماینهٔ سال ۱۳۹۴: ۲/۸۶ میلیون برای خانوار ۳/۵ نفری

اگر شمار اعضای شاغل خانوار ۱/۱ باشد این ارقام برای یک کارگر به ترتیب به ۲ و ۲/۶ میلیون تومان می‌رسد. به این ترتیب مبنای غیرقابل تردید برای حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۴ باید بین ۱ میلیون و ۱/۳ میلیون تومان باشد.

این باید دستور عمل ناگزیر مذاکره سه جانبه قرار بگیرد. با این وصف مشکل بیکاری و ضریب احتمال اشتغال، مشکل گرانی‌های پیش بینی نشده، مشکل مسکن و مشکل تشکل و اعتصاب به جای خود باقی ماند. این خواست‌ها با اقدام‌های مستقل کارگری به دست می‌آیند. فعلن نگذارید حداقل دستمزد از ۶۰۹ هزار تومان فعلی به چیزی کمتر از ۱ میلیون تومان برسد.

منبع:تامین24-19اسفند

از اعتراف نماینده وزارت کار تا قانونی که رعایت نمی‌شود

نشست دبیر شورایعالی کار با کارگران بخش اتوبوسرانی که به نحوه تعیین حداقل دستمزد و مشکلات معیشتی اعتراض داشتند، به اعتراف دبیر شورایعالی کار به عدم تأمین حداقل‌های زندگی کارگری با وجود تعیین حداقل مزد سال 94 کارگران ختم شد.

 بعد از ظهر دوشنبه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی رو به روی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند و خواستار تعیین عادلانه حداقل دستمزد سال 94 شدند.

بر اساس این گزارش کارگران معتقدند که قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری کارگران افزایش 2 برابری در قیمت داشته و توان خرید کارگران تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

در همین حال تجمع‌کنندگان می‌گفتند: دولت که همواره اعلام می‌کند طبق قانون عمل کرده است درباره عدم افزایش حداقل دستمزد سال 92 بر مبنای تورم 35 درصدی پاسخگو باشد و اینکه چرا رئیس‌جمهور در آستانه انتخابات تورم موجود کشور را بیش از 40 درصد اعلام کرد اما در افزایش حداقل دستمزد تورم را مد نظر قرار نداد.

در نشست نمایندگان کارگران معترض با مرتضی ماندنی، دبیر شورای عالی کار موضوعاتی همچون انتخابات شوراهای اسلامی کار، دستمزد و عدم توجه به خدمات رفاهی کارگران اشاره شد.

بر اساس این گزارش، کارگران عنوان کردند که نمایندگان کارگری صلاحیت نمایندگی کارگران را در شورای عالی کار نداشته و باید این افراد حداقل در بدنه کارگران حضور یافته و مشکلات آنان را منعکس کنند.

در این نشست، سلیمانی معاون مدیر کل سازمان‌های کارگری تأکید کرد که منتخبان کارگران در شورای عالی کار بر اساس قانون انتخاب شده و قطعا با تخلف و تقلب مجموعه‌هایی که مرتکب آن شده‌اند برخورد می‌کنیم که به عنوان مثال انتخاب سامانه یک اتوبوسرانی به دلیل تخلف ابطال شد.

وی تأکید کرد: بازنشستگانی که هم اکنون در این نشست حضور دارند باید از طریق کانون بازنشستگان اعتراض کرده و مشکلات خود را اعلام کنند.

یکی از کارگران معترض با بیان اینکه 60 درصد کارگران طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند،تأکید کرد: در سال گذشته چندین بار اقلام و کالای اساسی گران شدند اما بر مبنای آن دستمزد کارگران افزایش پیدا نکرده است.

او ادامه داد: هم اکنون دولت روی تورم متمرکز شده و اعلام می‌کند که دستمزد امسال باید بر مبنای تورم افزایش پیدا کند اما واقعیت این است که کارگران با دستمزد فعلی فقط 10 روز اول ماه می‌توانند زندگی کنند و مابقی باید از طریق پرکاری، قرض، وام و دیگر مسائل پر شود.

یکی دیگر از این نمایندگان معترض تأکید کرد: اکنون اگر به حال کارگران فکری اندیشیده نشود، فقر، فساد، دزدی و مسائل دیگر گریبان این قشر را خواهد گرفت. حداقل دستمزد 609 هزار تومان تعیین شده اما هزینه‌های زندگی طبق اعلام مراجع رسمی در ماه کمتر از 3 میلیون تومان نیست.

این کارگران معتقدند که به جای آقای ماندنی، دبیر شورای عالی کار باید نمایندگان کارگری در این نشست حضور می‌یافتند اما می‌گفتند: معلوم نیست این افراد چرا تاکنون بعد از گذشت 3 ساعت از این اعتراض هنوز به جمع ما نیامده‌اند.

در ادامه این نشست مرتضی ماندنی دبیر شورای عالی کار با اشاره به اینکه طبق قانون تشکل‌های کارگری تشکیل شده و به آنها پاسخ می‌دهیم، گفت: همه ما کارگر هستیم و فقط جایگاهمان متفاوت است. هر جا که کارفرما دولت باشد کارمند و مابقی کارگر نامیده می‌شوند.

وی افزود: اگر ما اینجا هستیم به خاطر شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات کارگران است حتی کارمندان دولت هم با توجه به پایین بودن دستمزد باید اعتراض می‌کردند اما همه باید کمی صبر کنیم.

بر اساس این گزارش، یکی از حاضران در خصوص این اظهارنظر ماندنی تأکید کرد: کارمندان از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار هستند و سازمان‌ها از آنها حمایت می‌کنند اما کارگران هیچ نهاد صنفی حامی ندارد و تنها حقوقی که دریافت می‌کنند همان حداقل مزد تعیین شده در شورای عالی کار است.

 

این مقام مسئول وزارت کار با بیان اینکه شورای عالی کار یکی از نهادهایی است که برای حداقل مزد هر سال نشست‌هایی برگزار می‌کند، گفت: بالاتر از این شورا هیچ شورای دیگری نیست و در این نشست 3 نفر از نمایندگان کارگران، 3 نفر از نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت با تعداد بیشتری حضور دارند.

وی افزود: امسال بیشترین جلسات را در شورای عالی کار داشتیم و نهایت چانه‌زنی‌ها انجام شده است.

ماندنی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم علامتی خوشحال‌کننده است و باید در آینده منتظر برکات آن باشیم، گفت: کاهش نرخ تورم این نوید را می‌دهد که سال آینده شرایط بهتر شود.

وی افزود: دستمزد کارگران باید با توجه به ماده 41 قانون کار تعیین شود یعنی با توجه به تورم بر اساس تأمین نیازهای معیشتی خانوار 4 نفره کارگری حداقل دستمزد تعیین شود.

این نماینده وزارت کار با تأکید بر اینکه برخی از نمایندگان کارگری با بررسی‌های انجام شده عقب‌ماندگی دستمزد را 366 هزار تومان اعلام کردند گفت: برخی هم با بررسی انجام شده از گروه کارگران عقب‌ماندگی را 261 هزار تومان و گروهی دیگر 180 هزار تومان اعلام کردند و این موضوع باید در نشست‌های سه‌جانبه شورای عالی کار چانه‌زنی شود.

وی خطاب به معترضان گفت: همان نمایندگان کارگری که شما می‌گویید قبولشان نداریم بسیار محکم بر روی جبران عقب‌ماندگی 366 هزار تومانی ایستاده‌اند و بر روی افزایش قدرت خرید کارگران تأکید دارند.

ماندنی با بیان اینکه قطعا با تصویب افزایش حداقل مزد سال آینده کارگران باز هم نیازهای یک خانواده کارگری به طور کامل تأمین نخواهد شد، گفت: سعی می‌کنیم با توجه به شرایط کنونی کمترین آسیب به قشر کارگر  وارد شود.

بر اساس این گزارش کارگران اعلام کردند که قدرت کارفرمایان با کارگران باید سنجیده شود به طوری که اعلام کنند با توجه به شرایط فعلی چقدر کارفرما و چقدر کارگر آسیب دیده است بنابراین کاملا مشخص می‌شود که کارگران در بدترین شرایط هستند و به سختی زندگی می‌کنند.

این نشست میان کارگران معترض با دبیر شورای عالی کار نتیجه ملموسی نداشت و بیشتر معترضان بر تعیین عادلانه حداقل دستمزد تأکید داشتند اما دبیر شورای عالی کار رسما اعلام کرد که حداقل دستمزدی که تعیین خواهد شد نیازهای یک زندگی کارگری را باز هم تأمین نخواهد کرد.

منبع:فارس-19اسفند

مرگ دردناک کارگری جوان براثر سقوط سنگ در معدن شن شهرضا اصفهان

یک کارگرجوان 30 ساله که بعد از ظهر دوشنبه سنگی بزرگ در معدن شن مهیار در شهرستان شهرضا استان اصفهان بر روی او سقوط کرد، بامداد سه شنبه با وجود بیش از9 ساعت تلاش امدادگران، جان باخت.

به گزارش19اسفندایرنا،مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان روز سه شنبه اظهار کرد: ساعت 15 روز گذشته براثر سقوط سنگ در معدن شن مهیار بر روی کابین یک دریل سنگ شکن، راننده این وسیله در زیر سنگ گرفتار شد.

غفور راستین افزود: پس از اعلام این حادثه واحدهای امداد اورژانس 115 از شهرضا و مبارکه و نیروهای آتش نشانی و هلال احمر به سرعت به محل اعزام شدند و به دلیل اینکه سنگ فرود آمده بسیار سنگین و غیرقابل جابه جایی بود اقدامات درمانی برای فرد انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این سنگ بر ناحیه شکم و اندام تحتانی این راننده جوان سقوط کرده بود، اظهار داشت: اندام تحتانی سمت چپ مصدوم بین دستگاه سنگ شکن و سنگ گیر کرده بود و عوامل امدادی دید کافی از وضعیت وی نداشتند و خون در محل اطراف سنگ جاری بود.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: برای جبران خونریزی، چندین واحد خون از گروه خونی فرد مصدوم توسط تکنسین های اورژانس به وی تزریق و سرم درمانی، لوله گذاری و تزریق داروهای احیا بر روی فرد حادثه دیده انجام شد.

وی بیان کرد: عوامل امداد و نجات حاضر در محل، از جک برای جابه جایی سنگ استفاده کردند اما سنگ به دلیل وزن زیاد هیچ حرکتی نکرد.

راستین با اشاره به تصمیم نهایی برای قطع پای مصدم و رهاسازی وی افزود: ساعت 12 شب گذشته تیمهای بیهوشی و ارتوپد به محل آمدند اما هنگام حضور آنها، فرد گرفتار دچار ایست قلبی ریوی شد، با این وجود تیم پزشکی که راهی جز قطع پای مرد جوان نداشتند پایش را قطع و او را آزاد کردند و با آمبولانس اورژانس به بیمارستان الزهرا اصفهان اعزام شد.

وی زمان این عملیات نجات را نزدیک به ساعت 12 شب گذشته عنوان کرد و گفت: متاسفانه تلاش تیم های امدادی برای احیای فرد حادثه دیده در مسیر بیمارستان بی نتیجه ماند و این جوان جان خود را از دست داد.

شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان قرار دارد.

یک کولبر دیگر براثر شلیک نیروهای سپاه جان باخت

در ادامه‌ی روند کشتار گسترده شهروندان و کولبران در مناطق مرزی کُردستان، یک کولبر دیگر براثر شلیک نیروهای سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران در نقطه مرزی مریوان جان خود را از دست داد.

به گزارش 19اسفندکُردپا، روز دوشنبه هجدهم اسفندماه، یک کولبر اهل مریوان هنگام کولبری در نقطه مرزی "آسن‌آباد"، هدف گلوله نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت و جان سپرد.

هویت این کولبر کُرد، فریدون نصرالهی اهل روستای "زویران" از توابع شهر مریوان اعلام شده است.

به گفته یک منبع مطلع، تاکنون جسد این کولبر که روز گذشته براثر شلیک نیروهای سپاه پاسداران کشته شده در بیمارستان مریوان نگهداری و به خانواده وی تحویل داده نشده است.

کشتار گسترده کولبران در حالی است که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کُردستان در روز دهم اسفندماه اعلام کرده بود: "به جرات خواهم گفت که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون حتی یک کولبر در مرزهای کُردستان کشته و یا زخمی نشده است".

این گفته علیرضا آشناگر در حالی است که با استناد به آمار ثبت شده در کُردپا، از ابتدای به قدرت رسیدن دولت تدبیر و امید تاکنون، ٣٢ کولبر در استان کُردستان براثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و زخمی شده‌اند.

نوزدهم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری20اسفند1393

 

- سومین جلسه گزارش کارگروه پیگیری حقوق مردم و کارگران سنگ آهن بافق برگزارشد

- اعتراض و اعتصاب، تنها گزینه پیش روی طبقه کارگر ایران در صورت عدم تصویب دستمزد عادلانه!

- دادگاه رسیدگی به اتهام ۲۸ کارگر معدن چادرملو برگزار شد

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجا دتشکل های کارگری:

دستگیری کورش بخشنده و بی خبری ازوضعیت وی

- کارگران نورد لوله صفا از ظهر امروز دست به اعتصاب زدند

- گزارش کارگر فلزکار از کارگاه های قطعه سازی

- اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پیمانی منطقه عملیاتی پارسیان

- گزارش کارگر ِ کفاش از کارگاه های کفاشی

- کارگران کارخانه فولاد البرز هم دست به اعتصاب زدند

- تجمع کارکنان شرکت مخابرات آمل مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

- تجمع کارگران کارخانه کاغذسازی کارون مقابل فرمانداری شوشتر در اعتراض به چهار سال بلاتکلیفی

- اخراج ۱۱۰ کارگر قند کامیاب در پی تعطیلی موقت کارخانه

- ابراز نارضایتی کارگران معادن شهرستان طزره همزمان با بازدیدوزیرکار

- کارگران ۹ کارخانه صنایع مهندسی پزشکی سها طب ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

- کارگران گیربکس سازی میانه هم درآستانه بیکاری قرارگرفتند!

- عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین

- تجمع دستفروشان آبادانی در اعتراض به اقدام شهرداری

- مصاحبه با يكي از معلمان در اعتراضات اخير

سومین جلسه گزارش کارگروه پیگیری حقوق مردم و کارگران سنگ آهن بافق برگزارشد

اخباروگزارشات کارگری-20اسفند1393:به گزارش20اسفندمنابع خبری محلی،سومین جلسه گزارش کارگروه پیگیری حقوق مردم و کارگران سنگ آهن بافق سه شنبه شب، 19 اسفندماه 93 در محل مسجد جامع برگزار شد.

دراین جلسه از تعهد دهندگان اصلی مطالبات ازجمله اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگان فولادبازهم هیچ کسی شرکت نکرد.از مسئولین استانی نیز هیچ خبری نبود.

دراین جلسه ازلغو قطعی واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی گزارشی بمیان نیامد.

دراین جلسه ازمختومه پرونده کارگران بازداشتی هم گزارشی داده نشد.

دراین جلسه ازتغییری در وضعیت قراردادکارگران ،اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آورو...حرفی بمیان نیامد.

دراین جلسه دررابطه با راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی،ضمن انتقاد ازتوخالی درآمدن وعده وزیرکار یکی از گزارش دهندگان گفت:

آقای وزیر رفاه در سفر خود به شهرستان بافق گفتند عقب ماندگی بافق در این چندین سال را  ما در ۱۵ درصد جبران میکنیم. حال آقای وزیر چند ماه گذشته چطور شد؟ قول هایی که شما به ما دادید و ما به مردم  قول داده ایم که شما گفتید سه سال سود از سنگ آهن برداشت نشود و هیت مدیره صندوق پذیرفتند و امروز خبر های بدی می شنویم که آقایان درخواست پول کرده اند  .با وجود این کارها چگونه می خواهند طرح های جوار معدنی را اجرا کنند ؟

درهمین رابطه ، ازسنگ اندازی های وزارت صنعت ،معدن و تجارت در پیشرفت مجتمع فولاد بافق هم گلایه شد.

جان کلام! سومین جلسه گزارش کارگروه پیگیری حقوق مردم و کارگران سنگ آهن بافق، ازچگونگی پیشرفت کاروتحقق خواسته های کارگران سهام معدن سنگ آهن مرکزی ومردم بافق گزارش روشن داده نشد وبا گلایه از عدم حضورتعهد دهندگان اصلی مطالبات آغاز وباانتقادازعلی ربیعی وزیرکارو وزارت صنعت ،معدن و تجارت خاتمه یافت.

اعتراض و اعتصاب، تنها گزینه پیش روی طبقه کارگر ایران در صورت عدم تصویب دستمزد عادلانه!

شاپور احساني راد

بزودی آخرین ذره های امید و توهم میلیونها کارگری که برای برخورداری از مزدی عادلانه! چشم به شورای عالی کار دوخته اند فرو خواهد ریخت  و خیانت  خانه کارگر، شورای اسلامی کار، کانون عالی صنفی کار و دیگر بازیگران و دلقکان این خیمه شب بازی را آشکارا خواهند دید و در خواهند یافت در این مملکت فقط وقتی برف ها آتش بگیرند مزد عادلانه هم نصیب و سهم کارگر خواهد شد. وقتی به گفته مسئولین عالیرتبه نظام فساد سیستماتیک و نهادینه شده است، وقتی که به گفته وزیر کشور پول های کثیف نماینده ی مجلس تعیین می کنند، وقتی که بودجه مصوب مجلس در دست وزیر بهداشت به ورق پاره ای تبدیل می شود، وقتی که میلیاردها دلار دزدی و اختلاس می شود ، همان موقع است که مایحتاج عمومی از جمله  نان را 30 تا 80 درصد گران می کنند و زمانی که به افزایش حداقل دستمزد کارگران می رسند بیشرمانه می گویند که تورم را 15 درصد کردیم  آیا دولتمردانی که تورم را روی کاغد تا 15 درصد پایین آوردند می توانند واقعیت کمرشکن گرانی را که  بی رحمانه در حال نابودی مزد بگیران است، انکارکنند. آیا دولتمردان فریاد اعتراض خشمگینانه هزاران کارگر ایران خودرو، پارس خودرو، پتروشیمی ماهشهر، عسلویه و هزاران پرستار و معلم  را نشنیده اند که گفته اند ما ازفقر می نالیم و دیگر کارد به استخوانمان رسیده است. شاید این هشدارها جدی گرفته نشد، شاید این اعتراض ها بقدر کافی قدرتمند نبود اما جنبش مطالباتی " معیشت و منزلت " در صورت عدم تصویب مزد 94  به اندازه تورم واقعی و سبد هزینه یک خانوار چهار نفره ، بر روی این پله نخواهد ماند و اولین قدم در مقابل این همه ناتوانی دولت در مهار فساد اقتصادی و کارشکنی در جهت تصویب دستمزد عادلانه کارگران، گسترش اعتراض های سراسری و متحدانه کارگران، پرستاران و معلمان خواهد بود. آری این اولین قدم خواهد بود.

منبع:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

دادگاه رسیدگی به اتهام ۲۸ کارگر معدن چادرملو برگزار شد

جلسهٔ رسیدگی به اتهام ۲۸ نفر از کارگران معدن چادرملو یزد، صبح امروز بدون صدور حکم در دادگستری اردکان برگزار شد.

به گزارش20اسفنذایلنا،صبح امروز چهارشنبه 20 اسفند ماه،۲۸ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو که در پی اعتراضات گسترده سال گذشته و متعاقبا شکایت کارفرما برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده از شعبه ۱۰۱ دادگستری اردکان احضار شده بودند، صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه، برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده در دادگاه اردکان حاضر و به اتهام مطرح شده علیه خود پاسخ دادند.

اتهام این کارگران "اخلال در نظم و آسایش عمومی" و "ممانعت از احقاق حق "عنوان شده است.

اتهام «جلوگیری از احقاق حق» به این دلیل وارد شده است که کارفرما در دادگاه ادعا کرد کارگران معترض مانع از این شده‌اند که سایر کارگران سر کار حاضر شوند.

علی رغم اینکه در جلسه امروز راجع به همه موارد صحبت شد و دفاعیات خوبی هم از سوی کارگران و نماینده حقوقی آن‌ها ارائه شد اما هنوز هیچ رایی در خصوص اتهام وارده صادر نشده و صدور حکم به زمان نامعلومی موکول شده است.

گفتنی است  معدن چادرملو بیش از ۲۱۷۰ کارگر دارد که در بخش‌های سایت صنعتی، سنگ شکن، خط کوه، بخش‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و… که تحت نظر شرکت پیمانکاری آسفالت طوس فعالیت می‌کند مشغول به کارند.

گفتنی است، عمده‌ترین مشکلات کارگران معدن چادرملو در دو سالهٔ اخیر، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش کارانه‌ها و درخواست بازگشت دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران چادرملو بوده است. کارگران معدن چادرملو سال گذشته نیز در واکنش به اخراج بهرام حسنی‌نژاد دبیر انجمن صنفیشان، دست از کار کشیده بودند که در پی این اعتراض صنفی گروهی از کارگران با اتهامات متعددی از سوی کارفرما مبنی بر اخلال در نظم کارگاه مواجه شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجا دتشکل های کارگری:

دستگیری کورش بخشنده و بی خبری ازوضعیت وی

عصر روز شانزدهم اسفندماه کورش بخشنده فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در نزدیکی منزل خود توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است . ساعاتی بعد از دستگیری،ماموران لباس شخصی به بهانه اینکه گویا قرار است داروهای نامبرده را برایشان ببرند، منزل وی را مورد تفتیش و بازرسی قراردادند. لازم  به توضیح است مامورین هیچ توضیحی در مورد محل نگهداری این فعال کارگری نداده اند و تا لحظه درج این خبر مشخص نیست که کورش بخشنده به چه دلیل بازداشت شده ودر کدام مکان  زندانی است؟ لازم به یادآوری است که خانواده کورش از هنگام دستگیری تا به امروز هیچ خبری از وی نداشته و کاملاً در بی خبری و نگرانی به سر می برند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری دستگیری  کورش بخشنده را محکوم نموده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعال کارگری می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجا دتشکل های کارگری

19/12/93

کارگران نورد لوله صفا از ظهر امروز دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا از ظهر امروز در اعتراض به خلف وعده کارفرما در پرداخت مزد معوقه خود دست به اعتصاب زدند.

در پی این اعتصاب مدیریت کارخانه اعلام کرد روز شنبه دستمزد آذر ماه کارگران به حساب شان واریز خواهد شد اما کارگران اعتصابی اعلام کردند هر زمان پول به حساب مان واریز بشود به اعتصاب خاتمه خواهیم داد.

کارفرمای نورد لوله صفا در سالجاری هیچگاه بدون صورت گرفتن اعتراض و اعتصابی از سوی کارگران اقدام به پرداخت مزد آنان نکرده است و هر بار پس از اعتصاب این کارگران دستمزدشان از سوی کارفرما پرداخت شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 اسفند ماه 1393

گزارش کارگر فلزکار از کارگاه های قطعه سازی

کارگرفلزکار گزارش می دهد:

در کارگاه های کوچک قطعه سازی جاده قدیم کرج، جاده ساوه، هشتگرد کرج به دلیل رکود ی که امسال گریبان این کارگاه ها را گرفت و شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو هم قطعات خود را از فرانسه و چین وارد کردند ، این کار گاه های قطعه ساز از تولید چندانی برخوردار نبودند . در حال حاضر کارگران این کارگاه ها برای تسویه آخر سال با کارفرمایان خود دچار مشکل شده اند چون کارفرما بهانه می آورد که چون تولید کم بوده است پس توانایی پرداخت پاداش و عیدی کارگران را ندارد و از دادن آن خوداری می کنند. ما کارگران سندیکایی به کارگران این واحدها می گوییم که بسیاری از این کارفرمایان واقعن تولید نداشته اند و برای اینکه کارگاه در سال آینده بسته نشود و این کارگران دچار بیکاری نشوند با توافق کارفرما بخشی از این عیدی و پاداش را امسال و بخشی را هم سال آینده بگیرند. در کارگاه هایی که وضع کارفرمایانش خوب است و در سالهای گذشته از سود خوبی برخورداربودند به کارگران می گوییم که از حق خود نگذرند و امسال را تسویه کرده با دست پر به خانه بروند؟ از شما می پرسیم که آیا ما کارگران را درست راهنمایی کرده ایم یانه؟

شاغلام رضایی کارگر تراشکار

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۹

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پیمانی منطقه عملیاتی پارسیان

صبح امروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانی منطقه عملیاتی پارسیان برای دومین بار طی ماه جاری در واکنش به بی‌توجهی مسئولان این منطقه به خواسته‌هایشان دست از کار کشیده و همزمان نیمی از کارگران معترضین مقابل ساختمان حراست و مابقی مقابل ساختمان امور اداری منطقه عملیاتی پارسیان تجمع کردند.

به گزارش 20اسفندایلنا، این کارگران پیش از این در تاریخ ۱۲ اسفند ماه نیز برای پیگیری مطالبات معوقه خود در  مقابل ساختمان اداری تجمع کرده بودند که‌‌ آن زمان اجتماع این کارگران از سوی مسئولان منطقه عملیاتی پارسیان نادیده گرفته شد و کارگران ناچار شدند به تجمع خود خاتمه دهند.

در اجتماع امروز کارگران شاغل در واحدهای ترابری سبک و سنگین، خدمات و مکانیک تحت مسئولیت چند شرکت پیمانکاری همچون شهاب جم، صفای جم، ارمغان سیرجنوبی، پارسا انرژی در منطقه عملیاتی پارسیان (تابناک) مشغول به کارند.

کارگران معترض گفتنند حقوقشان هر ماه با تاخیر پرداخت می‌شود و در حال حاضر علاوه بر تعویق یک ماه حقوق در بهمن‌ماه، مطالبه دیگر کارگران دریافت پاداش بهره وری شش ماهه اول سال، حق عیدی و سنوات پایان سال است.

طبق اظهارات کارگران منطقه عملیاتی پارسیان؛ شرکت نفت هر سال دو بار به کارگران رسمی، قراردادی و پیمانی شاغل در منطقه زاگرس جنوبی پاداش بهره‌وری پرداخت می‌کرد اما امسال با ابلاغ دستورالعملی از سوی وزارت نفت هیچ سهمی برای پرداخت پاداش بهره‌وری کارگرانی که بصورت پیمانکاری در پروژه‌های در دست احداث منطقه زاگرس جنوبی مشغول کار هستند، در نظر گرفته نشده است.

به گفته کارگران پیمانی؛ دستور پرداخت پاداش بهره وری شش ماهه اول سال از سوی وزارت نفت به منطقه عملیاتی پارسیان ارسال شده است اما این پاداش به کارگران شرکت‌های پیمانکاری منطقه عملیاتی پارسیان پرداخت نمی‌شود.

کارگران حاضر در تجمع می‌گویند؛ یکی دیگر از مطالباتمان در اجتماع امروز تشکیل نهاد صنفی در منطقه عملیاتی پارسیان است. آنان می‌گویند مسئولان نسبت به ایجاد تشکلات کارگری در این منطقه موضع منفی دارند.

به گفته منابع خبری ؛ حدود ۱۵ نفر از کارگران راننده واحد ترابری منطقه عملیاتی پارسیان در اجتماع امروز به جمع کارگرانی که مقابل ساختمان امور اداری تجمع کرده‌اند پیوسته‌اند.

کارگران می‌گویند؛ دلیل اعتراض کارگران واحد ترابری برخورد‌های تهدید آمیز برخی مدیران منطقه عملیاتی پارسیان با نماینده کارگران واحد ترابری بوده است.

براساس این گزارش،همچنین اجتماع امروز کارگران باعث شده فعالیت تعدادی واحد‌های منطقه گازی پارسیان به حالت نیمه تعطیل در آید.

گزارش کارگر ِ کفاش از کارگاه های کفاشی

گزارشی از یک کارگر کفاش:

در حال حاضر کارگاه های کفاشی که می باید در حال تولید برای شب عید باشند از دو ماه قبل همگی تعطیل شده اند . کارگاه های کفاشی در تبریز ، تهران ، اصفهان ، شیراز در تعطیلی مطلق به سر می برند . در تبریز بیش از ۱۰هزار کارگر کفاش بیکار و بی پول هستند و نمی دانند شب عید را چگونه بگذرانند. گذران آنها در قهوه خانه ها ست .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۹۳/۱۲/۱۹

کارگران کارخانه فولاد البرز هم دست به اعتصاب زدند

۱۹۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد البرز، صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 به گزارش20اسفندایلنا،منابع کارگری دلیل تجمع امروز  (۲۰ اسفند) کارگران فولاد البرز را پرداخت نشدن حقوق ۱۹۰ نفر از کارگران این کارخانه طی سه ماه گذشته وعدم دریافت عیدی اعلام کرده‌اند.

این کارگران همچنین می‌گویند در این تجمع اعتراضی که نزدیک به دو ساعت طول کشید، کارگران دست از کار کشیده و خواستار پرداخت مطالباتشان شدند. همچنین حق بیمه آنان طی چهار ماه گذشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گفته آنان؛ روز گذشته نیز (۱۹ اسفند ماه) کارگران این واحد صنعتی به طور کامل تولید را متوقف کرده و دست به اعتصاب زده بودند که در ‌‌نهایت با بی‌توجه‌ای کارفرما به مطالباتشان راس ساعت دو بعد ازظهر همه کارگران محل کار را ترک کردند.

همچنین روز گذشته کارگران شاغل در آشپزخانه نیز با همراهی سایر کارگران معترض، از پختن غذا خودداری کرده‌اند.

کارگران می‌گویند با توجه به شرایط پیش آمده، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و مشخص نیست در ‌‌‌نهایت چگونه باید به حقوق قانونی‌شان دست پیدا کنند.

بنا بر اظهارات کارگران؛ کارخانه فولاد البرز دارای تولید و بازار فروش خوبی است و روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن میلگرد تولید می‌کند با این حال کارفرمای این کارخانه که در عین مالک چند کارخانه دیگر همچون لوله و نورد صفا است، حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند.

کارگران در ادامه گفتند؛ مشکلات کارگران این کارخانه با عدم پرداخت حقوق افزون‌تر شده چرا که اکثر ما متاهل و دارای زن و فرزند هستیم.

آنان می‌گویند؛ گرانی‌های روز افزون کالاهای مصرفی، افزایش اجاره بها، عقب افتادگی اقساط بانکی و... کارگران را تحت فشار قرار داده بطوری که چند ماهی است حقوقی دریافت نکرده‌ایم و علاوه بر مشکلات اقتصادی، دچار بحران‌های روحی و خانوادگی نیز شده‌ایم.

این کارگران همچنین از عدم پرداخت بن کارگری و سایر مزایای پیش‌بینی شده در قانون طی دوسال گذشته (۹۲ و ۹۳) خبر می‌دهند بطوری که هر کارگر بابت حق بن‌های کارگری سال گذشته و سال جاری به طور میانگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان طلب دارد.

به گفته  کارگران، کارفرما گفته است توان پرداخت مطالبات حقوقی کارگران (که تا پایان سال جاری به ۴ ماه می‌رسد) را ندارد و تنها می‌تواند عیدی کارگران را حداکثر تا روزیکشنبه هفته آینده پرداخت کند.

تجمع کارکنان شرکت مخابرات آمل مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

حدود 80 نفر از کارکنان شرکت مخابرات آمل ظهر امروز با تجمع مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان خواستار دریافت مطالبات‌شان شدند.

به گزارش20اسفند فارس ، حدود 80 نفر از کارکنان شرکت مخابرات این شهرستان پیش از ظهر امروز با تجمع مقابل فرمانداری ویژه آمل خواستار دریافت مطالبات‌شان شدند.

در این تجمع تعدادی از مسئولان شهرستان آمل در گفت‌وگو با کارکنانی که مطالبات خود را در ایام قبل عید نوروز دریافت نکردند قول دادند پس از برگزاری جلسه‌ای با مدیران دستگاه‌های مرتبط در آینده‌ای نزدیک مشکل‌شان برطرف شود.

یکی از کارکنان شرکت مخابرات آمل که با بیش از 20 سال فعالیت در این ارگان، هنوز زیر پوشش پیمانکار است، گفت: براساس مدارک موجود کارکنان پیمانی از سال 84 باید رسمی می‌شدند ولی در این شرکت کارکنانی که در مرکز خدمات شهری کار می‌کنند هنوز به عنوان کارمند مراکز روستایی شناخته می‌شوند.

وی بیان کرد: طبق ابلاغیه دولت به ارگان‌ها و نهادها باید عیدی و سنوات در بهمن ماه پرداخت می‌شد ولی تاکنون شرکت مخابرات آمل تنها حقوق بهمن ماه را پرداخت کرده و قول داده تا 20 اسفند ماه عیدی کارکنان پرداخت شود در حالی که پرداخت حقوق اسفند ماه و سنوات هم به سال آینده موکول شد.

برپایه این گزارش، مسئولان شهری آمل به افرادی که خواستار دریافت مطالبات بودند قول دادند تا طی روزهای آینده با برگزاری نشست‌هایی موضوعات مطرح شده پیگیری شود.

تجمع کارگران کارخانه کاغذسازی کارون مقابل فرمانداری شوشتر در اعتراض به چهار سال بلاتکلیفی

شماری از کارگران کارخانه کاغذسازی کارون صبح امروز (۱۹ اسفند ماه) در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان به مشکلاتشان، در مقابل فرمانداری شوشتر دست به تجمع زدند.

به گزارش19اسفندایلنا،کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی که حدود ۳۰ نفر برآورد می‌شوند به گفته‌اند قرار بود بعد از آنکه کارخانه کاغذ سازی کارون شوش‌تر به بخش خصوصی واگذار شود این واحد تولیدی سریعا با جذب کارگران سابق خود فعالیت تولیدی را از سر بگیرد که با وجود فشار معیشتی که متوجه کارگران شده است این اتفاق هنوز محقق نشده است.

به گفته کارگران، این کارخانه از سال ۸۹ به دلیل وجود برخی مشکلات تعطیل و کارگران آن بیکار شدند و یکسال بعد به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد و به کارخانه «گلریز شوش‌تر» تغییر نام داد.

در پی این اتفاق ۲۳۰ کارگر قراردادی شاغل در این کارخانه که بیکار شدند از سال ۸۹ تا کنون منتظر از سر گیری مجدد فعالیت کارخانه هستند.

کارگران می‌گویند ما در حالی سالهاست بیکار شده‌ایم که کارفرما تعهد داده بود کارگران سابق کارخانه به کار باز گردند اما بجای ما بیش از ۱۰۰ کارگر جدید استخدام شده‌اند و به طور کل ما را کنار گذاشته‌اند.

کارگران کارخانه کاغذسازی شوش‌تر درباره معوقات حقوق و سنواتی خود نیز گفتند: با تعطیلی کارخانه، بخش زیادی از مطالبات معوقه سنواتی و حقوقی ما که مربوط به ساهای ۸۵ تا ۸۹ می‌شود نیز هنوز پرداخت نشده و بلاتکلیف مانده است.

کارگران حاضر در تجمع امروز می‌گویند پس از چهار سال بلاتکلیفیشان مسئولان باید به وضعیت این کارخانه و کارگرانش رسیدگی کنند.

اخراج ۱۱۰ کارگر قند کامیاب در پی تعطیلی موقت کارخانه

۳۰ کارگر قند کامیاب در خمینی شهر اصفهان اخراج شدند . منابع کارگری می‌گویند سایر کارگران قرارداد موقت این کارخانه که تعدادشان بالغ بر ۸۰ نفر است تا پایان سال اخراج می‌شوند .

به گزارش 20اسفندایلنا ،  اخراج گسترده کارگران قند کامیاب در پی جدید‌ترین تصمیم کارفرما مبنی بر توسعه خط تولید کارخانه صورت می‌گیرد .

کارخانه قند کامیاب از حدود ۱۰ روز پیش تعطیل شده و یک شرکت پیمانکاری عملیات نوسازی و توسعه خط تولید را در این واحد تولیدی آغاز کرده است .

۳۰ کارگر اخراجی پس از تسویه حساب به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند و قرار است با سایر کارگران در هفته آتی تسویه حساب شود.

کارگران می‌گویند کارفرما به آن‌ها قول داده که در خرداد ۹۴، پس از راه اندازی دوباره کارخانه به کار باز گردند .

وضعیت کارگران رسمی [قرارداد دائم] قند کامیاب که تعدادشان کمتر از ۳۰ نفر است تا امروز مشخص نشده است .

ابراز نارضایتی کارگران معادن شهرستان طزره همزمان با بازدیدوزیرکار

کارگران معادن منطقه طزره دامغان همزمان بابازدید وزیر ضمن ابرازنارضایتی ازوضعیت موجود خواستارافزایش دستمزد، بهبود وضعیت و شرایط کاری خود شدند.

به گزارش 20اسفند تسنیم از ، کارگران معادن منطقه طزره دامغان در جریان بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معادن زغال‌سنگ طزره دامغان ضمن ابرازنارضایتی ازوضعیت موجود خواستارافزایش دستمزد، بهبود وضعیت و شرایط کاری خود شدند.

این کارگران معادن طزره دامغان با اشاره به ناکافی بودن پایه حقوقی کارگران معادن در مقایسه با دیگر کارگران با وجود سختی کار معادن، بر ضرورت افزایش پایه حقوق کارگران معدن تأکید و تصریح کردند: نباید پایه حقوقی کارگران معادن با دیگر کارگران برابر باشد.

این کارگران با اشاره به مشکلات موجود در پرداخت حقوق و دستمزدشان از سوی کارفرمایان معادن البرز شرقی، دیر شدن پرداخت آن را سبب نارضایتی کارگران و خانواده های آنان عنوان کردند.

مشکلات تغذیه‌ای و رسیدگی به تغذیه مناسب کارگران معدن به منظور تأمین سلامت آنان از دیگر مواردی بود که کارگران معادن البرز شرقی نسبت با آن ابرازنارضایتی کردند.

کارگران ۹ کارخانه صنایع مهندسی پزشکی سها طب ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

۱۴ نفر از کارگران کارخانه صنایع مهندسی پزشکی سها طب ۹ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

به گزارش20اسفندایلنا،از تیر ماه سال جاری ۱۴ کارگر شاغل در این کارخانه تولید کننده تجهیزات پزشکی در مشهد حقوق دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌ آنها هم به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گفته کارگران، صنایع مهندسی پزشکی «سها طب» در مشهد یکی از شرکتهای معتبر در صنعت تولید تجهیزات پزشکی در ایران است که از سال ۸۳ به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلاتی که در زمینه فروش محصولات خود داشت، دچار مشکل شد و توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را از دست داد.

به گفته کارگران، این واحد تولیدی تا سال ۸۷ حدود ۱۲۰ کارگر فعال داشت اما به سبب مشکلات مذکور بخش زیادی از  کارگران خود را از دست داد تا به جایی که اینک تعداد کارگران به ۱۴ نفر رسیده است و این تعداد نیز از تیر ماه سال جاری حقوق نگرفته‌اند.

کارگران شرکت سها طب می‌گویند، مشکلات تولید تجهزات پزشکی مالکین کارخانه را بر آن داشت که با استفاده از تجهیزات موجود در زمینه‌های دیگری  به فعالیت کارخانه ادامه دهند. این کارخانه علاوه بر تولید تجهیزات پزشکی و طراحی آن در زمینه تولید سازه‌های فلزی نیز فعالیت دارد. در حال حاضر اعم فعالیت این کارخانه در تولید واجرای پروژه‌ای فلزی صورت می‌گیرد.

کارگران سها طب در خاتمه گفته‌اند؛ صحبت ما با مسئولان نهادهای دولتی در استان خراسان رضوی است که با وجود شنیدن صدایمان هیچ تغییری در وضعیت شغلی‌مان نمی‌دهند. ما بار‌ها برای پیگیری مطالباتمان به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان مراجعه کره‌ایم اما هیچ توجه‌ای به مشکلات ما نشده است.

کارگران گیربکس سازی میانه هم درآستانه بیکاری قرارگرفتند!

بعد از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان در شهرستان میانه به بخش خصوصی و اعتراض کارکنان و بیکاری طیف عظیمی از کارگران این مجموعه و در تعلیق ماندن دو فاز در حال احداث این کارخانه، اکنون دومین قطب صنعتی میانه یعنی شرکت گیربکس سازی میانرو زیر نظر شرکت نیرو محرکه نیز در معرض رکود و اخراج کارگران قرار گرفته است.

به گزارش 20اسفند میانا ، مدیر عامل شرکت گیربکس سازی میانرو اظهار کرد: پی.یو.وان محصول جدید ایران خودروی تبریز که دیروز با حضور مسئولان کشوری افتتاح ورونمایی شد . طبق توافق با مدیریت شرکت نیرو محرکه و مساعدت مسئولین امر مقرر شده بود گیربکس این خودرو در میانه تولید و برای مونتاژ به کارخانه مربوطه ارسال گردد ولی متاسفانه بر خلاف وعده مسئولین، این وعده محقق نشد و نیرومحرکه ساخت گیربکس را به میانه واگذار نکرد.

علی اصغر چیذری ادامه داد: این درحالی است که ما برای راه اندازی این خط تولید تعداد زیادی دستگاه خریداری کرده و تعدادی نیرو جذب کرده بودیم.

 وی گفت:  تعدادی از نیرو های این مجموعه که برای این امر جذب شده بودند از ماه آینده به صورت تعلیق در خواهند آمد تا در مجموعه تصمیم های نهایی  گرفته شود.

لازم به ذکر است قرارداد کارگران این مجموعه طی هفته های آتی به اتمام خواهد رسید و در صورت محقق نشدن تولید خط گیربکس پی. یو. وان  عده ای از کارگران این مجموعه صنعتی نیز در آستانه عید با مشکل بیکاری مواجه خواهند شد.

یادآوری: شرکت میانرو در سال ۱۳۸۳جهت ساخت قطعات انواع گیربکس با نام  شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو شروع به کار کرد.

این کارخانه با ۲۰ دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و تولید سالیانه دو میلیون قطعه آغاز به کار کردو سپس با افزایش ماشین تولید خود را تا مرز یه میلیون و ۲۰۰هزار قطعه افزایش داد و در ماه های پایان سال ۱۳۸۹ مقرر گردید مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل گردد.

بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و ۵۰ نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزش های لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکت های تخصصی قرار داد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ ۱/۴/۹۰ راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژخط توسط شرکت های ایران خودرو و ساپکو تولید انبوه آغاز و تا دی ماه بیش از ۶۰ هزار دستگاه گیربکس مونتاژ و به ایران خودرو تبریز منتقل و برروی وانت ها نصب و روانه بازار شد.

و الان نیز میزان نیروی این مجموعه با گذشت سالها به ۳۰۰ نفر افزایش و به ظرفیت چند برابر دست یافته است.

کارخانه گیربکس سازی میانه توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو ( ۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه میانرو میانه عملا دچار رکود شده است.

عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین

تعدادی از کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین چندماه از حقوق خود را طلب دارند.

 به گزارش20اسفند الوند خبر، در چندروز گذ شته پیامی به دست این پایگاه خبری رسید مبنی بر اینکه تعدادی از کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین چندماه از حقوق خود را طلب دارند.

یکی از این کارگران ضمن تایید این موضوع گفت : بخدا در این روزهای نزدیک عید نوروز من حتی توان خرید یک مرغ را هم برای خانواده ام ندارم.

وی با اشاره به زحمات شبانه روزی خود و همکارانش در ساعات مختلف شبانه روز برای نظافت و تمیزی و دیگر امور خدماتی شهر اظهار داشت ما چه گناهی کرده ایم که باید اینگونه مورد بی مهری مسئولین قرار بگیریم و شرمنده زن و فرزندانمان شویم.

وی گفت : آیا کسانی که مسئول این کار هستند حاضرند یک ماه خود را جای ما بگذارند و سرشان را در مقابل کمترین توقع خانواده از شدت شرمندگی پایین بیاندازند.

رئیس شورای شهر قصرشیرین نیز این موضوع را تایید و اظهار کرد: جمعی از کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین در مراجعات خود به شورای شهر از عدم پرداخت حقوق و عیدی پایان سال خود به شدت ابراز نارضایتی کردند.

روح اله مرادی میزان بدهی کارگران شرکتی شهرداری را حدود یک میلیارد و 700 میلیون ریال عنوان کرد که 80 کارگر را شامل می شود.

تجمع دستفروشان آبادانی در اعتراض به اقدام شهرداری

جمعی از دستفروشان آبادانی در اعتراض به جمع‌آوری آنها توسط شهرداری آبادان و اجرای ناعادلانه این ارگان در واگذاری غرفه‌های بازار دستفروشان، تجمع کردند.

به گزارش 20اسفند فارس، پیش از ظهر امروز در مراسمی با حضور شهردار آبادان و جمعی دیگر از مسئولان شهری، افتتاح بازار شب اجناس ته‌لنجی و پوشاک در خیابان دبستان این شهر در دستور کار قرار گرفت.

این اقدام شهرداری آبادان در راستای ساماندهی دستفروشان خیابان ته‌لنجی و تغییر چهره این بازار از بهم ریختگی و سنتی بودن صورت گرفته است.

اما دستفروشان این شهر در این مراسم، دست به تجمع زده و نسبت به این اقدام شهرداری که به گفته دستفروشان؛ بسیاری از غرفه‌ها به غیربومی‌ها و یا افرادی واگذار شده که از لحاظ مالی مشکلی نداشته و در مضیقه نیستند، اعتراض کردند.

این تجمع با اعتراض حدود 100 نفر از دستفروشان در مقابل بازار شب این شهر صورت گرفته است.

گفتنی‌ست شهرداری با مشارکت بخش خصوصی این بازار رابا200 غرفه احداث کرده است.

مصاحبه با يكي از معلمان در اعتراضات اخير

كانون مدافعان حقوق كارگر ؛ در ماه هاي اخير اعتراضات سراسري كارگران و پرستاران و بخصوص معلمان در شهر هاي مختلف براي داشتن يك زندگي مناسب و مقابله با فقر روز افزون مزد و حقوق بگيران ادامه داشته است. طبقه كارگر يعني آنان كه جز فروش نيروي كار خو د چيزي ديگري ندارند با دستمزد هاي مو جود امكان يك زندگي معمولي و بالاتر از خط فقر را ندارد ودر اين زمينه كارگران و معلمان و پرستاران و كليه مزد و حقوق بگيرا ن در شرائط يكساني قرار دارند . در حالي كه حقوق مديرا ن وابسته دو لتي به بيش از 50 ميليون تو مان در ماه ميرسد و اختلاس هاي پي در پي اموال مردم هر روز درجلو چشمان متحير كارگران و زحمتكشان صورت ميگيرد ،طبقه كارگر چاره اي جز اتحاد و همبستگي براي احقاق حقوق خود ندارد . در اين زمينه مصاحبه اي با يكي از معلمان فعال در اعتراضات اخير داشته ايم كه در زير مي آيد .

در پی اعتراضات ماه‌های پایانی سال معلمان مصاحبه ای داشتیم با آقای جعفر ابراهیمی،متن سوالات و پاسخ آقای جعفر ابراهیمی درخصوص اعتصاب معلمان:

http://www.kanoonm.com/1715#more-1715

بیستم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری21اسفند1393

 

- بازداشت فعالین کارگری و محاکمه  کارگران معدن چادرملو را قویا محکوم می کنیم

- کارگران معترض سد بنیردست از کار کشیدند

- تجمع کارگران کارخانه قند کامیاب در اعتراض به بیکاری و تعویق مطالبات

- تجمع اعتراضی معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل

- حضور معلمان زن در تجمعات 10 اسفند، نقطه عطفی در جنبش نوپای معلمان

- اعتراض به افزایش هزینه‌های درمان

- مرگ یک کارگربدنبال سقوط از داربست

-2200نفرازکارکنان شرکت مخابراتی اریکسون اخراج می شوند

بازداشت فعالین کارگری و محاکمه  کارگران معدن چادرملو را قویا محکوم می کنیم

۲۸ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو که در پی اعتراضات گسترده سال گذشته به شعبه ۱۰۱ دادگستری اردکان احضار شده بودند، صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه، به اتهام "اخلال در نظم و آسایش عمومی" و "ممانعت از احقاق حق" مورد محاکمه قرار گرفتند.

چنین سطحی از محاکمه دسته جمعی کارگران معترض و حق طلب در حالی امروز برگزار شد که همین چند روز پیش کوروش بخشنده از اعضا کمیته هماهنگی بازداشت شد، قبل از آن خلیل کریمی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت، پیش از خلیل، جعفر عظیم زاده به محاکمه کشیده شد و پیشتر جمیل محمدی محاکمه و به سه سال و نیم زندان محکوم شد. در این گیرودار چندین نفر از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری نیز احضار و بازداشت شدند و در تجمع معلمان در مقابل مجلس میلاد درویش بازداشت شد، کمی پیشتر از اینها بهنام ابراهیم زاده پس از تحمل نزدیک به 5 سال حبس، بار دیگر به نه و نیم سال زندان محکوم شد و در گیر و دار همه این بگیر و ببندها و محاکمات اعضای تشکلهای مستقل کارگری، کارگران بسیاری از کارخانه ها از شمال تا جنوب و غرب و مرکز کشور بدلیل اعتراض به شرایط مشقت بارشان یا اخراج شدند، یا مورد بازداشت واقع شدند و یا به محاکمه کشیده شدند.

چنین درجه ای از تعرض سیستماتیک به رهبران کارگری و کارگران معترض حداقل در طول سه دهه گذشته بی سابقه  است. درست است که صدها کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و نزدیک به 300 کارگر کیان تایر در اواسط دهه 80 در نتیجه اعتصاب و اعتراض بازداشت شدند و یا قبل از آنها کارگران شهر بابک از زمین و آسمان به گلوله بسته شدند اما علیرغم چنین سرکوبگریهایی، تعرضی سراسری به کارگران و رهبران  و نماینده های آنان در عمر نزدیک به دو سال دولت روحانی بیانگر یک وضعیت جدید و تصمیم سازی نقشه مندی از سوی حکومت در برخورد به جنبش مطالباتی رو به گسترش طبقه کارگر ایران است.

اینان خود میدانند که چه بلائی بر سر معیشت و حق حیات و بقا میلیونها کارگر آورده اند و نیز میدانند که قرار نیست وضعیت تحمیل شده موجود بر طبقه کارگر ایران نقطه پایانی داشته باشد. به همین دلیل نیز آستین ها را به نحو کم سابقه ای برای سرکوب اعتراضات کارگری بالا زده اند و سیاست برخورد به هر گونه اعتراض کارگری را به شکل تصمیم سازی شده و نقشه مندی پیش رو گرفته اند.

اما واقعیت این است که بویژه در دنیای امروز نمیشود هم فقر و فلاکت و گرسنگی پایان ناپذیری را بر میلیونها کارگر تحمیل کرد و هم با داغ و درفش زبان آنان را بسته نگه داشت. نمیشود هم دزدی میلیاردی هر روزه حکومت گران در برابر چشمان میلیونها کارگر قرار بگیرد، هم ورود پولهای مواد مخدر  به عرصه سیاست ورد زبان حکومت گران باشد، هم ماشیهای چندین صد میلیونی و میلیاردی در برابر چشمان میلیونها خانواده کارگری محروم  رژه بروند و آنوقت در کنار این همه غارت و چپاول بی وقفه،  میلیونها کارگر را به دریافت مزدی سه برابر زیر خط فقر وادار کرد، مزد قوت لایموت شان را ماهها پرداخت نکرد و با زبان سرکوب و بگیر و ببند آنان را وادار به تمکین نمود. چنین چیزی به یقین ناشدنی است.

اگر دیروز کارگران شرکت واحد و هفت تپه و شهر بابک سرکوب شدند، امروز کارگران صنایع و مراکز کلیدی تری همچون معادن و صنایع خودرو سازی و معلمان و کارگران پتروشیمی به میدان آمده اند و دور نیست روزی که در صورت تداوم تحمیل فقر و فلاکت موجود و تشدید و تداوم سرکوب اعتراضات کارگری، میلیونها کارگر در جای جای کشور، دست در دست هم در دفاع از منزلت و حق حیات شان  وارد کارزاری تعیین کننده با وضعیت موجود بشوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 اسفند ماه 1393

کارگران معترض سد بنیردست از کار کشیدند

روز دوشنبه 17/12/93  تعداد 60 نفر از  کارگر سد بنیر  از توابع شهر مریوان ، جهت پیگیری  مطالبات وحقوق معوقه دست ازکارکشیده و در داخل محوطه کارگاه سد، دست به اعتصاب وتجمع اعتراضی زدند. این تجمع اعتراضی از ساعات اولیه ی روز دوشنبه شروع شد وهرلحظه بر تعداد کارگران معترض واعتصابی افزوده می شد و 7 ساعت بطول انجامید که درنهایت کارگران معترض اعلام کردند تا رسیدن به مطالبات برحقشان ودستیابی به حقوق معوقه شان (که از 6 ماه تا یکسال است ) این اعتصاب وتجمع اعتراضی را در روزهای آینده نیز تکرار خواهند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20/12/93

تجمع کارگران کارخانه قند کامیاب در اعتراض به بیکاری و تعویق مطالبات

نزدیک به ۱۰۰ کارگر قند کامیاب در اعتراض به تعویق حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان صبح امروز (۲۱ اسفند) مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش21اسفندایلنا،تجمع کنندگان کارگرانی هستند که در طول یک سال اخیر سه ماه نامتوالی (بهمن و اسفند سال ۹۲ و بهمن سال ۹۳) حقوق نگرفته‌اند و همچنین بدون دریافت حق عیدی در آستانه بیکاری کامل قرار دارند.

کارگران می‌گویند؛ شرکت سرمایه‌گذاری «مصباح» که پیش از این به عنوان شرکت بهره بردار کارخانه قند کامیاب با مالک کارخانه قرارداد داشت باید مطالبات معوقه کارگران را بپردازد.

بر اساس اظهارات کارگران؛ کارخانه قند کامیاب از حدود ۱۰ روز پیش تولید خود را به بهانه عملیات نوسازی و توسعه خط تولید در این واحد تولیدی متوقف کرده و با ۳۰ نفر تسویه حساب شده است. همچنین با سایر کارگران قرارداد موقت این کارخانه که تعدادشان حدود ۸۰ نفر است به زودی تسویه حساب می‌شود.

کارگران معترض تاکید کردند؛ کارفرما به کارگران اخراجی قول داده که در خرداد ۹۴، پس از راه اندازی دوباره کارخانه به کار باز گردند امااکنون آنان برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به ادره کار معرفی شده‌اند.

کارگران می‌گویند؛ این ادعای کارفرما در حالی از سوی ماک کارخانه مطرح است که شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک صادرات این واحدتولید کننده قند را در شهرستان خمینی شهر اصفهان برای وصول مطالبات ۲۳ میلیاردی خود به مزایده گذاشته است.

تجمع اعتراضی معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل

گروهی از معلمان استان اردبیل صبح امروز با تجمع در محوطه اداره کل آموزش و پرورش این استان نسبت به وجود تبعیض درآمد بین معلمان و سایر کارکنان دولت اعتراض کردند.

به گزارش 21اسفند ایلنا، در این اجتماع صنفی که با حضور حدود ۷۰۰ نفر از معلمان استان اردبیل تشکیل شد، معلمان با شعارهایی اعتراض خود را به کمبود دستمزد خود اعلام کردند و خواستار افزایش بودجه آموزش و پرورش به قصد افزایش حقوق معلمان شدند.

یکی از معلمان حاضر در تجمع امروز اعتراض امروز معلمان در ادبیل را در ادامه اجتماعات اعتراضی معلمان ظرف یک ماه اخیر و به ویژه پی‌گیری مطالبات مطرح شده در تجمعات سراسری معلمان در روز دهم اسفند ماه دانست.

این معلم گفت: به دلیل کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش در هنگام تصویب بودجه، هر سال حتی در اولین روزهای سال هم صحبت از کسری بودجه است و این نشان می‌دهد اساسا بودجه‌ این وزارتخانه دارای اشکال است.

به گفته این معلم، اگر اشکالی فردی در بودجه نویسی وجود داشت نهایتا یک یا دو سال این اشتباه اتفاق می‌افتاد در حالی که درآمد معلمان ۳۵ سال است که تحت تاثیر بودجه از هزینه‌های زندگی عقب افتاده است و با تکرار هر ساله این اشتباه بر شکاف بین درآمد و هزینه‌های زندگی معلمان افزوده شده است.

گفته می‌شود در تجمع امروز معلمان، دکتر صابر سپهری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با حضور در جمع معترضین به گفتگو با آنان پرداخت.

تجمع صنفی معلمان ظهر امروز در حالی خاتمه یافت که معلمان استان اردبیل دو طومار جداگانه را خطاب به دو مقام عالی‌تبه کشور امضا کردند.

به گزارش منابع  خبری محلی، این تجمع از ساعت 10 صبح امروز شروع شد. معلمان با حمل پلاکارد و تابلوهایی با نوشته های زیر:

 " خواسته معلمان و فرهنگیان رفع تبیعض، پرداخت مطالبات معوق"،

" از فقر می نالیم، از فرق بیزاریم تبعیض را بر نمی تابیم"،

" اگر قانون برابر و برای همه است پس حقوق نابرابر چرا ؟"،

 اعتراض خود رابنمایش گذاشتند.

این تجمع در خیابان باکری و در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برگزارشد و فرهنگیان بدون دادن شعار و در سکوت مطالبات خود را در نوشته های خود به این شکل اعلام داشتند.

حضور معلمان زن در تجمعات 10 اسفند، نقطه عطفی در جنبش نوپای معلمان

جعفر ابراهیمی

برای همسر رسول بداقی و دخترانش که به معلمان ایران درس فداکاری و ایثار را آموختند.

تجمع اعتراضی معلمان در 10 اسفند و اعلام خواسته‌های مشخص و برحقشان در راستای رفع تبعیض نسبت به معلمان، حرکت صنفی معلمان را در مدار جدیدی قرار داده است که از آن می‌توان به‌عنوان جنبش نوپای معلمان نام برد. در همین راستا از حضور زنان معلم در اعتراضات، می‌توان به‌عنوان یکی از شاخصه‌های تغییر مدار از حرکت خود به خودی به سمت حرکت متشکل یاد نمود.

 اگرچه در تجمعات و اعتراضات سال‌های پیش، به‌ویژه اعتراضات سال‌های 85 و 86، زنان معلم حضور داشتند اما در اعتراضات روزهای اخیر حضور زنان می‌تواند برای آینده جنبش نو پای معلمان بسیار مؤثر باشد. قرائت بیانیه پایانی در مریوان توسط یکی از زنان و حضور گسترده آنان در مقابل مجلس نمودی از این حضور مؤثر است.

اگر بخواهیم خواسته‌های معلمان در 10 اسفند را ذیل یک عنوان مشخص جمع‌بندی کنیم، معلمان خواستار رفع تبعیض و ایجاد برابری در دو وجه «درون‌سازمانی» و «برون‌سازمانی» هستند. در بعد درون‌سازمانی معلمان از فرادستان می‌خواهند تبعیض موجود در درون نظام آموزشی و ظلمی که نسبت به معلمان روا می‌شود را پایان دهند و حقوق و دستمزد و مزایای نیروهای آموزشی با کارکنان اداری یکسان شود. در بعد برون‌سازمانی نیز خواهان برخورداری از امکانات، مزایا و دستمزد مانند سایر وزارتخانه‌ها ازجمله نفت و نیرو هستند. پس هر دو بعد خواسته‌ها جهت‌گیری برابری طلبانه دارد. بی‌شک زنان آگاه به‌واسطه درک درست و عینی که نسبت به مسئله نابرابری و تبعیض جنسیتی در جامعه دارند می‌توانند در گشودن مسیر پیش رو تأثیرگذار باشند.

از سوی دیگر طبیعی است زنان پیشرو معلم، مطالبات زنان در عرصه آموزش را به یکی از مطالبات خود تبدیل کنند. در حال حاضر مانند بسیاری از ارگان‌ها و عرصه‌ اجتماعی، زنان در نظام آموزشی در عرصه تصمیم‌گیری نقش تعیین‌کننده ندارند، تعداد اندک زنان در موقعیت تصمیم‌گیری تحت هژمونی مردسالارانه قرار دارند و مسئله نابرابری جنسیتی در ساختار نظام آموزشی دغدغه آنان نیست. عدم حضور زنان در جایگاه واقعی باعث شده است که محتوای آموزشی نیز بر اساس نگاه پدرسالارانه تولید و تدوین شود و فراتر از مردان معلم، زنان معلم مجبورند در ساختار نظام آموزشی به بازتولید کلیشه‌های جنسیتی کمک کنند.

طی سال‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، عرصه نوینی برای مشارکت زنان گشوده است و معلمان زن با درایت و هوشمندی از این فضا برای دستیابی به خواسته‌های برحق و متشکل شدن در 10 اسفند استفاده کردند؛ اما این به‌تنهایی کافی نیست. مشارکت و تأثیرگذاری از فضای مجازی باید به فضای عینی و واقعی جامعه تغییر فضا دهد. ازآنجایی‌که در عرصه فعالیت‌های صنفی، اکثریت تشکل‌های موجود وابستگی باندی و جناحی دارند. ایجاد تشکل‌های مستقل صنفی که در آن زنان نقش تعیین‌کننده دارند امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

از سوی دیگر در تجمعات 10 اسفند کانون‌های صنفی معلمان، به خاطر برخورداری از حق فراخوان توانستند تا حدود زیادی اعتراضات و خواسته‌های برحق معلمان را نمایندگی کنند و به پشتوانه فعالان مستقل اعتبار نسبی کسب نمایند. از فردای تجمع نیز برخی از اعضای کانون بر بازسازی ساختار کانون و نوگرایی آن تأکید دارند. در ساختار هیئت ‌مدیره کانون‌ها زنان حضوری ندارند. بخصوص در فهرست اعضای هیئت ‌مدیره کانون تهران نام هیچ زنی دیده نمی‌شود. اگر کانون صنفی به دنبال تغییر و ارتقای کمی و کیفی است چاره‌ای جز تن دادن به تغییرات بنیادین ندارد. یکی از شاخصه‌های این تغییر حضور زنان در عرصه تصمیم‌گیری کانون است. کانون طی روزهای پیش رو نشان خواهد داد که شعار استقلال و حرکت به سمت بدنه معلمان که سر می‌دهد چقدر واقعی و عینی است و آیا در عمل کانون در مدار و ویژگی‌های یک تشکل صنفی مستقل قابل ارزیابی است؟

بی‌شک شرایط موجود زنان در جامعه نتیجه غلبه تفکر پدرسالار و سودمحور به مسئله زن است که زن‌ستیزی در عرصه‌های مختلف نمود عینی آن است. پس به همان میزانی که زنان برای رفع تبعیض و برابری می‌کوشند تا از حقوق انسانی برخوردار باشند، مردان معتقد به تغییر و برابری، نیز باید از موقعیت فرادستی خود که کاملاً غیرطبیعی و برساخته تفکر موجود است فاصله بگیرند و عرصه‌های انحصار شده توسط مردان را برای حضور زنان مهیا کنند.

اعتراض به افزایش هزینه‌های درمان

آقایی ایستاده و با یکی از مسئولان سر اینکه قیمت‌ها در طول یک سال چقدر تغییر می‌کند بحث می‌کند؛ می‌ایستم تا صبحت‌شان تمام شود. پیرمرد سپیدموی حالا دعواهایش را کرده و ایستاده تا نوبتش شود، چند دقیقه دیگر باید عمل کند؛ دیابت دارد و به شدت عصبی به نظر می‌رسد و همراهش می‌گوید این برایش بسیار خطرناک است، جلو می‌روم و می‌پرسم: هزینه‌ عمل خیلی بالا رفته؟

می‌گوید بالا که رفته هیچ، برای اینکه زیر بار نروند آدم را دروغگو هم می‌کنند! عین همین عمل را سال گذشته انجام دادم و تنها یک میلیون و350 هزار تومان پرداختم. حالا همان عمل شده است سه میلیون و نیم! می‌گویند هزینه‌ها از ماه قبل دوباره بالا رفته اما هیچ‌گاه هزینه‌ این عمل کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان نبوده! یعنی من نمی‌دانم چقدر پول داده‌ام؟!

خانمی که آنجا ایستاده می‌آید وسط حرف پیرمرد و می‌گوید سال گذشته عمل تزریق داخل چشم را انجام داده و قیمتش حدود 600 هزار تومان بوده، الان برای همان عمل مراجعه کرده و یک میلیون و 50 هزار تومان پرداخت کرده است! مسئولی که پشت میز نشسته می‌گوید قیمت‌ها بعد از دی دوباره بالا رفته.

خانم دیگری که چشم همراهش بانداژ شده می‌گوید: هزینه‌های عمل که بسیار بالاست. بیمه‌ها نیز مقدار کمی از هزینه عمل را تقبل می‌کنند. وسایل جانبی نظیر وسایل کم‌بینایی و عینک و... هم که کلا شامل بیمه نیست.

همان پیرمرد با گلایه می‌گوید: از یک عمل سه و نیم میلیونی بیمه تنها 10 درصد را پرداخت می‌کند و بعد رو به خانمی که تزریق داشته می‌پرسد: شما هم بیمه داشتی؟ خانم با حرکت سر تایید می‌کند و می‌‌گوید نزدیک به 400 هزار تومان را بیمه داده درحالی که قبلا نردیک به  70 درصد را پرداخت می‌کرد. با مسئولان بیمارستان نور در رابطه با گران شدن هزینه‌ها صحبت می‌کنیم اما جوابی نمی‌شنویم؛ آنها می‌گویند نمی‌توانند در این مورد صحبتی کنند.

افزایش قیمت خدمات پزشکی بسیاری از بیماران را مضطرب کرده است. کسانی که باید دائما تحت نظر پزشک باشند و گهگاه نیاز به عمل‌های سرپایی دارند بیشتر از سایرین نگران این گرانی‌های گاه و بی گاه هستند. این درحالی است که وزارت بهداشت وعده می‌داد با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های درمانی در کشور کاهش یابد. در سال‌های اخیر بحث عدالت در سلامت مطرح شده است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های عدالت در سلامت کاهش هزینه‌های درمان از جیب مردم است.

 مهم‌ترین کسانی که در کشور تا حد زیادی با عمل‌های پی‌درپی دست به گریبانند و دارویی را باید هر روز مصرف کنند، بیماران دیابتی هستند که ممکن است در صورت بروز یک حادثه کوچک، چنان قند خون‌شان بالا برود که دچار خون‌ریزی در ناحیه شبکیه شوند. این بیماران باید خیلی فوری مورد عمل‌های گوناگون از قبیل لیزر درون چشم و تزریق قرار بگیرند و در صورت حادبودن خونریزی عمل‌های دیگری روی چشم‌شان انجام بگیرد. یک فرد دیابتی ممکن است، ناچار شود در فواصل کم عمل‌های متعددی روی چشمش انجام دهد چراکه، معمولا چشم جزو اولین اعضایی است که با دیابت درگیر می‌شود. در ایران تعداد بالایی به این بیماری مبتلا هستند. هزینه‌های بالای عمل گاهی برای بینایی این دست از افراد خطر جدی ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه این بیماران در نوع اول و نوع دوم (در صورت حاد بودن) باید همواره از انسولین استفاده کنند؛ مبلغ انسولین ترکیب شده وارداتی که دولتی آن 18 هزار تومان بود چند ماهی می‌شود که به 35 هزار تومان رسیده است. البته گرانی هزینه‌ها فقط ویژه بیماران چشمی نیست اما، به بهانه‌ بیماران دیابتی و اینکه غالبا با مشکل‌هایی از این دست، دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید در سال مجبور باشند چندبار عمل انجام دهند به بیمارستان نور می‌رویم؛ بیمارستانی که وزیر بهداشت پیش از تکیه زدن بر صندلی وزارتخانه بر صندلی مدیریت این بیمارستان می‌نشست. این بیمارستان یکی از مجهزترین بیمارستان‌های چشم منطقه است و از سایر کشورها نیز مریض‌های بسیار دارد. غالب کسانی که به هر دلیلی بیماری چشمی دارند به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

منبع:بخشی ازیک گزارش آرمان بتاریخ21اسفند

 مرگ یک کارگربدنبال سقوط از داربست

یک کارگر دیگر به دلیل حوادث ناشی از کار در شهرسقز جان خود را از دست داد.

به گزارش 21اسفند کُردپا، روز چهارشنبه بیستم اسفندماه، محمد صادق میری در حین کار از روی داربست سقوط و در نتیجه جان باخت.

این کارگر در شهرک "گولان" سقز مشغول به کار بوده که پس از سقوط، توسط کارگران حاضر در محل حادثه به بیمارستان تامین اجتماعی منتقل، اما به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد.

پزشکان بیمارستان تامین اجتماعی سقز علت مرگ این کارگر را ضربه مغزی اعلام کردند.

2200نفرازکارکنان شرکت مخابراتی اریکسون اخراج می شوند

شرکت مخابراتی سوئدی اریکسون در چهارچوب اجرای برنامه صرفه جویی اقتصادی خود ۲ هزار و ۲۰۰ پست خود در سوئد را حذف خواهد کرد. بخش خرید و مطالعه و تحقیقات بیش از سایر بخشها در معرض این تعدیل نیروی کار قرار دارند. برنامه صرفه جویی اقتصادی اریکسون سالانه تا سقف ۹۹۰ میلیون یورو پیش بینی شده است.

به گزارش11مارس یورونیوز،تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد نیروی کار شرکت اریکسون به رقم ۱۱۸ هزار نفر رسیده است. بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از این نیرو در سوئد فعالیت دارند.

بیست ویکم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری22و23اسفند1393

 

- میلاد درویش آزاد شد!

- کارکران نورد لوله صفا کماکان در اعتصاب هستند

- تجمع کارگران کارخانه تبریز کف مقابل استانداری آذربایجان‌شرقی

- تجمع کارگران آبفای اهواز در اعتراض به تعویق حقوق و اخراج همکاران‌شان

- توقف تولید درکارخانه فولاد میانه پس ازواگذاری به بخش خصوصی،بلاتکلیفی شغلی کارگران وعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالباتشان!

- تجمعات اعتراضی23اسفند معلمان درچنداستان:

*تجمع صنفی 1000معلم در مقابل استانداری چهار محال و بختیاری

*تحصن فرهنگيان آموزش وپرورش لرستان مقابل استانداری

*تجمع معلمان یزدی درمقابل استانداری

*تجمع فرهنگیان ابرکوه مقابل اداره آموزش و پرورش

- تجمع جمع کثیری از فرهنگیان جلوی فرمانداری بافق

- فرهنگیان سقز درهمبستگی با همکارشان حساب های خود را در بانک توسعه تعاون بستند

- تحصن تعدادی از کارکنان بیمارستان امام حسین هشترود

- گزارشی درباره مرگ 2کارگر شرکت پیمانکاری برق اهوازدرحین کار

- کشته وزخمی شدن3کارگرشهرداری کوت عبدالله براثرتصادف

- اخراج 1000کارگر در پروژه ماسه های نفتی کانادا

میلاد درویش آزاد شد!

میلاد درویش مستند ساز که در تظاهرات آرام کانون صنفی معلمان ۱۰ اسفند دستگیر شده بود، دیشب به آغوش خانواده بازگشت. ما امیدواریم که مسوولین امنیتی کشور مطابق قانون اساسی و حقوق شهروندی با فعالین کارگری و اجتماعی برخورد کرده و به این واقعیت پی برده باشند که این گونه نقض قوانین جز مخدوش کردن چهره کشور نتیجه ای دیگر ببار نمی آورد.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۱۳۹۳/۱۲/۲۱

کارکران نورد لوله صفا کماکان در اعتصاب هستند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا  که از ظهر روز 20 اسفند ماه  در اعتراض به خلف وعده کارفرما در پرداخت مزد معوقه خود دست به اعتصاب زده بودند کماکان در اعتصاب به سر میبرند.

در پی این اعتصاب مدیریت کارخانه اعلام کرده بود امروز شنبه  23 اسفند ماه دستمزد آذر ماه کارگران به حساب شان واریز خواهد شد.

اما کارگران  امروز با عدم واریز حقوقشان کماکان به اعتصاب خود ادامه دادند.

طبق اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران  مدیریت کارخانه نورد لوله صفا اعلام نموده است که در تاریخ 28 اسفند ماه 93 عیدی و پاداش کارگران را به حسابشان واریز خواهد کرد.

اگر مبالغ فوق به حساب کارگران واریز شود کماکان کارگران این کارخانه سه ماه از حقوق های خود را از سال 93 طلبکار میباشند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 اسفند ماه 1393

تجمع کارگران کارخانه تبریز کف مقابل استانداری آذربایجان‌شرقی

کارگران کارخانه تبریز کف بار دیگر به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت معوقات خود از ساعتی قبل مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کرده اند.

به گزارش23اسفند آناج، کارگران کارخانه تبریز کف بار دیگر به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت معوقات خود از ساعتی قبل مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کرده اند.

بر اساس این گزارش، تعداد تجمع کنندگان بیش از 100 نفر می باشد.

گفتنی است؛ معوقات این کارگران بیش از یک و نیم میلیارد تومان می باشد و بیش از 24 ماه حقوق کارگران این کارخانه پرداخت نشده است.

همچنین حدود 25 روز قبل، کرمی، فرماندار مرند اظهار کرده بود که به زودی معوقات کارگران پرداخت خواهد شد ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است، استاندار آذربایجان شرقی نیز در تاریخ 16 مهر سال جاری و در جلسه تودیع و معارفه فرماندار مرند از حل شدن مشکلات مالی کارگران در عرض دو ماه خبر داده بود.

بر اساس اظهارات کارگران، مسوولین شهرستان مرند و استان فقط وعده وعید می دهند و خبری از حل شدن مشکلات نیست.

نمایندگانی از کارگرانی که اقدام به تجمع در مقابل استانداری کرده اند به داخل ساختمان رفته ولی نتوانسته اند به صورت حضوری مشکلات خود را با شخص جبارزاده در میان بگذارند.

تجمع کارگران آبفای اهواز در اعتراض به تعویق حقوق و اخراج همکاران‌شان

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و عیدی در مقابل دفتر شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» واقع در خیابان کیان پارس اهواز تجمع کردند.

به گزارش23اسفند ایلنا، صبح امروز (۲۳ اسفندماه) جمعی از کارگران پیمانی آبفای اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» کار می‌کنند در اعتراض به تعویق حقوق بهمن ماه، حق عیدی و پرداخت نشدن بیش از دو ماه حق بیمه‌شان به سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

کارگران معترض گفته‌اند از یکسال پیش دستمزد و بیمه کارگران پیمانی به صورت نامنظم پرداخت می‌شده است، به همین دلیل این وضعیت کارگران آبفای اهواز و اعضای خانواده‌های‌شان را دچار مشکل کرده است.

براساس اخباری که به نقل از کارگران منتشر شده است؛ برپایی تجمع امروز پاسخی به بی‌تفاوتی پیمانکار در خصوص پرداخت نشدن مطالباتی است که از یکسال گذشته باقی مانده است.

کارگران می‌گویند؛ از فروردین ماه سال جاری تا شهریور ماه کارفرما حقوقمان را به صورت کامل پرداخت نکرده است. در عین حال بخشی از مطالبات ما مربوط به هنوز توسط پیمانکاران قبلی پرداخت نشده است.

کارگران پیمانکاری آبفای اهواز همچنین در مورد معوقات بیمه‌ای خود می‌گویند؛ به غیر از پرداخت نشدن مزد، در سوابق بیمه تامین اجتماعی‌شان هم نیز مشکلاتی دیده می‌شود بطوری که بخشی از سوابق آنان به صورت نامنظم ثبت شده است.

همچنین در تجمع امروز تعداد ۱۶ کارگر پیمانی شرکت آب و فاضلاب اهواز که در تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری بعد از ۴ سال کار مستمر، به دلیل عدم نیاز کرفرما اخراج شده‌اند در جمع معترضین حاضر بودند و خواستار بازگشت به کار و دریافت مطالبات معوقه خود هستند.

به گفته کارگران معترض، کارگران اخراجی هیچ حامی‌ای برای دفاع از خود ندارند به همین دلیل امروز ما ضمن حمایت از همکارن اخراجی‌مان از کارفرما می‌خواهیم علاوه بر پرداخت مطالبات معوقه‌مان، آنان را به کارشان بازگردانند.

توقف تولید درکارخانه فولاد میانه پس ازواگذاری به بخش خصوصی،بلاتکلیفی شغلی کارگران وعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالباتشان!

پرداخت نشدن معوقات کارگران و بلاتکلیفی شغلی صدها نفر از کارگران کارخانه فولادمیانه آن‌هم در نزدیکی سال نو منجر به کلافه شدن و اعتراض آنها در محل کارخانه شده است.

به گزارش 22اسفند میانا، در حالی که اسفند متورم ۹۳ از نیمه گذشته است و اقشار مختلف مردم در پی خرید سال نو و ورود موفق و خوش‌یمن به فصلی تازه هستند، اما کارگران فولاد میانه نه‌ تنها امیدی به گرفتن عیدی ندارند، بلکه هنوز مشخص نیست که آیا معوقات‌شان پرداخت می‌شود یا خیر.

در حال حاضر روند مدیریتی کارخانه فولاد نیز بلاتکلیف باقی مانده و کارگران هر روز با حضور در محل کارخانه ای که هیچ گونه تولیدی ندارد از شرایط به وجود آمده در آستانه عید که می توانست بهترین زمان تولید و سود دهی باشد گلایه مند هستند.

در حال حاضر کارگران بدون اینکه مشغول هیچ گونه فعالیت باشند، صرفاً به خاطر حضور فیزیکی در کارخانه  همه روزه در محل مسجد این مجموعه صنعتی دور هم جمع می شوند.

۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان که در شهرستان میانه واقع شده است مشغول به کارند. این کارخانه علی رغم نگرانی ‌های کارگران در پایان آذر ماه به بخش خصوصی واگذار شده است.

از زمان واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی تعداد ۳۳۰ نفر از کارگران این مجموعه به حالت معلق از کار درآمده اند و وضعیت فعلی کارخانه به دلیل اختلاف بوجود آمده میان خریداران و سازمان خصوصی سازی  این مجموعه به حالت تعطیل کشانده است.

خبرهای رسیده حاکی از این موضوع است که خریداران و مدیرعامل این روزها در محل کارخانه حضور نیافته و این مجموعه صنعتی همچنان بدون قعالیت باقی مانده است.

نماینده کارگران کارخانه فولاد ضمن ابراز تاسف از روند طی شده در شش ماهه گذشته و از زمان شروع بکار بخش خصوصی با بیان این موضوع که ظرفیت اسمی تولید کارخانه فولاد میانه در سال ۵۵۰ هزار تن می باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار تولید شش ماهه آخر کارخانه چیزی در حدود ۶۸ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو، از پرداخت نشدن حقوق و پاداش کارگران کارخانه فولاد از ابتدای بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود : بلاتکلیف ماندن وضعیت شغلی ۳۳۰ نفر از کارگران و نبود امنیت شغلی و همچنین تاکید و پافشاری خریداران این مجموعه در قبال ۲۴۱ نفر قید شده از قرار داد، همچنان وضعیت معیشت  این افراد زیر سوال رفته است.

از این مسائل که بگذریم، بسیاری از ۳۳۰ نفر کارگر این مجموعه صنعتی  مستاجر و  صاحب خانواده و فرزند هستند و یا قسط خانه و اقساط دیگر را باید پرداخت کنند،که متاسفانه شرایط بوجود آمده باعث گردیده تا این کارگران از بهمن ماه سال جاری معوقات و عیدی خود را هم دریافت ننمایند و جیب خالی به استقبال عید نوروز بروند.

سوای از اینکه مسئولین شهرستان تاکنون چه اقداماتی کرده اند و مشخص شدن نتیجه آن چه مدت به طول می انجامد، و اینکه مسئولین این کارخانه با چه چیزی لج بازی می کنند، واقعیت این است که روزگار زمستانی کارگران اخراج شده کارخانه فولاد میانه مانند شب های بلندش تیره است و بار ضعف مدیریتی کارخانه و روند کند اقدامات انجام گرفته، بر دوش کارگران زحمتکش است و دود بی کفایتی ها به چشم کارگران می رود.

هنوز هم کارگران حتی بارقه امیدی برای بهبود وضعیت خود نمی بینند و از روی ناچاری منتظر نشسته اند و چشم به آینده نه چندان روشن دوخته اند.

تجمعات اعتراضی23اسفند معلمان درچنداستان:

*تجمع صنفی 1000معلم در مقابل استانداری چهار محال و بختیاری

پیش از ظهر امروز جمعی از معلمان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به شرایط صنفی و حقوقی خود در مقابل استانداری این استان در شهرکرد تجمع و در پایان تجمع‌شان نیز با استاندار دیدار کردند.

به گزارش 23اسفند آنا، این گروه از معلمان که چندصد نفر هستند خواهان دیدار با استاندار چهار‌محال‌و‌بختیاری برای در میان گذاشتن مشکلات و خواسته‌هایشان شدند، اما وقتی تنها معاونان استانداری در میان معترضان حضور پیدا کردند، معلمان حاضر به گفت و گو با آنها نشده‌اند.

یکی از معلمان معترض گفت: علت تجمع ما تبعیض درباره پرداخت‌ها، مزایا و دیگر مشکلات و خواسته‌های معلمان در سرتاسر کشور است. ما خواستار احقاق حقوق و پرداخت‌ها مشابه همه کارمندان دولت هستیم.

این معلم اهل چهار محال و بختیاری با اعلام اینکه تعداد معلمان تجمع کرده به حدود 1000 نفر می‌رسد، اضافه کرد: فوق‌العاده شغل فرهنگی‌ها در میان سایر پرسنل دولت کمترین است. در آموزش و پرورش یک معلم با مدرک فوق لیسانس یک میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کند در حالی که در وزارت بهداشت و درمان یک پزشک عمومی 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

به نظر وی در آموزش و پرورش حقوق یک معلم با مدرک دکترا زیر 2 میلیون تومان است. ما خواهان پیگیری دولت و وزیر هستیم تا صنف معلم هم در این جامعه دیده شود چون ما از نظر علمی جایگاه بالایی داریم اما دریافتی‌هایمان مشابه دیگران نیست.

این معلمان در تجمع خود به سکوت خبری از سوی صدا و سیما اعتراض کردند و خواستار ملاقات با نماینده عالی رتبه دولت در استان یعنی شخص استاندار شدند. معترضان با خواسته مسئولین برای تعیین چند نماینده برای انجام گفت و گو نیز مخالفت کردند.

در ادامه این تجمع قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهار محال و بختیاری، در جمع معترضان حاضر شد و صحبت‌هایی با معلمان تجمع کننده انجام داد.

تجمع‌کنندگان پس از رفتن استاندار، اعلام کردند تا رسیدن به جواب قانع‌کننده درباره مسائل صنفی‌شان به تجمعات خود ادامه می‌دهند.

*تحصن فرهنگيان آموزش وپرورش لرستان مقابل استانداری

معلمان آموزش وپرورش لرستان مقابل درب استا نداري لرستان به تحصن نشستند

به گزارش23اسفند آريا ،امروز راس ساعت 11صبح جمعي از معلمان و فرهنگيان آموزش وپرورش استان لرستان نسبت به وضعيت حقوقي ومعيشتي خود ،وهمچنين نسبت تبيعض حقوقي در بين دستگاه ها در روبروي استانداري لرستان تحصن  کرده وازمسئولين استان خواستند مراتب اعتراض خود را به مقامات  بالا  برساتد.

گفتني است :اين تحصن  فردا وپس فردا هم ادامه دارد.

*تجمع معلمان یزدی درمقابل استانداری

جمعی از فرهنگیان استان یزد روز شنبه با حضور در مقابل استانداری این استان، برآورده شدن مطالبات خود از سوی مسوولان را خواستار شدند.

به گزارش23اسفند یزدی نیوز،معلمان معترض خواهان اجرای قانون هماهنگ پرداخت حقوق و توجه بیشتر به اوضاع معیشتی و رفاهی خود شدند.

اصلاح حکم های گارگزینی، پرداخت حق مسکن و لباس، اصلاح سیستم بیمه، پرداخت حق بازنشستگی معلمان و صدور مجوز برای فعالیت رسمی کانون های صنفی از دیگر خواسته های فرهنگیان است.

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد با حضور در میان فرهنگیان گفت: هفته گذشته تعدادی از نمایندگان معلمان استان به استانداری دعوت و مشکلات خود را مطرح کردند که به استاندار و وزارت کشور منعکس شد.

سعید عبداللهی افزود: با این حال برخی از خواسته های شما از کانال استان قابل تامین نیست و باید از طریق دولت و مجلس، روند خود را طی کند.

وی با بیان اینکه ما مطالبات شما را دسته بندی کرده و وظیفه خود می دانیم آن را به مسوولان منعکس کنیم از حاضران خواست تا تعدادی را از میان خود انتخاب تا طی نشستی با استاندار، مسائل آنها پیگیری شود.

حضور فرهنگیان در این محل پس از ساعاتی با آرامش کامل به پایان رسید .

فرهنگیان یزدی دهم اسفند ماه نیز برای اعلام مطالبات خود در محل آموزش و پرورش استان حاضر شده بودند.

*تجمع فرهنگیان ابرکوه مقابل اداره آموزش و پرورش

صبح امروز فرهنگیان ابرکوه با اعتراض به افزایش ناچیز حقوق و تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش خواستار رعایت عدالت بین این سازمان و دیگر نهاد ها شدند.

به گزارش23اسفند سرو ابرکوه، صبح امروز تعدادی از فرهنگیان در راستای اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق مادی و معنوی خود از سوی مسئولین دولتی، در مقابل اداره آموزش و پروش ابرکوه تجمع نموده و با عدم حضور در مدارس،کلاس درس را تعطیل کردند.

تجمع کنندگان خواستار این بودند که دولتمردان به وعده های خود عمل کنند، حقوق حقه آنان را محترم شمارند و به درخواست هایشان جامعه عمل بپوشانند.

نظام پرداخت هماهنگ حقوق در مورد معلمان اجرا نشده است

امید پناه معلمی که در میان تجمع کنندگان بود در رابطه با این اقدام اظهار داشت: مجمع فرهنگیان شهرستان ابرکوه به علت مشکلات مالی مربوط به حقوق و مزایا امروز تجمع کردند تا شاید حرف هایشان شنیده شود؛ زیرا نظام پرداخت هماهنگ حقوق در مورد معلمان اجرا نشده و قشر فرهنگی با مشکلات عدیده معیشتی و مالی مواجه هستند.

فلاح زاده هم که نسبت به درصد افزایش ناچیز حقوق فرهنگیان، بیان داشت: چرا باید این همه تفاوت میان کارمندان این سازمان با دیگر ارگان ها باشد؟ مگر کار و فعالیت آنان بیشتر از معلمان است؟

وی تصریح کرد: زمانی که دانش آموزان با معدل های عالی در زمینه های علمی افتخار آفرین می شوند، مسئولین زحمت کشیده و به حساب پدر این دانش آموز مبلغ 4 میلیون ریال پول واریز می کنند. جالب است که معلم برای دانش آموز تلاش کرده و زحمت کشیده تا پیشرفت های چشمگیر داشته باشد، اما از پدر دانش آموز تشکر می کنند؛ پس اگر پدر زحمت کشیده، دیگر به معلم نیازی نیست و همه پدران می توانند به فرزندان خود درس بدهند.

این مقام فرهنگی یادآور شد: زمانی که برای گرفتن وام به بانک مراجعه می کنیم با تعجب به حسابمان نگاه می کنند و می گویند: با کدام موجودی می خواهید وام بگیرید؟!

فلاح زاده معلم دبیرستان تصریح کرد: آیا واقعا این عدل و انصاف است!

افزایش 12 درصدی حقوق توهین به معلمان است/ عدالت کجاست؟

کریمی یکی دیگر از معلمان ابرکوهی بیان کرد: فرهنگیان فقط می خواهند حقوق مادی و معنویشان که چندی است نادیده گرفته شده است، به آنان بازگردد و مسئولین دردهایشان را بشنوند و برای رفع آن اقدام کنند. در شهرستان ابرکوه بیش از 1500 فرهنگی وجود دارد که هیچ گونه تشکیلات منسجم برای آنان در نظر گرفته نشده و حتی امکانات تفریحی، رفاهی و فرهنگی مناسبی نیز برایشان مهیا نیست.

وی افزود: اهمیت ندادند به حقوق مادی و معنوی فرهنگیان و فقط 12 تا 14 درصد افزایش حقوق آنان، موجب تنزل شأن و منزلت و توهین معلمان که یکی از اقشار بسیار سخت کوش و تلاش گر هستند می شود.

کریمی تصریح کرد: نمونه این بی اهمیتی ها نداشتن یک سالن اختصاصی برای فرهنگیان است که همین امروز به خاطر نبود مکان مناسب «همایش نانو» در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد برگزار شد. چرا عدالت رعایت نمی شود؟

خواسته ما رفع تبعیض بین فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه است

سالاری خواه دبیر مقطع دبیرستان نیز خاطر نشان کرد: درخواست ما فقط رفع تبعیض میان سازمان آموزش و پرروش و دیگر سازمان ها می باشد و تنها برای مطالبه حقوق خود تجمع کرده ایم.

وی تاکید کرد: افرادی که همراه با ما سر یک کلاس درس خوانده بودند الان با مدرک دیپلم وارد سازمان هایی شده اند که حقوق شان دو برابر ماست و در حال حاضر هم 50 تا 60 درصد افزایش حقوق داشتند؛ ولی ما با کمترین امکانات و تجهیزات با کسب رتبه بالا در کنکور، ادامه تحصیل داده و با مدرک لیسانس و بالاتر وارد آموزش و پرورش شدیم و... که الان با افزایش 14 درصدی حقوق، تشویق شویم و به اصطلاح عدالت در همه جا رعایت شود.

معلم ابرکوهی اضافه کرد: همه ی این سال ها این مشکلات وجود داشته ولی قشر فرهنگی فقط سکوت کردند و دم نزدند. تا کی خلف وعده؛ تا کی این همه تفاوت را باید تحمل کرد.

گفتنی است فرهنگیان و معلمان ابرکوه تاکید داشتند که این تجمع را به صورت سه روز متوالی ادامه می دهند و حتی دومین گام خود در راستای این اعتراض را، منع فرزندان از رفتن به مدرسه عنوان کردند تا اینکه به خواسته هایشان ترتیب اثر داده شود.

*تجمع جمع کثیری از فرهنگیان جلوی فرمانداری بافق

به گزارش23اسفند بافق پویا، صبح امروز جمع کثیری از فرهنگیان شهرستان با تعطیل نمودند کلاس های درس جلوی فرمانداری بافق تجمع کردند.

فرهنگیان بافقی که به جهت وضعیت نامناسب حقوقی جلوی فرمانداری بافق حضور یافته بودند از فرماندار شهرستان خواستار پیگیری و رساندن صدای فرهنگیان به گوش مقامات استانی و کشوری شدند.

فرماندار شهرستان نیز با حضور در جمع فرهنگیان ضمن دعوت آنها به آرامش، قول داد موضوع را پیگیری و اطلاع رسانی لازم را به مقامات اجرایی انجام دهد.

فرهنگیان سقز درهمبستگی با همکارشان حساب های خود را در بانک توسعه تعاون بستند

به دنبال اقدام شعبه سقزبانک توسعه تعاون مبنی بر گرفتن حکم جلب برای یکی از فرهنگیان و بازداشت وی، معلمان سقز در محکومیت این عمل که آن را بی احترامی به خود و جایگاه فرهنگیان و شهروندان شهر سقز نامیدند،  روز پنج شنبه چهاردهم اسفند ماه، با مراجعه به بانک مذکور خواستار بستن حساب های خود شدند.

لازم به ذکر است که معلم بازداشت شده، ضامن یک فقره تسهیلات بود که سه قسط آخر از سوی وام گیرنده بازپرداخت نشده بود. به گفته این معلم، بانک توسعۀ تعاون تنها یک ساعت قبل از گرفتن حکم جلب وی را از عدم بازپرداخت وام مطلع کرده بود.

فرهنگیان به این نکته اشاره داشتند که با بدهکاران میلیاردی بانکی هم چنین برخوردهایی نمی شود که به خاطر ۴ میلیون تومان وام معوق حکم جلب برای یکی از معلمان خوش نام شهر صادر شده و وی را یک شب به زندان می اندازند.

معلمان در روز پنج شنبه به صورت متناوب با مراحعه به شعبه سقز بانک توسعه تعاون اقدام به بستن حساب های خود کردند.

همچنین در ادامه این حرکت،  با امضای حدود ۳۵۰ نفر از معلمان سقزی، از هیأت های مدیرۀ تعاونی مصرف، تعاونی اعتبار و تعاونی صندوق وام ضروری فرهنگیان درخواست شده است تا در محکومیت و اعتراض به این عمل، حسابهای این تعاونی ها را که همگی مربوط به فرهنگیان است بسته شود.

متن نامه فرهنگیان بدین شرح است.

به نام خدا

به: هیأت مدیرۀ محترم تعاونی های اعتبار، مصرف و صندوق وام ضروری فرهنگیان  شهرستان سقز

با سلام

احتراما اینجانبان امضاءکنندگان ذیل در راستای حفظ شان و کرامت مقام والای معلم، و در اعتراض به برخوردهای شنیع و دور از اخلاق مدیریت بانک توسعه تعاون شهرستان سقز در خدشه دار نمودن جایگاه معلمین این شهرستان، ضمن اقدام به بستن حسابهای شخصی خود در بانک مذکور، از هیآت مدیره محترم تعاونیهای فوق درخواست میکنیم نسبت به بستن حسابهای مرتبط با فعالیتهای خود در بانک یاد شده، اقدام نمایند.

منبع:شارنیوز

تحصن تعدادی از کارکنان بیمارستان امام حسین هشترود

تعدادی از کارکنان و کادر پزشکی بیمارستان امام حسین شهرستان هشترود برای پیگیری معوقه های خود از شبکه بهداشت و درمان در محل این اداره تحصن کردند.

 به گزارش 21اسفندایسنا،رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان هشترود خاطر نشان کرد:علت اصلی پرداخت نشدن معوقات کارکنان،نبود پزشکان متخصص در طول 11 ماه انتهایی سال 91و ابتدای سال 92 میباشد و بیمارستان به علت کاهش ضریب اشغال تخت و کاهش شدید در آمد بیمارستان با یک بحران مواجه گردید و تا به حال این مرکز بهداشتی نتوانسته معوقات کادر بیمارستان را بپردازد.

 دکتر حمید قربانی افخمی خاطر نشان کرد:ما در حال مرتفع کردن این کمبودها بودیم اما به علت ناهماهنگی های پیش آمده از طرف دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت واز طرف دیگر بیمه ها،در بحث تحول نظام سلامت،باز پرداخت پول اسناد بیمه نیمه دوم امسال انجام نگرفت ومتاسفانه در برابر هزینه های بالای بیمارستان نتوانستیم در آمد خود را کسب کنیم.

وی اظهار داشت:به علت اینکه نیمی از کارکنان بیمارستان قرار دادی،طرحی یا کار مشخص هستند و حقوق این کارکنان طبق قوانین از در آمدهای بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی پرداخت میشود عملا پولی برای بیمارستان نمانده که  پول اسناد کارپردازی و معوقات قبلی کارکنان را پرداخت نماید.

 افخمی ادامه داد:در صورت تامین منابع مالی توسط دانشگاه و اختصاص آن به شبکه بهداشت و درمان هشترود 3 ماه اضافه کاری و کارانه کارکنان به صورت علی الحساب پرداخت خواهد شد و مسئولین شبکه پیگیر تامین بدهی های پرسنلی کارکنان هستند.

 کشته وزخمی شدن3کارگرشهرداری کوت عبدالله براثرتصادف

صبح امروز بر اثر برخورد پیکان وانت با کارگران شهرداری در جاده کوت عبدالله یک نفر کشته و ۲نفر مصدوم شده اند

به گزارش23اسفند خوزستان امروز،عضو شورای اسلامی شهر کوت عبدالله گفت: هنگامی این حادثه اتفاق افتاد که کارگران شهرداری مشغول هرس کردن شاخه های درختان اطراف جاده اصلی کوت عبدالله بودندکه ناگهان پیکان وانت با سرعت با این افراد برخورد می کند و متاسفانه یک نفر از این کارگران بعد از رسیدن به بیمارستان فوت و دو نفر دیگر به شدت مجروح شده اند.

براساس این گزارش،از عمده عواملی که باعث این حادثه شده است مشغول بودن کارگران در ساعات شلوغی این مسیر که باید این قبیل کارها در روزهای تعطیل و در ساعت های خلوت جاده انجام بشود دیگر عامل عدم نسب کردن علایم و ابزار کاهش سرعت وسایل نقلیه در آن محل بوده است.

پیش تر سرهنگ سواری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کارون اظهار کرد بود که بیش از ۸۰درصد تصادفات در سطح شهر به دلیل کمبود امکانات به عنوان مثال تابلوها،پل های ععابر پیاده و ساماندهی معابر است و ما در این خصوص مکاتباتی را با شهرداری کوت عبدالله انجام دادیم.

گزارشی درباره مرگ 2کارگر شرکت پیمانکاری برق اهوازدرحین کار

پدر و پسری که هر دو از کارگران شرکت پیمانکاری برق اهواز بودند، در اثر بی‌احتیاطی ناظران ایمنی و رعایت‌نشدن اقدامات احتیاطی از سوی مدیران، به علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند.

این حادثه در حوزه استحفاظی اداره برق منطقه 5 اهواز و ضمن انجام عملیات اورهال رخ داده است و شاهدان می‌گویند در زمان سانحه تمامی مدیران و مسئولان ذی‌ربط در محل انجام عملیات حاضر بوده‌اند.

به گزارش23اسفند آفتاب، پیگیری‌ها حاکی است که پیمانکار، این پدر و پسر که با اداره برق منطقه 5 اهواز قرارداد داشته‌اند، هیچ‌گونه بیمه‌ای را برای کارگران خود در نظر نگرفته است و به همین علت هیچ مبلغی به خانواده جان‌باختگان پرداخت نمی‌شود.

این در حالی است که اطمینان از صحت قراردادها و پوشش بیمه کارگران شرکت‌های پیمانکاری باید از سوی شرکت کارفرما مورد تایید و نظارت قرار گیرد.

درهمین رابطه:

جان باختن 2کارگرپیمانی براثربرق گرفتگی دراهواز

مدیرروابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: دو مامور پیمانکاری برق صبح یکشنبه در اهواز بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش17اسفندایرنا،مقصود حق شناس یکشنبه اظهار کرد: این حادثه در ساعت 9 و 24 دقیقه در منطقه زیتون کارمندی اهواز اتفاق افتاد.

وی افزود: فوت شدگان که از ماموران پیمانکاری برق بودند هنگام کار، براثر برخورد با کابل های فشار قوی دچار برق گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.

جزییات بیشتری از این حادثه در دست نیست.

اخراج 1000کارگر در پروژه ماسه های نفتی کانادا

            شرکت هاسکی انرژی کانادا یکهزار کارگر پیمانی شاغل در پروژه ماسه‌های نفتی این کشور را اخراج کرد.

به گزارش 23اسفندشانا بنقل ازرویترز، ایزی هیوگن، نماینده اتحادیه اشتغال کانادا در ایالت آلبرتا اعلام کرد که شرکت هاسکی انرژی یکهزار کارگر ساختمانی شاغل را در پروژه ماسه‌های نفتی سانرایز در ایالت آلبرتا اخراج کرد.

وی افزود: بسیاری از این کارگران تصور می‌کردند تا فصل تابستان به کار خود ادامه دهند، اما روز چهارشنبه (٢٠ اسفند ماه) از اخراج خود مطلع شدند.

نماینده اتحادیه اشتغال کانادا در ایالت آلبرتا تصریح کرد: کارگران صبح چهارشنبه که در اردوگاه بیدار شدند از جریان اخراج خود آگاهی یافتند؛ قرار بود که این کارگران تا ماههای ژوئن، ژوئیه و اوت مشغول به کار باشند و قرار بود بتدریج در فصل تابستان اخراج شوند بنابراین این اقدام، غیرمنتظره بود.

بر اساس این گزارش، این کارگران از طریق شعبه شرکت سایپم اس‌پی‌ای در کانادا استخدام شده بودند.

با این حال، مل دوال، سخنگوی شرکت هاسکی انرژی، اعلام کرد که دفتر شرکت سایپم واقع در ٦٠ کیلومتری شمال شرق شهر فورت مک‌مورای تعطیل شده است و فعالیت باقیمانده در دفتر این شرکت به وسیله شرکتها و پیمانکاران دیگر اجرا می‌شود.

افت بیش از ٥٠ درصدی قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون سبب کاهش سود شرکتها شده و مجریان پروژه‌ها را بر آن داشته است تا مخارج سرمایه‌ای و پروژه‌های تازه خود را کاهش دهند؛ در پی این رویداد، اخراج کارگران شرکت هاسکی انرژی در میان بزرگترین تعدیل نیروی صورت‌گرفته از سوی شرکتهایی است که در پروژه ماسه‌های نفتی ایالت آلبرتا فعالیت دارند.

در همین باره، شرکت سانکور انرژی در ماه ژانویه اعلام کرد که در نظر دارد یک هزار کارگر و پیمانکار را اخراج کند، این در حالی است که شرکت انگلیسی-هلندی شل حدود ٣٠٠ کارگر را در فعالیتهای اجرایی خود در پروژه ماسه‌های نفتی تعدیل می‌کند.

هاسکی انرژی اعلام کرد که تولید نفت از پروژه ٣,٢ میلیارد دلاری پروژه سانرایز آغاز شده است.

بنا بر این گزارش، شرکت بی‌پی سهامدار دیگر این پروژه است.

بیست وسوم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری24اسفند1393

 

- بیش از 800 کارگر لوله نورد لوله صفا در اعتصاب به سر میبرند

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آبگینه قزوین مقابل استانداری

- اعتصاب کارگران شرکت زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی نار و کنگان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

- کارکنان و کارگران شرکت آب و برق کیش خواستار پرداخت حقوق شدند

-۸۰ کارگر کارخانه آلدابا سه ماه تعویق حقوق به استقبال نوروز می‌روند

- تعطیلی کارخانه‌های آرد گنبد کاووس وبیکاری کارگران

- بیکاری۱۰ هزار کارگر ساختمانی پاکدشت درپی اتمام پروژه‌های مسکن مهر

- تجمع اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی قزوین مقابل استانداری د ر اعتراض به سیاست‌های بانک ملی

- تجمعات اعتراضی24اسفندمعلمان دربرخی ازشهرها:

*دومین روز تجمع فرهنگیان در مقابل استانداری

*تجمع معلمان کرمانشاه مقابل استانداری

- علی رغم وعده ی دولت۳ ماه از معوقات مزدی معلمان پرداخت نشده است

- روایتی از فقرنشینان کیش

- جاده ناایمن باز هم جان یک کارگر سیمان خاش را گرفت

بیش از 800 کارگر لوله نورد لوله صفا در اعتصاب به سر میبرند

اتحادیه آزاد کارگران ایران:  در روز سوم اعتصاب کارگران نورد لوله صفا  تمامی سالنهای تولید که بیش از 800 کارگر را شامل میشود دست از کار کشیدند.

طبق اخبار ارسالی به ا تحادیه آزاد کارگران ایران  کارگران دو سالن RB , ERW نورد لوله صفا که از ظهر روز 20 اسفند ماه  در اعتراض به خلف وعده کارفرما در پرداخت مزد معوقه خود دست از کار کشیده بودند امروز بعد از سه روز اعتصاب کارگران و بی پاسخی مدیریت شرکت سالنهای اسپیرال و پوتینگ وبه یک معنا تمامی سالنهای تولید  نیز به اعتصاب کنندگان پیوست.

کارگران به شدت عصبی و ناراحت هستند و از استانداری و مسئولین دولتی شاکی میباشند  چرا که با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز این کارگران بیش از 4 ماه حقوق و عیدی و پاداش سال 93 را طلبکار میباشند.

کارگران تاکید میکنند تا وصول مطالبتشان به اعتصاب خود ادامه میدهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 اسفند ماه 1393

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آبگینه قزوین مقابل استانداری

بیش از 100 نفر از کارگران شرکت آبگینه در اعتراض به مشکلات یکساله این شرکت در مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش 24اسفند صبح قزوین، شرکت آبگینه طی یکسال گذشته درگیر مشکلات فراوان مالی بوده است و بخش زیادی از حقوق کارکنان آن پرداخت نشده است.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع، گفت: بخشی از کارگران ۶ ماه و برخی دیگر ۱۴ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و این شرکت به هر کارگر حدود ۱۵ میلیون تومان بدهکار است و هنوز عیدی به ما پرداخت نشده است.

وی افزود: رئیس هیئت مدیره شرکت آبگینه(مقسمی) پول‌های کلانی به ارگان‌های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی بدهکار است.

یکی دیگر از کارگران اظهار کرد: مدت زیادی است که رئیس هیئت مدیره را ندیده‌ایم و هرگاه حقوق خود را از مدیر عامل شرکت_که دختر رئیس هیئت مدیره است_ طلب می‌کنیم، پاسخ قانع کننده ‌ای ارائه نمی‌شود.

کارگر دیگری ابراز کرد: ما در این شرکت سه و چهار شیفت ۸ ساعته کار می کردم اما در حال حاضر کار نمی کنیم.

وی اضافه کرد: باوود اینکه کسی در شرکت کار نمی کند اما کوره ها به صورت مداوم روشن هستند و گاز مصرف می شود و کسی از انگیزه چنین کاری را نمی داند.

یک کارگر مطلع که در این جمع حضور داشت، اعلام کرد: مقسمی(رئیس هیئت مدیره) ثروت فراوانی دارد به شکلی که می تواند به راحتی تمام این بدهی ها را تصفیه کند اما چنین کاری را نمی کند.

شرکت آبگینه یک واحد صنعتی بزرگ و برتر در سطح قزوین بوده است اما مدت دو سال است که با معضلات عمده ای مواجه شده است، معضلاتی که علت حقیقی آن کشف نشده است.

Iیکی از کارگران آبگینه گفت: هیچ کدام از مسئولین استانی پاسخگوی مشکلات به وجود آمده نیستند و ادعا می کنند که نمی توانند مقسمی را پیدا کنند اما این کار وظیفه مسئولین استانی است.

وی همچنین اعلام کرد: ۹۰۰ نفر طی نامه ای مراتب اعتراض خود را به رئیس جمهور اعلام کردند و این تیر آخر ما برای حل مشکلات کارگری بود، البته هنوز اتفاقی رقم نخورده است.

اعتصاب کارگران شرکت زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی نار و کنگان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

اسفندماه امسال در حالی در سراشیبی رسیدن به نوروز این روزها خودنمایی می کند که اعتصابات صنفی در استان بخشی از مهمترین رویدادها را در کنار خود مشاهده می کند.

به گزارش 23اسفند سوک، اسفندماه امسال در حالی در سراشیبی رسیدن به نوروز این روزها خودنمایی می کند که اعتصابات صنفی در استان بخشی از مهمترین رویدادها را در کنار خود مشاهده می کند.

بر اساس این گزارش ، پس از تجمع های گسترده معلمان در این ماه و بخشی از کارگران فازهای در دست اجرا در مناطق نفت و گاز جنوب استان خبر می رسد که برای دومین روز متوالی کارگران شرکت زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی نار و کنگان در محل کار خود حاضر نشدند تا تکلیف حقوق و مزایای انها در روزهای نزدیک به نوروز مشخص شود .

کارگران تجمع کننده جلو درب ورودی شرکت اعتراضشان رابرای مطالبات مالی معوق دانسته اند و امیدوارند با ادامه این روند مشکل پرداخت حقوق بهمن ماه و پاداش بهره وری شش ماه اول امسال در کنار رفع تبعیض آمیز حقوق پرسنل قراردادی و رسمی انجام شود.

یادآوری:

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از سه شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که با تولید حدود 235 میلیون متر مکعب گاز در روز نزدیک به 40 درصد از گاز کشور را تولید می نماید. این شرکت دارای پنج منطقه عملیاتی به نام های نار و کنگان ، آغار و دالان ، پارسیان ، سرخون ، گشوی جنوبی  که شامل 9 میدان گازی و 2  میدان نفتی فعال بشرح زیر می باشد .

مناطق آغار، دالان، نار، کنگان، تابناک، سرخون، هما، وراوی و شانول در استانهای فارس ، بوشهر و هرمزگان واقع شده اند. همچنین میدان های نفتی سروستان و سعادت آباد که از سال 1386 توسعه آنها شروع شده بود در زمستان 1391 به بهره برداری رسید و بهره برداری میدان نفتی خشت نیز بزودی شروع خواهد شد . توسعه میدان های  گازی دی و سپیدزاخور در فارس نیز در سال 1388 آغاز گردیده که در آینده نزدیک تولیدی خواهند شد . ستاد زاگرس جنوبی در شیراز بوده و وظیفه مدیریت و برنامه ریزی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، عملیاتی،پشتیبانی، مالی و اداری به مناطق عملیاتی را عهده دار است .

کارکنان و کارگران شرکت آب و برق کیش خواستار پرداخت حقوق شدند

 بیش از ۱۸۰ نفر از تکنیسین ها، کارگران و کارمندان شرکت آب و برق کیش در خصوص کاهش حقوق و عیدی و وضعیت مشکلات مسکن درخواستهایی عنوان کردند.

به گزارش24اسفند مهر، ٥۱ درصد نیروگاه شرکت آب و برق جزیره کیش توسط بخش خصوصی خریداری و اداره می شود و ٤٩ درصد آن نیز متعلق به سازمان منطقه  آزاد کیش است که تنها یک نماینده در شرکت آب و برق دارد.

 برای دومین بار کارکنان این شرکت به دلیل کاهش حقوق و مزایا در مقایسه با کارکنان سازمان منطقه آزاد در محل دفتر مرکزی این شرکت خواسته های خود را به مسئولان مربوطه اعلام کردند.

یکی از خواسته های این افراد پیوستن به کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش است.

۸۰ کارگر کارخانه آلدابا سه ماه تعویق حقوق به استقبال نوروز می‌روند

منابع خبری در کارخانه آلدا از تعویق ۳ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال ۸۰ کارگر این کارخانه به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی ذکر می‌شود، خبر می‌دهند.

به گزارش24اسفندایلنا،کارگران گفته‌اند کارفرمای کارخانه آلدا واقع در دامغان که در زمینه تولید یراق آلات خطوط انتقال نیرو و دکل‌های فشار قوی برق فعالیت دارد، از آذر ماه سال جاری حقوق و عیدی ۸۰ کارگر شاغل در کارخانه را پرداخت نکرده است.

به گفته آنان، به غیر از سه ماه تعویق مزدی، دست کم ۵ ماه است که حق بیمه ۸۰ کارگر این واحد تولیدی به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و کارگران نگرانند که در آستانه سال نو، کارفرما بخشی از مطالبات معوقه و عیدی آن‌ها را نپردازد.

کارگران می‌گویند؛ عدم پرداخت مطالبات معوقه از سوی خریدارانی همانند وزارت نیرو و سایر ارگانهای دولتی و خصوصی باعث شده که این کارخانه توان مالی خود را از دست دهد و دچار کمبود منابع مالی شود.

به گفته کارگران بخشی از مطالبات کارخانه آلدا مربوط به وزارت نیرو می‌شود، که اگر به موقع پرداخت شود  مشکل پرداخت حقوق ۸۰ کارگران مرتفع خواهد شد.

تعطیلی کارخانه‌های آرد گنبد کاووس وبیکاری کارگران

خبرگزاری مجلس بتاریخ24اسفند طی گزارشی ازتعطیلی کارخانه‌های آرد گنبد کاووس به علت انتقال عمده گندم تولیدی منطقه به سایر استان‌هاوبیکاری بسیاری ازکارگران،خبرداد.

براساس این گزارش،شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان به عنوان یکی از منطقه‌های ارزشمند در تولید گندم به لحاظ مقدار تولید و کیفیت و وجود کارخانه‌های آرد مطرح است اما متاسفانه بخش عمده‌ای از گندم تولید شده در این منطقه به سایر استان‌ها انتقال می‌یابد.

به همین علت در حال حاضر کارخانه‌های آرد گنبد کاووس تقریبا راکد و تعطیل شده و بسیاری از کارگران بیکار شده‌اند.

 بیکاری۱۰ هزار کارگر ساختمانی پاکدشت درپی اتمام پروژه‌های مسکن مهر

ایلنا طی گزارشی بتاریخ24اسفند از بیکاری۱۰ هزار کارگر ساختمانی پاکدشت درپی اتمام پروژه‌های مسکن مهر،خبرداد.

 برپایه این گزارش،در شهرستان پاکدشت بیش از ۱۰ هزار نفر کارگر ساختمانی روز مزد فعالیت می‌کنند که از مهر ماه سال جاری به دلیل آنکه کاری از سوی پیمانکاران ساختمانی به آنان پیشنهاد نمی‌شود بیکار شده‌اند.

بخش زیادی از کارگران بیکار ساختمانی پیش از این در پروژه‌های مسکن مهر کار می‌کردند وبا اتمام تدریجی طرح مسکن مهر، ۱۱ هزار واحدی «پارکین»، هزار ۶۰۰ واحدی «بلوار سپاه» و هزار و ۸۰۰ واحدی «فیرون آباد» پاکدشت به افزایش تعداد کارگران ساختمانی بیکار افزوده شد.

تجمع اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی قزوین مقابل استانداری د ر اعتراض به سیاست‌های بانک ملی

صبح روز یکشنبه اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی با حضور مقابل استانداری قزوین، در اعتراض به سیاست‌های بانک ملی درخصوص وام پرداختی به این تعاونی تجمع کردند.

به گزارش 24اسفند صبح قزوین، اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی قزوین، صبح روز یکشنبه با حضور مقابل استانداری قزوین، در اعتراض به سیاست‌های بانک ملی درخصوص وام پرداختی به این تعاونی تجمع کردند.

خانومی به نمایندگی از اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی گفت: بنده به نمایندگی از ۸۱۶ نفر از اعضای تعاونی مسکن تامین اجتماعی در این حل تجمع کرده‌ایم تا اعتراض خود را نسبت به میزان بهره‌های بانکی به گوش مسئولین اجرایی استان برسانیم.

وی در تشریح مشکلات خود در خصوص میزان بهره بانکی، عنوان کرد: سال ۸۶ تعاونی مسکن تامین اجتماعی، وامی مشارکتی را از بانک دریافت کرده است که اعضای تعاونی از این جریان بی اطلاع بوده‌اند.

این خانم ادامه داد: اکنون پس از گذشت ۸ سال از پرداخت وام به تعاونی، بانک قصد دارد که این مبلغ وام را با سود و جریمه بسیار بالایی بدون در نظر گرفتن حکم شرعی آن که اکثر مراجع تقلید آن را حرام اعلام کرده‌اند از اعضای دریافت کند.

وی افزود: با محاسبات انجام شده میزان وام اختصاص یافته به هر عضو ملبغ ۲۴ میلیون تومان است اما بانک مصر است تا از هر عضو تعاونی مبلغ ۸۶ میلیون تومان دریافت کند که به صورت میانگین هر عضو ماهیانه مبلغ ۸۸۰ هزارتومان باید به بانک قسط پرداخت کنند که این میزان حتی از حقوق ماهیانه برخی کارمندان نیز بیشتر است.

این خانم با حالتی معترض عنوان کرد: مسئولین بانک و تعاونی باید ۸ سال گذشته قضیه دریافت وام را به اعضای تعاونی اعلام می کردند تا از همان زمان پرداخت قسط توسط اعضا آغاز می شد اما الان پس از گذشت ۸ سال پرداخت این بدهی با افزایش چندین برابری برای اعضا بسیار زیاد و غیر ممکن است.

وی بازپرداخت ۸۶ میلیونی وام را به جای ۲۴ میلیون بسیار ناعادلانه خواند و ادامه داد: پنهان‌سازی دریافت وام از اعضای تعاونی نشان دهنده مسائل پشت پرده‌ای است که در حال حاضر تاوان این مسائل را اعضا با بازپرداخت چندین برابری وام باید پس بدهند.

این معترض با نگرانی بیان کرد: بانک بازپرداخت ۱۲ ساله را با افزایش مبلغ ۱۰۰ میلیون به جای ۸۶ میلیون تومانی را در پاسخ به شکایت و گلایه اعضای تعاونی، به آن‌ها پیشنهاد می دهد، با این شرایط درست است که مبلغ تقسیط ماهیانه کم می شود اما بازپرداخت سالیانه طولانی‌تر و کل مبلغ نیز افزایش خواهد داشت که این شرایط نیز برای اعضای تعاونی بسیار دشوار است.

Iاین خانم افزود: اعضای تعاونی تامین اجتماعی برای حل مسکل خود به ریاست بانک ملی مرکزی ولیعصر مراجعه کردند که وی در جواب معترضین گفتند اعضای تعاونی یا باید مبلغ در نظر گرفته شده را به صورت نقدی و یا به صورت تقسیطی و با بهره بالاتری پرداخت کنند.

وی با نگرانی ادامه داد: اگر اعضای تعاونی بدهی بانک را پرداخت نکنند خانه خود را از دست خواهند داد و امکان پرداخت بدهی با این میزان بهره و سود با توجه به میزان حقوق کارمندان برای اعضا امکان پذیر نخواهد بود و در این ماجرا اجرای هر دو راه حل تماما به نفع بانک خواهد بود.

یکی دیگر از اعضای این تعاونی که در جهت پیگیری مشکلات خود و اعضای دیگر تعاونی در مقابل استانداری حضور یافته بود، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۱۶ واحد برای اعضای تعاونی در حال ساخت است که با بدقولی‌های مسئولین تعاونی، تحویل واحدها تا ۲ سال دیگر نیز به تعویل افتاده است.

آقای ۴۰ ساله‌ای که در این تجمع حضور داشت نیز، عنوان کرد: هیئت مدیره تعاونی همکاری لازم را با اعضا خود نداشته و در انجام وظایف خود کوتاهی می کند و هر سال قول سال بعد را برای تحویل منازل به اعضا می دهند.

وی در ادامه سخنانش با حالتی مضطرب و نگران، گفت: متاسفانه هیئت مدیره هیچگونه تعهدی به مصوباتی که در مجمع و جلسات هیئت مدیره مصوب می شود را ندارند.

یکی دیگر از عضو تعاونی تامین اجتماعی تشریح کرد: برای پیگیری مشکل به وجود آمده به اداره کار و تعاون نیز مراجعه کرده‌ایم اما پاسخی که مسائل به وجود آمده را حل نماید دریافت نکردیم.

آقای مسنی که عضو این تعاونی است که با ابراز نگرانی گفت: پروژه ساخت خانه برای اعضای تعاونی از سال ۸۱ شروع شده است و تاکنون که پایان سال ۹۳ است هنوز واحدهای مذکور به خریداران آن تحویل داده نشده که با این اوضاع همچنان از اعضا درخواست واریز پول کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر وام ۲۴ میلیونی که برای واحدها مذکوز در نظر گرفته شده است هر یک از اعضای تاکنون بیش از ۵۵ میلیون تومان به حساب تعاونی واریز شده است.

یکی دیگر از معترضین با استناد به قوانین شرعی مشارکت در بانک‌ها، اظهار کرد: مشارکت در سود و زیان مشارکت از شروط مهم و شرعی در عقود اسلامی است اما چگونه و برپایه کدام قانون بان می تواند پس از ۸ سال تمام زیان خود را از اعضای تعاونی که از همه جا بی خبر می باشند، مطالبه کند.

این آقا در ادامه سخنانش عنوان کرد: بر اینگونه مطالبه‌گری بانک که تنها به دنبال دریافت سود مشارکت است فقط می توان نام نزول و ربا را گذاشت چراکه اگر ۸ سال پیش اعضای تعاونی از وامی که بانک پرداخت کرده است مطلع بودند حتما تا کنون اقساط آن را پرداخت می کردند و اوضاع بدین گونه پیچیده و سخت نمی شد.

یکی دیگر از اعضای معترض تعاونی، ضمن بیان اینکه مسئولین بانکی در پاسخ به مشکلات ما تنها با الفاظ بازی می کنند، گفت: ما باید بابت منزلی که هنوز تحویل نگرفته‌ایم و اصلا هم مشخص نیست چه زمانی آماده خواهد شد، به بانک جریمه پرداخت کنیم و مسئولین بانک نیز برای توجیه تقاضای خود، هزینه دریافتی را سود مشارکت می نامند.

یکی دیگر از معترضین ضمن اشاره به اینکه قراردادشان ۱۶ ساله بوده است، بیان کرد: ما تازه پس از گذشت ۸ سال متوجه شده‌ایم که وام گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد از وام قبل از اسکلت‌بندی ساختمان‌ها توسط بانک واریز شده است و این قضیه نشان‌دهنده این است که این وام به اعضا پرداخت نشده است بلکه به هئیت مدیره تعلق گرفته است زیرا این وام قبل از انجام عملیات عمرانی پرداخت شده است.

یکی دیگر از اعضای تعاونی بیان کرد: انجام کار ساخت و ساز به مدت ۸ سال به تعویق افتاده بود و تنها ۲ سال است که مجددا کار عمرانی ساخت واحدهای مسکونی آغاز شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در جلسه‌ای که چند سال گذشته در مسجد خمینی و با حضور اعضا برگزار شد مصوب شد تا واحدهای مسکونی تا سال ۹۰ به اعضای تعاونی تحویل داده شود اما مفاد این مصوبه تاکنون محقق نشده است و علت این تاخیر نیز تاکنون توضیح داده نشده است.

این آقا با اشاره به درخواست اعضای تعاونی، گفت: تحویل منازل و عدم پرداخت سود کلان بانکی از خواسته‌های مهم اعضای تعاونی تامین اجتماعی است.

آقای تقریبا ۵۰ ساله‌ای که در میان معترضین حضور دارد، عنوان کرد: امسال در محل اجرای پروژه پلاکاردی جهت تعیین طبقات و تخصیص واحد نصب کردند اما پس از ۴ روز پلاکارد را جمع کردند و هنوز هم مشخص نیست که واحدهای مسکونی قرار است چه زمانی تحویل داده شود.

یکی دیگر از معترضین از حضور مسئولین ناکارآمد گذشته و رفت و آمد آن‌ها در هیئت مدیره اعلام نارضایتی کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی اعضای تعاونی نداشتن قرارداد است و هر زمان که این قرارداد را مطالبه می کنیم آن‌ها طفره می روند.

وی با بیان اینکه مسئله مسکن فوریتی مهم در دولت است، ادامه داد: مسکن فوریتی است که تمام دلتمردان باید در جهت تحقق این نیاز تلاش کنند اما متاسفانه تاکنون دولت هیچگونه حمایتی از این تعاونی نکرده است و تمام منابع مالی توسط بازنشستگان تامین شده است.

یکی دیگر از اعضای تعاونی با حالتی مستعصل و بیان اینکه هیچگونه قراردادی بابت ۵۷ میلیون

تومانی که به تعاونی پرداخت نکرده‌ام، بیان کرد: بنده ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان بابت وامی که برای پرداخت هزینه‌های این واحدهای مسکونی دریافت کرده‌ام پرداخت می کنم و واقعا دیگر نمی توانم ۸۸۰ هزار تومان دیگر نیز پرداخت کنم زیرا حتی به این میزان هم حقوق نمی گیرم.

تجمعات اعتراضی24اسفندمعلمان دربرخی ازشهرها:

*دومین روز تجمع فرهنگیان در مقابل استانداری

برای دومین روز متوالی معلمان استان چهارمحال و بختیاری مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت نامطلوب رفاهی و معیشتی خود شدند.

 به گزارش 24اسفند ایسنا، جمعی از معلمان استان امروز، یکشنبه(24 اسفند) در اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و عدم همسان‌سازی حقوقشان با حقوق سایر کامندان دولت بار دیگر مقابل استانداری تجمع کردند.

شرکت کنندگان دراین اجتماع اعتراضی، اجرای قانون هماهنگ پرداخت حقوق و رفع تبعیض بین کارکنان دولت، اصلاح احکام کارگزینی، پرداخت حق مسکن و لباس، اصلاح سیستم بیمه و پرداخت حق بازنشستگی معلمان را خواستار شدند.

آنان با تاکید بر لزوم رفع تبعیض‌های درآمدی بین این قشر و دیگر کارکنان دولت، تامین مطالبات صنفی و یکسان سازی این مطالبات را ضروری دانستند.

 به گفته آنان، با وجود نقش بی‌بدیل فرهنگیان در تربیت جامعه دریافت حقوق و دستمزد کمتر از دیگر کارمندان دولت شأن معلمان را زیر سوال برده است.

 براساس این گزارش،اجرای نظام گروه‌بندی برای فرهنگیان(تقسیم بندی معلمان به معلم یار، دانشیار و استادیار و ایجاد تفاوت در حقوق و مزایای آنان)، رعایت عدالت میان کارکنان دولت، برابری و رفع تبعیض دستمزد و بهبود شرایط معیشتی معلمان و سامان دادن به شرایط بد آموزشی برخی مدارس از مهم‌ترین خواسته‌های فرهنگیان گزارش شده است .

*تجمع معلمان کرمانشاه مقابل استانداری

جمعی از معلمان کرمانشاه روز یکشنبه خواستار حل مشکلات صنفی و معیشتی خود شدند.

به گزارش 24اسفندایرنا،این معلمان که در مقابل استانداری کرمانشاه حاضر شده بودند، خواستار ارتقا جایگاه و منزلت شغلی خود شدند و بر دریافت حق مسکن، ایاب و ذهاب و ایجاد بانک ویژه فرهنگیان تاکید کردند.

معلمین همچنین شفاف کردن صندوق ذخیره فرهنگیان و واگذاری آن به دست نمایندگان آنها و فراهم کردن تسهیلات رفاهی شامل انواع بیمه های کارآمد، وامهای بانکی کم بهره و پرداخت بموقع پاداش بازنشستگان را خواستار شدند.

در پایان این اجتماع آرام فرهنگیان کرمانشاه خواسته های خود را در قالب یک بیانیه برای مسوولان ارسال کردند.

علی رغم وعده ی دولت۳ ماه از معوقات مزدی معلمان پرداخت نشده است

در کمتر از یک هفته به پایان سال، هنوزمعوقات حقوقی ۶ ماه گذشته معلمان به طور کامل پرداخت نشده است.

 به گزارش24اسفندایلنا،محمد رضا نیک‌نژاد، کنشگر صنفی جامعه معلمان با بیان این مطلب گفت: علی رغم وعدهٔ وزیر مبنی بر پرداخت معوقات ۶ ماههٔ معلمان تا پایان سال، تنها معوقات حقوقی ۳ماه از ۶ماه واریز شده و با اینکه کمتر از یک هفته به پایان سال مانده است هنوز تکلیف سه ماهی که پرداخت نشده مشخص نیست.

به گفتهٔ نیک نژاد، اگر قرار باشد پرداخت و تسویه حسابی صورت بگیرد تا قبل از پایان سال باید انجام شود و نباید به سال آینده موکول شود.

عضو کانون صنفی معلمان در ارتباط با جزئیات این معوقات گفت: آنچه به عنوان معوقات حقوقی از آن اسم می‌بریم علاوه بر اضافه تدریس، در برخی از موارد از سال گذشته باقی مانده است مانند حقوق مربوط به مراقب امتحان و تصحیح اوراق امتحانی که هنوز تسویه نشده است.

به گفتهٔ نیک‌نژاد، تسویهٔ این مبالغ نیاز به اختصاص بودجهٔ بالایی ندارد اما مشخص نیست چرا در پرداخت همین میزان کم هم کوتاهی صورت می‌گیرد.

نیک‌نژاد ضمن انتقاد از عدم پرداخت به موقع اضافه کاری و مطالبات صنفی معلمان گفت: چرا کارمندان سایر وزارتخانه‌ها و ادارات باید هر ماه اضافه کاری روی فیش حقوقیشان درج شود اما در مورد معلمان همیشه ما با تاخیر چند ماهه در پرداخت‌ها مواجه‌ایم.

این کنشگر صنفی معلمان در خصوص ادامه یافتن اعتراضات معلمان در روزهای اخیر هم گفت: بی‌توجهی به شرایط معیشتی معلمان باعث شده موج اعتراضات خاموش نشود و هرازگاهی می‌شنویم با کوچک‌ترین فراخوانی، گروه عظیمی از معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع می‌کنند و خواسته‌های صنفیشان را طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه پیگیری‌های انجام شده در خصوص مطالباتی چون افزایش فوق العاده شغل و اختصاص بودجه مناسب برای آموزش و پرورش هنوز به نتیجه نرسیده است و دولت هم هنوز نتوانسته در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد. در حال حاضر تنها موردی که روی اجرایی شدن آن تاکید می‌کنند طرح رتبه بندی معلمان است که به غلط بزرگ نمایی شده است.

نیک‌نژاد در ارتباط با جزییات طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح صرفا برای تحت الشعاع قرار دادن اعتراضات صنفی معلمان به اجرا نشدن طرح‌هایی چون افزایش فوق العاده شغل کارکنان دولت است. تبعیض‌هایی که در پی اجرای این طرح بین کادر آموزشی و کارمندان وزارت خانه اعمال شده، آنقدر زیاد است که تا به نتیجهٔ مطلوب نرسد نمی‌تواند از شدت اعتراضات کم کند.

وی ادامه داد: طرح رتبه بندی در دولت دهم مطرح شد اما در مجلس رای نیاورد. بعد از آن مجددا لایحهٔ آن در دولت یازدهم مطرح شد و در حال حاضر هم مورد انتقاد جدی معلمان است. بر اساس این طرح، قرار است معلمین به چهار سطح تقسیم بندی شوند برای مثال گفته‌اند بر اساس این طرح، کسانی که به رتبه یک در طرح رتبه بندی برسند به میزان ۷۰ درصد از افزایش فوق العاده شغل برخوردار می‌شوند. برای معلمی با ۲۳ سال سابقهٔ کار که در حکمش فوق العاده شغل را ۹۶هزار تومان درج کرده‌اند، در چنین شرایطی اضافه شدن ۷۰ درصد به این میزان فوق العاده شغل رقم قابل توجهی را شامل نمی‌شود که اینقدر روی آن مانور می‌دهند.

نیک نژاد در پایان اضافه کرد: به عقیدهٔ ما، رتبه بندی موقعی موثر است که حداقل حقوق مناسبی نسبت به خط فقر وجود داشته باشد. یعنی یک پایهٔ حقوقی به عنوان کف دستمزد وجود داشته باشد که معلم برای تامین مخارج زندگی‌اش نیاز به شغل دوم و سوم نداشته باشد.

روایتی از فقرنشینان کیش

کیش در حالی یکی از مناطق گردشگری ایران محسوب می شود و ثروت سرشاری از ناحیه آن کسب می‌کند که باور کردن اینکه هنوز در این جزیره مناطقی هستند که مردم آنها در فقر مطلق زندگی می‌کنند را غیرممکن می کند.

به گزارش 24اسفندمهر، اینجا کیش است؛ جزیره ای که وقتی نام آن را می شنوید، به یاد ساختمان و هتل‌های لوکس، اتومبیل‌های گران قیمت، پاساژهایی با مارک‌ها و برندهای خارجی و غیره می‌افتید، اما در کنار این سیمای زیبای کیش، مناطقی هم هست که فقر در آنها بیداد می‌کند و باور پذیر کردن اینکه در این جزیره با این ثروت سرشار برخی‌ها با حداقل‌ها زندگی می کنند، غیرممکن است.

اما با این همه پول‌هایی که به این جزیره سرازیر می شود و گردش مالی بسیار بالای این منطقه، مناطقی در این جزیره است که در بخش‌هایی از این جزیره، فقر بیداد می کند و مردم از کمترین امکانات و خدمات بهره مند هستند. مشاهده ماشین های خارجی و گران قیمت و آنچنانی در خیابان‌های مناطق اصلی این جزیره تفرح می کنند، هیچ این نکته را که در این جزیره افرادی هستند که در فقر مطلق زندگی می کنند را غیرقابل باور می کند، در حالی که با این ثروت سرشاری که راهی این جزیره می شود، وجود فقر بی معنا و ابهام برانگیز است؟

جزیره کیش یا همان مروارید خلیج فارس از پرطرفدارترین مناطق توریستی است که هتل‌ها و ساحل مرجانی اش در نگاه اول به ذهن متبادر می شود اما ساکنان بومی این جزیره در وضعیتی متفاوت زندگی می کنند.

جاده ناایمن باز هم جان یک کارگر سیمان خاش را گرفت

یکی از کارگران سیمان خاش روز جمعه در مسیر کارخانه به شهر خاش بر اثر تصادف با یک دستگاه مینی بوس سرویس کارگران این کارخانه کشته شد.

به گزارش24اسفند ایلنا، این حادثه شامگاه روز جمعه (۲۲ اسفند ماه) ساعت ۱۹ شب زمانی رخ داد که یکی از کارگران شیفت صبح این واحد، به نام «غلام رضا آزادی» که با خودروی شخصی خود قصد بازگشت به خانه را داشت در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر خاش با یک دستگاه مینی بوس سرویس کارخانه سیمان خاش تصادف کرد.

یکی از کارگران سیمان خاش در این باره گفت: کم عرض بودن جاده، نبود خط کشی و نداشتن علائم هشدار دهنده عامل وقوع این حادثه بوده است.

او افزود: حدود سه ماه پیش هم یکی دیگر از کارگران به نام «حسن میربلوچ» بر اثر سانحه رانندگی در این جاده جان باخت.

به گفته این کارگر، از سال ۷۴ که کارخانه سیمان خاش در این منطقه مورد بهره برداری قرار گرفته است این جاده که محل عبور و مرور انواع کامیونهای حمل بار است ترمیمی نشده و فاقد ایمنی است.

وی با بیان این‌ که ۱۵ کیلومتر مسیر دسترسی به کارخانه سیمان خاش نقطه حادثه‌خیز و مرگ‌بار منطقه است و هر روز جان بیش از ۴۰۰ کارگر این کارخانه در مسیر رفت و آمد تهدید می‌شود، تصریح کرد: هر چند ماه یک بار کارگران در هنگام رفت و برگشت به کارخانه بر اثر تصادف با یک خودروی گذری، مصدوم و یا جان خود را از دست می‌دهند.

این کارگر شاغل در کارخانه سیمان خاش با بیان اینکه آقای آزادی در آستانه بازنشستگی بود اظهار داشت: او از کارگران با تجربه کارخانه بود که بیش از ۱۹ سال سابقه کار داشت.

به گفته وی کارگران درباره ایمنی مسیر کارخانه را بار‌ها به صورت کتبی و شفاهی به گوش مسئولان رسانده‌اند اما بی‌توجه‌ای به این موضوع باعث می‌شود تا جان کارگران مورد تهدید قرار بگیرد.

بیست وچهارم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری25اسفند1393

- حداقل دستمزد سال1394کارگران 712413 تعیین شد!

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تصویب مزد 712 هزار تومانی:

  پیش بسوی اعتراضات متحدانه و سراسری برای رهائی از ستم معیشتی

- تجمع کارگران نساجی کاشان مقابل ساختمان تامین اجتماعی

-200کارگرکارخانه کاشی کرد کرمانشاه اخراج شدند

- بیکاری300کارگربدنبال تعطیلی شرکت حفاری شمال بهشهر در سالروز تاسیسش

- فرهنگیان رفسنجان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود مقابل فرمانداری تجمع کردند

- اهالی روستای شموس در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

- مرگ 407کارگربراثر حوادث کارطی 11ماه دراستان تهران

- کولبری ٢٤ ساله با گلوله هنگ مرزی مریوان کشته شد

حداقل دستمزد سال1394کارگران 712413 تعیین شد!

اخباروگزارشات کارگری – 25اسفند1393:نمایش امسال شورای عالی کار باشرکت نمایندگان دولت،کارفرمایان خصوصی وعوامل کارگری حکومت بپایان رسید.

همچون سال های گذشته تصمیم ازپیش گرفته شده دولت یازدهم مبنی برافزایش17 درصدی حداقل دستمزدسال94کارگران اعلام شد.

همانطوریکه پیش بینی می شد نمایندگان تشکل های وابسته حکومتی علیرغم شاخ وشونه کشیدن ها باهدف خاک پاشیدن به چشم کارگران با تصمیم دولت موافقت کردند.

امسال بازهم روسیاهی برای آنهایی که به نمایندگان تشکل های قلابی کارگری امید بسته بودند برجا ماند.

با افزایش 17درصدی رقم 103513به حداقل حقوق سال 93کارگران608900تومان حداقل حقوق سال 94کارگران 712413 تعیین شد.

بیست وپنجم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تصویب مزد 712 هزار تومانی:

  پیش بسوی اعتراضات متحدانه و سراسری برای رهائی از ستم معیشتی

همانطور که پیش بینی می شد نماینده های دست ساز کارگری همراه با دولت تدبیر و امید سرمایه داران ، پس از چندین هفته تبلیغات پر سر و صدا و لاف زنی های عوامفریبانه در تامین معیشت کارگران که تحت فشار اعتراضات کارگری صورت گرفت، نهایتا تصمیم خود مبنی بر تحمیل فقر و فلاکت روز افزون بر میلیونها خانواده کارگری را اعلام کردند.

اکنون دیگر همه چیز روشن است و سناریوی دولت تدبیر و امید سرمایه داران و تشکلها و نهادهای دست ساز کارگری برای تحمیل مزدی خفت بار بر طبقه کارگر ایران به پایان رسیده است. این سناریوی ننگین در مقابل چشمان ما کارگران با اعلام سبد هزینه بیش از سه میلیون تومانی توسط نهادهای دست ساز کارگری از حدود سه ماه پیش کلید خورد و سپس با تبلیغات پر سر و صدا حول  ایستادگی نماینده های به اصطلاح کارگری در شورایعالی کار  برای افزایش حداقل مزد به میزان 34 درصد ادامه پیدا کرد و  نهایتا در چند روز گذشته با کف زدن برای خود فروختگانی به نام نماینده های کارگری در شورایعالی کار و ستایش از شجاعت آنان بدلیل مقاومت جهت افزایش حداقل مزد به میزان 25 درصد به اوج خود رسید و نهایتا با امضای آنان بر پای حداقل مزدی خفت بار، با صوت شادمانی و تبریک مشمئز کننده وزیر کار به کارگران در حالی به پایان رسید که حکم زندان به جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری افزایش مزد و نماینده های سازش ناپذیر کارگران، به آنان ابلاغ شد.

تصویب افزایش حداقل مزد به میزان 17 درصد، آنهم در آخرین روزهای سال که عملا امکان هیچ اعتراضی از سوی کارگران وجود ندارد، اگر برای تصویب کنندگان چنین مزد خفت باری به معنای پایانی مسرت بخش و قابل تبریک و استثنائی بود، برای ما کارگران نمیتواند معنایی چیزی جز تحمیل فقر و گرسنگی مطلق و تشدید مبارزه ای سراسری و متحدانه برای داغ کردن زمین بر زیر پای چپاولگران دسترنج مان داشته باشد.

دولت تدبیر و امید سرمایه داران، با نادیده گرفتن مبارزات ما کارگران در طول سه سال گذشته برای پایان دادن به ستم معیشتی که با طومار چهل هزار نفری آغاز و امسال با تجمعات معلمان و کارگران در مقابل مجلس و وزارت کار و اعتراضات کارگران صنایع خودرو سازی و برخی دیگر از کارخانه ها وارد مرحله تعرضی تری شد، بیش از پیش این واقعیت محرز را در مقابل ما کارگران قرار داد که هیچ چیزی جز اعتراضات زیر و رو کننده میلیونی و سراسری نمیتواند چاره ی ما کارگران برای برخورداری از یک زندگی انسانی باشد.

اینان ما کارگران را با حقیرترین موجودات نیز اشتباه گرفته اند، به همین دلیل نیز چشم در چشم ما، خود سبد هزینه زندگی را بالای سه میلیون تومان و سطح معیشت  میلیونها خانواده کارگری را زیر سه برابر خط فقر  اعلام میکنند و آنوقت  در کمال بی شرمی  تصویب حداقل مزد 712 هزار تومانی را که کفاف خرج توی جیبی فرزندانشان را نیز نمی دهد به ما تبریک میگویند. تبریک چنین مزد خفت باری از سوی وزیر کار یک دهن کجی  وقیحانه به میلیونها خانواده کارگری است که به یقین  با سیل خروشان اعتراضات ما کارگران و معلمان در سال آینده پاسخ خواهد گرفت.

پیش بسوی اعتراضات سراسری و متحدانه برای رهائی از ستم معیشتی

همبسته تر باد مبارزات کارگران و معلمان ایران برای افزایش مزد

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 25 اسفند ماه 1393

تجمع کارگران نساجی کاشان مقابل ساختمان تامین اجتماعی

حدود ۵۰ نفر از کارگران کارخانه نساجی کاشان، صبح امروز در اعتراض به آنچه سخت‌گیری‌های تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد کارگران این واحد صنعتی می‌خواندند، مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند.

به گزارش 25اسفندایلنا ، بخش قابل توجهی از کارگران این واحد تولیدی به دلیل سخت‌گیری‌های سازمان تامین اجتماعی نمی‌توانند از بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

کارگران  معترض در تشریح مشکلاتشان گفتند؛ پس از تعطیلی نساجی کاشان در سالهای ۸۳ و ۹۰ کارگران در دو مرحله برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شدند اما امروز که بخش قابل توجهی از این کارگران مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور شده‌اند، تامین اجتماعی دوران مقرری بگیری بیمه بیکاری آن‌ها را با سوابق سخت وزیان آور محاسبه نمی‌کند.

به گفته آنان، این در حالیست که در زمان مقرری بگیری کارگران نساجی کاشان، ایام بیکاری با قانون مشاغل سخت و زیان آور محاسبه می‌شد اما تامین اجتماعی امروز ازاین قانون پیروی نمی‌کند.

به گفته کارگران معطل ماندن درخواست بازنشستگی کارگران نساجی کاشان درحالی ادامه دارد که تامین اجتماعی ۱۰۰ میلیارد تومان از اراضی این کارخانه را به بهانه دریافت مطالبات معوقه‌اش مصادره کرده است.

 همچنین منابع خبری از تعویق حدود ۵۲ ماه از مطالبات کارگران نساجی کاشان خبر می‌دهند. این کارگران در سال جاری بیش از ۵ ماه حقوق از کارفرما طلب دارند. همچنین عیدی پایان سال کارگران نیز به صورت علی الحساب ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

200کارگرکارخانه کاشی کرد کرمانشاه اخراج شدند

روز23اسفند 200کارگرکارخانه کاشی کرد کرمانشاه اخراج شدند.

به گزارش24اسفند پاک پرس، بنقل ازیک منبع آگاه،روز 23اسفند با اخراج200 کارگر کاشی کرد ، دستگاه های تولیدی کارخانه نیز خاموش شد.

شرکت کاشی کرد تولید کننده کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی می باشد و در تاریخچه آن ذکر شده که گروه صنعتی کُرد در سال 1362 با هدف تولید باکیفیت انواع چینی بهداشتی تاسیس شد و طی مدت کوتاهی به جایگاه بزرگترین تولیدکننده انواع چینی‌آلات بهداشتی در ایران رسیده است و در حال حاضر گروه کُرد امکان تولید بیش از 5/1 میلیون محصول در سال را داراست.

شرکت کاشی کُرد به عنوان یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه گروه کُرد در سال 1379 تاسیس و با بکارگیری نیروهای بومی استان و تحت نظر تکنسینهای شرکت ساکمی ایتالیا، تولید انواع کاشی لعاب‌دار قابل استفاده در کف و دیوار را آغاز کرد.

توجه گروه کُرد به برآورده‌سازی نیاز مشتریان به صورت شایسته، موجب گردیده تا علاوه بر استقبال از محصولات کُرد در ایران، این محصولات به کشورهای متعددی در قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا نیز صادر شود.

بیکاری300کارگربدنبال تعطیلی شرکت حفاری شمال بهشهر در سالروز تاسیسش

روز24اسفند،مدیران شرکت حفاری شمال با خداحافاظی جدی از کارکنان خود تعطیلی این شرکت را رسما اعلام کردند.

به گزارش24اسفند خط امید،یک منبع آگاه از خداحافظی جدی شرکت حفاری شمال بهشهر با پرسنل و کارگران خود خبر داد و افزود: متاسفانه در جلسه ای که امروز با حضور پرسنل و کارکنان شرکت حفاری شمال برگزار شد، رسما تعطیلی این شرکت اعلام شد.

 وی افزود: در سالروزتاسیس شرکت حفاری شمال به پرسنل و کارگران این شرکت گفته شد که از ابتدای فروردن سال 94 هیچ یک از کارکنان درشرکت حاضر نشوند، و در صورتیکه تا پایان فروردین ماه مشکلات مالی شرکت حل نشود باید برای خود به دنبال کار دیگری باشند.

 بنابهمین گزارش، اوایل دی‌ماه سال جاری شرکت حفاری شمال در بهشهر حدود 300 نفر از کارکنان خود را اخراج کرد که دلیل این اخراج مشکلات مالی شرکت مطرح شد .پس ازمدتی این کارگران دوباره کار خود بازگشتند.

اما طی ابلاغیه ای این شرکت روز24اسفند در جلسه‌ای رسما تعطیلی شرکت حفاری شمال را اعلام کرد.

فرهنگیان رفسنجان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود مقابل فرمانداری تجمع کردند

جمعی از فرهنگیان رفسنجان با حضور در مقابل فرمانداری، به وضعیت معیشتی شان اعتراض کردند.

به گزارش 24اسفند“خانه خشتی”، صبح امروز جمعی از فرهنگیان رفسنجان با حضور در مقابل فرمانداری، به وضعیت معیشتی شان اعتراض کردند.

حضار در نامه ای به حمید ملانوری فرماندار رفسنجان، بیان داشتند: بسیار مایه تأسف است ما که روزگاری بر تخته سیاه از ارزش معنویت سخن می گفتیم وو غم نان را برای شاگردانمان بسیار بیمعنی جلوه می دادیم، امروز در پشت ضربات بی رحمانه تورم فزاینده و مشکلات معیشتی و اقتصادی خود گرفتار قصه تکراری شده ایم.

فرهنگیان در ادامه خطاب به فرماندار، اظهار داشتند: مشکل ما فرقی است که به طور فاحش بین اعضای خانواده بزرگ فرهنگیان و سایر کارمندان و دوایر دولتی می بینیم.

جمعیت حاضر خواستار گشایشی در کارشان شدند و با اشاره به اینکه میانگین حقوق یک همکار فرهنگی با مدرک کارشناسی و با سابقه ای بیست ساله به زحمت به سیزده میلیون ریال می رسد و میزان تورم به حدی بالاست که با افزایش ۱۰ و حتی ۲۰ درصدی دردی از فرهنگیان دوا نمی شود، بیان کردند: ما مصرانه خواهان افزایش بیش از ۱۴ درصد هستیم که نمایندگان مجلس جهت بودجه آموزش و پرورش منظور داشته اند؛ همانگونه که وزیر بهداشت در طی دو مرحله افزایش ۳۶ درصدی بودجه را برای همکاران خود تثبیت نموده، پس این انتظار برای ما دور از دسترس نخواهد بود.

موارد مطرح شده از سوی جامعه فرهنگیان معترض اینگونه بیان شد: ساعات کار موظف از سال ۱۳۶۰ چهار ساعت بنا به شرایط زمان جنگ اضافه شده که البته بعد از جنگ و دوران سازندگی دیگر به روال اولیه بازنگشت؛ کارمندان دولت هر سال از یک ماه مرخصی برخوردارند و در پایان هر ماه برای آنان بین ۶۰ تا ۸۰ ساعت اضافه کاری در نظر گرفته می شود که بدون احتساب ایام تعطیل و جمعه برایشان منظور می شود، در صورتی که اضافه کاری فرهنگیان دستخوش محاسبات تعطیل و غیره می شود و هر ماه نسبت به ماه پیش تقلیل می یابد و بعد از گذشت ۶ ماه تنها سه ماه آن در چندین نوبت و به صورت اقساط پرداخت می شود.

فرهنگیان در ادامه تعطیلات قانونی تابستان را اشکال دیگری عنوان کردند که بر جامعه فرهنگیان می گیرند و ابراز داشتند: با توجه به اینکه شرایط فعلی جامعه، معلمی شغلی کاملاً به روز است و هر معلم برای تدریس موفق باید هر ساله و هر ماه خود را به دانش روز مجهز کند، این فرصت زمانی برای بازنگری، مطالعه و تحقیقات جدید و یافته های تازه است.

تغییر در نگرش، اجحاف در تحقق مزایا، عدم استفاده ابزاری و قرار دادن افکار عمومی در مقابل فرهنگیان از دیگر اعتراضات مطرح شده فرهنگیان بود که در توضیح آن، بیان کردند: متأسفانه عده ای از مسئولین عدم اختصاص بودجه لازم برای این قشر را در تعداد کثیر آن ها می دانند و تا زمانی که ما را زیادی و و مصرف کننده بدانند، هیچ چیز تغییر نمی کند.

در ادامه این توضیح برخوردار نبودن از حقوق ثابت و شفاف را از دیگر تفاوت های فرهنگیان با سایر ارگان ها بیان کردند که خواستار بحث و پیگیری آن شدند و ابراز داشتند: اعطای وام مسکن با بهره کم و استفاده از منازل سازمانی و مزایایی از قبیل انواع کارانه، حق سفر، وام خرید کالا، کارت خرید غیر نقدی، پاداش های متفرقه و … از دیگر خواسته های ماست.

جمعیت حاضر با اعتراض به طرح رتبه بندی فرهنگیان که اثر و نتیجه ای جز تفرقه و اختلاف بین این قشر زحمتکش ندارد، بیان کردند: این طرح تنها بهانه ای است برای پوشاندن مسئله اصلی که همان تبعیض در پرداخت حقوق می باشد و اگاهیم که این طرج در صورت اجرایی شدن کثل طرح پرداخت هماهنگ حقوق، حاصلی برای فرهنگیان فرهیخته ندارد.

اهالی روستای شموس در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

بیش از 30 نفر از اهالی روستای شموس واقع در دو کیلومتری اهواز به دلیل نبود امکانات رفاهی در این روستا در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش25اسفند ایرنا،شورا یار محلات روستای شموس دوشنبه اظهارکرد: به علت نبود امکانات لازم مانند آب، گاز، شبکه جاده ای و هر گونه امکانات رفاهی در این روستا اهالی تصمیم گرفتند که امروز در مقابل استانداری حضور یافته تا در خصوص مشکلاتشان با مسوولان استانی صحبت کنند.

وی گفت: در حال حاضر روستاییان آب آشامیدنی خود را از کانال زهکش نیشکر سلمان فارسی تامین می کنند که با توجه به بالا بودن شوری این آب شاهد بروز بیماری های پوستی بسیاری در میان اهالی روستا هستیم.

وی بیان کرد: تا کنون بارها مشکلات را با مسوولان محلی درمیان گذاشتیم اما هیچ اقدامی برای رفع مشکلات انجام نشده است.

شورا یار محلات روستای شموس افزود: این روستا فاقد مرکز بهداشت روستایی است و روستاییان برای درمان به روستاهای مجاورمراجعه می کنند.

وی اظهار کردک در حال حاضر تعداد بیشتری از روستاییان در حال آمدن به مقابل استانداری هستند.

در روستای شموس بیش از 40 خانوار زندگی می کنند و این روستا در دو کیلومتری اهواز در جاده خرمشهر نرسیده به پل شهرک نورد است.

مرگ 407کارگربراثر حوادث کارطی 11ماه دراستان تهران

به گزارش 25اسفند روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در 11 ماهه امسال 407 مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ناشی از حوادث کار 443 مورد اعلام شده بود 8.1 درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش از کل تلفات حوادث کار 11 ماهه امسال 403 نفر مرد و 4 نفر زن بوده اند.

در بهمن ماه امسال نیز تعداد فوت ناشی از حوادث کار با 64.3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 مورد اعلام شده است.

کولبری ٢٤ ساله با گلوله هنگ مرزی مریوان کشته شد

درپی شلیک نیروهای هنگ مرزی حکومت اسلامی ایران در مناطق مرزی شهرستان مریوان، یک کولبر جان خود را از دست داد.

به گزارش 25اسفند کُردپا، شامگاه گذشته یک شهروند مریوانی به نام سوران خسروی فرزند رئوف که در منطقه مرزی "موران" مشغول کولبری بوده، براثر شلیک نیروهای هنگ مرزی مریوان جان سپرد.

این کولبر ٢٤ ساله، مجرد و اهل روستای "کانی سپیکه" از توابع مریوان می‌باشد.

سوران خسروی فرزند رئوف که در منطقه مرزی "موران" مشغول کولبری بوده، براثر شلیک نیروهای هنگ مرزی مریوان جان سپرد.

بیست وپنجم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com